• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zasady archiwizacji kopert dowodowych osób zmarłych w świetle wytycznych archiwów państwowych

online
Program i karta zgłoszenia

Uwaga! Przy zgłoszeniach do dnia 14 stycznia 2025 r. obowiązuje cena 409 PLN netto/os

Szkolenie ma na celu przybliżenie zasad postępowania z kopertami dowodowymi osób zmarłych zgodnie z wytycznymi archiwów państwowych. Omówione zostaną przepisy prawne, wymogi proceduralne i techniczne dotyczące archiwizacji, a także najlepsze praktyki w tym zakresie. Szkolenie pozwoli uczestnikom zapewnić zgodność z obowiązującymi regulacjami oraz skutecznie organizować dokumentację w jednostkach administracyjnych.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Większość wytworzonej w urzędach miast i gmin papierowej dokumentacji dowodów osobistych stanowi kategorię A; są to koperty założone do 1979 r. Część z nich to materiały archiwalne, które po przeprowadzeniu prac archiwizacyjnych powinny zostać niezwłocznie przekazane do zasobu archiwów państwowych. Fragment ww. zbioru będzie podlegał ocenie archiwów państwowych w czasie brakowania, kontroli lub będzie wymagać przeprowadzenia ekspertyzy archiwalnej.
  • Prowadząca podczas zajęć przedstawi prace porządkowe i czynności ewidencyjne, które należy przeprowadzić w odniesieniu do kopert dowodowych przechowywanych w komórkach ds. praw obywatelskich i archiwach zakładowych urzędów. Przybliży również wymogi archiwów państwowych oraz czynności, wykonywane w ramach sprawowanego nadzoru nad dokumentacją.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Uzupełnienie wiedzy nt. wymogów archiwów państwowych w temacie postępowania z dokumentacją dowodów osobistych.
  • Pozyskanie informacji nt. zasad ustalania kategorii archiwalnej i opisu archiwalnego kopert dowodowych.
  • Nabycie umiejętności w zakresie przygotowania „akt dowodowych” do przekazywania do archiwów państwowych.
  • Analiza wzorów opisu archiwalnego oraz środków ewidencyjnych, wymaganych do opracowania tej dokumentacji.
  • Uczestnicy szkolenia uzyskają m.in. odpowiedzi na pytania:
  • Kiedy i na jakich zasadach oddać koperty dowodów osobistych do archiwum państwowego?
  • Jak uporządkować akta dowodowe?
  • Kto odpowiada za przygotowanie dokumentacji dowodów osobistych do przekazania do archiwum zakładowego?
zwiń
rozwiń
Program
  1. Charakterystyka kopert dowodów osobistych i przedstawienie ich zawartości.
  2. Co to jest selekcja archiwalna i jak przeprowadzają ją archiwa państwowe w stosunku do akt obsługi dowodów osobistych? Kontrole, ekspertyzy, brakowanie.
  3. Wymogi i wytyczne archiwów państwowych przy opracowaniu kopert dowodowych.
  4. Ustalanie chronologii kopert dowodowych: daty dokumentów, daty skrajne, daty załączników do wniosków, itp.
  5. Akta obsługi dowodów osobistych w jednolitym rzeczowym wykazie akt: klasyfikacja i kwalifikacja kopert dowodowych.
  6. Omówienie etapów prac porządkowych:
  • wydzielenie kopert z dokumentacją osób zmarłych;
  • ustalenie chronologii kopert, by nadać im właściwą kategorię archiwalną (A, BE50, B10);
  • dobór prac porządkowych do właściwej kwalifikacji archiwalnej i ich przeprowadzenie;
  • opis teczki lub koperty dowodowej;
  • nadanie teczkom/kopertom układu (rzeczowo-chronologicznego, układ alfabetyczny);
  • sporządzanie spisów zdawczo-odbiorczych.
  1. Opis archiwalny kopert/teczek/pudeł z aktami. Problemy:
  • uszczegółowienia tytułu wg wytycznych archiwów państwowych i określenia dat skrajnych;
  • wybór właściwego opakowania z tektury bezkwasowej lub zwykłej;
  • zakup i opis pudeł, itp.
  1. Środki ewidencyjne właściwe do przekazania kopert do archiwum zakładowego i archiwum państwowego. Odrębne spisy zdawczo-odbiorcze odrębne dla kat. A, BE50 i B10, a także materiałów archiwalnych podlegających przekazaniu do archiwum państwowego.
  2. Wstęp do procedury przekazywania materiałów archiwalnych do archiwum państwowego:
  • Od czego zacząć?
  • Jakie prace przeprowadzić?
  • Jakie formularze wykorzystać?
  • Jak skontaktować się z archiwum państwowym?
  • Kto odpowiada za poszczególne etapy procedury?
  1. Zagadnienia konserwacji i profilaktyki konserwatorskiej akt dowodowych.
  2. Pytania od uczestników szkolenia.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów miast i gmin z komórek ds. ewidencji i obsługi dowodów osobistych, archiwiści zakładowi.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista ds. zarządzania dokumentacją najnowszą, doktor nauk humanistycznych z zakresu archiwistyki, absolwentka Wydziału Humanistycznego UMCS w Lublinie i studiów menadżerskich EMBA, biegły sądowy, wieloletni pracownik administracji państwowej. Prowadziła: kontrole biurowości i archiwizowania dokumentacji w jednostkach państwowych i samorządowych; wykonała szereg ekspertyz dot. wartościowania akt decydując o okresie ich przechowywania; opiniowała wnioski o zniszczenie lub przejęcie akt do archiwum państwowego.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 445 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Przy zgłoszeniach do dnia 14 stycznia 2025 r. obowiązuje cena 409 PLN netto/os.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 22 stycznia 2025 r.