I. Bezpieczeństwo pracownika socjalnego (w godzinach 9.00 – 12.00)
1. Pojęcie i formy agresywnych zachowań:
• agresja słowna,
• agresja fizyczna.
2. Praktyczne aspekty postępowania pracowników pomocy społecznej wobec specyficznych grup:
• osoby pod wpływem alkoholu i środków psychoaktywnych,
• osoby odmawiające przestrzegania wymogów sanitarnych związanych z przeciwdziałaniem Covid-19,
• stosowanie środków przymusu bezpośredniego wobec osób agresywnych w placówkach pomocy spo-łecznej
3. Obowiązki kierownictwa placówki w sytuacji, w której pracownik pada ofiarą agresji - sposoby reakcji na przypadki agresji. Czy i kiedy kierownictwo jednostki ma obowiązek zawiadomienia organów ścigania o przypadku agresji?
4. Ochrona pracowników pomocy społecznej przy użyciu środków prawa karnego:
• kwalifikacja agresywnych zachowań w kodeksie karnym,
• sposoby i formy dokumentowania zachowań agresywnych,
• personel socjalny jako pokrzywdzony w postępowaniu karnym,
• odszkodowanie i zadośćuczynienie w procesie karnym.
5. Ochrona prawno-karna personelu ośrodków pomocy społecznej na zasadach przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych:
• sytuacje, w których personel socjalny wykonujący obowiązki zawodowe korzysta z ochrony przewi-dzianej dla funkcjonariuszy publicznych,
• skutki ochrony na zasadach przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych dla pokrzywdzonego i sprawcy.
6. Hejt w Internecie - podstawowe zasady reakcji.
7. Zasady sporządzania podstawowych pism procesowych, m.in.:
• zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
• wniosek dowodowy,
• wniosek o naprawienie szkody w postępowaniu karnym.
8. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
II. Sygnaliści w jednostkach pomocy społecznej (w godzinach 12.15 – 14.00)
1. Obowiązki podmiotów publicznych, wynikające z konieczności realizacji przepisów Dyrektywy o sygnalistach w zgodzie z obowiązującymi przepisami krajowymi oraz europejskimi.
2. Jak wdrożyć Dyrektywę w podmiotach publicznych:
• podmioty zobowiązane na gruncie dyrektywy,
• co ze zwolnieniem z obowiązku gmin liczących mniej niż 10 000 mieszkańców lub zatrudniających mniej niż 50 pracowników lub innych podmiotów, zatrudniających mniej niż 50 pracowników?
• czym są naruszenia i jakie naruszenia może zgłaszać sygnalista?
3. Zgłoszenie nieprawidłowości i naruszeń, zawiadomienie i jego elementy. Dane osobowe sygnalisty. A co z anonimami?
4. Proces a procedura (niezbędne elementy procedury) - omówienie koniecznych elementów procedury i ich etapów.
5. Kanały zgłoszeń wewnętrznych.
6. Jak zapewnić poufność, ochronę tożsamości sygnalisty.
7. Wyznaczenie osoby, działu, compliance officer, radcy prawnego, koordynatora ds. zgodności czy ze-wnętrznego podmiotu itp. – czyli kto będzie odbierał zgłoszenia i prowadził postępowanie u nas w organi-zacji? Rola tych osób w postępowaniu.
8. Postępowanie sprawdzające a informacja zwrotna do sygnalisty. Terminy.
9. Odmowa wszczęcia postępowania wyjaśniającego – w jakich sytuacjach?
10. Wszczęcie postępowania wyjaśniającego, konieczne czynności, dowody, rozmowy, spotkania itp. Plan i harmonogram podejmowania czynności.
11. Szkolenia pracowników, obowiązki informacyjne. Jak namówić do zgłoszeń? Jak zapewnić bezpieczeństwo sygnalistom? Zmiana kultury organizacji, zmiana podejścia pracowników.
12. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
Pomoc społeczna, zdrowie