• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Lubelskie Forum Skarbników: Przedłożenie budżetowe na 2022 oraz problemy zmiany uchwały budżetowej i zmiany budżetu JST.

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, podczas którego przedstawimy problematykę dotyczącą opracowywania Wieloletnich Prognoz Finansowych i uchwał budżetowych na 2022 rok w świetle ustawy o finansach publicznych, z uwzględnieniem przepisów szczególnych wynikających z ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Omówimy m. in. rodzaje zadań i sposób ich ujęcia w budżecie i WPF, wyliczenia i planowanie nadwyżki budżetu z lat ubiegłych, wolnych środków, niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, finansowanie inwestycji ze środków RFIL, zasady zaciągania i spłaty zobowiązań dłużnych: kredytów, pożyczek, obligacji, zobowiązań zaliczanych do kategorii kredytów i pożyczek wynikających z umów leasingu, zakupów na raty itp. Wykładowca wskaże również najczęściej popełniane błędy przy sporządzaniu WPF i Uchwał budżetowych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy z zakresu zasad przygotowania Wieloletniej Prognozy Finansowej i uchwały budżetowej.
Uzyskanie praktycznych wskazówek dotyczących sporządzania Wieloletniej Prognozy Finansowej i uchwały budżetowej.
Poznanie najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych i regionalnych izb obrachunkowych w zakresie stwierdzanych nieprawidłowości dotyczących omawianych zagadnień, co przyczyni się do ich uniknięcia.

zwiń
rozwiń
Program

Wpływ Polskiego Ładu i rosnących kosztów funkcjonowania na samodzielność i możliwości rozwoju JST. Analiza obecnych informacji, wnioski, rozwiązania.
1. Co wiemy o wpływie Polskiego Ładu na funkcjonowanie samorządów
2. Analiza proponowanych rozwiązań pod kątem finansowej samodzielności JST
3. Potencjalne następstwa wprowadzanych rozwiązań
4. Praktyczne sposoby zapobieżenia najgorszym scenariuszom

Przedłożenie budżetowe na 2022 oraz problemy zmiany uchwały budżetowej i zmiany budżetu JST
1. Informacja o treści regulacji ustawowej i regulacji z aktów wykonawczych dotyczących tematu i jego zagadnień szczegółowych
2. Spotkanie będzie źródłem wiedzy o tym:
(1) Co ww zakresie projektu uchwały budżetowej (i towarzyszących mu dodatkowych elementów):
(1.1.) Jest obowiązkowe do zamieszczenia w tekście prawnym uchwały budżetowej lub jest obo-wiązkowe do zamieszczenia w ustaleniach budżetu?
(1.2.) Jest fakultatywne i możliwe do dodatkowego zastosowania - m.in. z mocy postanowień uchwały organu stanowiącego JST z art. 234 pkt 1 i art. 235 ust. 4 oraz 236 ust. 5 ustawy o finan-sach publicznych?
(1.3.) Które z warstw zamieszczonych w aplikacji dokumentów elektronicznych BeSTiA - wiążą się z "obowiązkiem" ich zastosowania oraz obowiązkiem uwzględniania z nich wynikających reguł me-rytorycznych i reguł formalnych (w tym technicznych) (?) Których stosowanie ma charakter postu-latywny i cechy materiału pomocniczego, z jakiego JST tylko "może" skorzystać, a nie "musi" sko-rzystać. Funkcja "budżet" z tam wyrażonymi propozycjami szczegółowości ustaleń budżetu i ich zapisu - nie opiera się na obowiązku jej zastosowania. W granicach ustawy o finansach publicz-nych i własnej uchwały z art. 234 u.f.p. można ustalić "więcej" (bardziej szczegółowo) lub "mniej, ale nadal w granicach ustawowo zarysowanej samodzielności.
3. Jak należy prowadzić czynności procedury uchwalania uchwały budżetowej i według jakich źródeł prawa?
4. Jak normy ustawy o finansach publicznych i ustawy o r.i.o. regulują kwestie prawne i meryto-ryczne związane z opinią RIO o projekcie uchwały budżetowej?
5. Kiedy niezbędna jest zmiana zapisu tekstu prawnego uchwały budżetowej oraz jak tego doko-nać?
6. Jak prawidłowo opracować tekst prawny uchwały lub zarządzenia i ustalenia tabel (załączni-ków) określających  meritum zmiany budżetu.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy i pracownicy wydziałów finansowych jednostek samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Mariusz Gołaszewski - Prezes Zarządu Aesco Group, uznany ekspert i praktyk rynku kapitałowego z 15-letnim doświadczeniem w obszarze finansowania długu samorządowego. Twórca i współwłaściciel Aesco Group lidera rynku usług doradztwa finansowego dla JST. W dorobku zawodowym ma ponad 500 zrealizowanych projektów pozyskiwania finansowania poprzez emisję obligacji, kredyty, wykupy wierzytelności. Doświadczenie zdobywał na stanowiskach menadżerskich i w zarządach spółek sektora finansów i bankowości. Jest współzałożycielem pierwszego w Polsce banku dla sektora publicznego. Zarządzał Domem Maklerskim, a jako menadżer nadzorował projekty pozyskiwania finansowania zewnętrznego poprzez rynek kapitałowy, kredytowy i sekurytyzację. Regularnie publikuje w periodykach związanych z finansami sektora publicznego, w tym. mi. in w piśmie Wspólnota. Prowadził szkolenia organizowane przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Jest wykładowcą akademickim oraz autorem książki Wpływ kryzysu COVID-19 na finanse JST jak praktycznie uratować je przed zapaścią. Posiada dyplom Professional Risk Manager wydany przez amerykańską organizację PRMIA oraz dyplom ACCA. Posiada również kwalifikacje zawodowe w obrębie zawodu księgowy budżetowy wydane przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej (SGH) w Warszawie. Ukończył również studia podyplomowe Rachunkowość i zarządzanie na SGH oraz Prawo podatkowe na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Wojciech Lachiewicz - członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie. 
Administratywista, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Były pracownik naukowy Katedry Prawa Administracyjnego UJ, gdzie w latach 1983–1995 r. zajmował się podstawami dogmatyki i instytucji prawa publicznego. Od 1993 r. pełni funkcję członka Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, a od 1995 r. zasiada w komisjach orzekających w sprawach o naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Autor (lub współautor) publikacji naukowych i popularnonaukowych, w tym 5 książkowych, z problematyki prawnej finansów samorządu terytorialnego, dotacji, dyscypliny finansów publicznych oraz finansowania takich dziedzin administracji, jak oświata, kultura, pomoc społeczna, planowanie przestrzenne, ochrona przyrody i środowiska, gospodarka komunalna, sport. Od 1990 r. uczestniczy w działalności szkoleniowej na potrzeby administracji rządowej i samorządowej z tematyki związanej z organizacją administracji, finansami publicznymi, planowaniem przestrzennym, pomocą publiczną i kontrolą administracji. Wykładowca uczelni wyż-szych z przedmiotów dotyczących finansów publicznych i pomocy publicznej.
 

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Koszt udziału dla osób zrzeszonych w Lubelskim Forum Skarbników: 180 zł.
Koszt udziału dla pozostałych zainteresowanych z województwa lubelskiego: 279,00 zł.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.lublin.pl lub mailem na adres forumskarbnikow@frdl.lublin.pl do 18 października 2021 r. Karta dostępna na stronie http://frdl.lublin.pl/fora/forum-skarbnikow/spotkania-forum/najblizsze-spotkania-forum-2021 
UWAGA Liczba miejsc ograniczona. O udziale w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.