Informacje wprowadzające:
1. Wyjaśnienie kluczowych pojęć: sygnalista, whistleblowing, działania odwetowe, dobra wiara, kanały zgłoszeń, incydent.
2. Korzyści wynikające z whistleblowingu.
3. Kanały dokonywania zgłoszeń.
4. Whistleblowing jako element compliance - wytyczne CBA z 2020 r. w zakresie tworzenia i wdrażania programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym.
5. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
Dyrektywa a założenia polskiej ustawy.
1. Co można zgłaszać?
2. Kto może zgłaszać?
3. Kogo może być pracownikiem punktu widzenia obowiązku posiadania procedur i ochrony sygnalisty?
4. Wyłączenia ze stosowania ustawy.
5. Sygnalista w sektorze publicznym – specyfika (podległość służbowa, lojalność pracownicza, obawy przed stygmatyzacją, lokalne uwarunkowania).
6. Anonimowe zgłaszanie nieprawidłowości jako wyzwanie dla organizacji.
Procedura dokonywania zgłoszeń – wdrożenie „krok po kroku” – omówienie procedury i poszczególnych etapów postępowania wyjaśniającego:
1. Postępowania wyjaśniające – zabawa w śledczego. Co wolno pracodawcy?
2. Obowiązkowe konsultacje z przedstawicielami pracowników.
3. Wewnętrzny kanał dokonywania zgłoszeń.:
a) Zalety i wady wewnętrznego raportowania (wykrycie nadużyć w zarodku, poufność, ochrona dobrego imienia, przystępność, anonimowość, biurokracja, powódź informacyjna, brak kadr).
b) Podmioty zobowiązane do utworzenia kanałów dokonywania zgłoszeń.
c) Opracowanie i wdrożenie indywidualnej procedury dokonywania zgłoszeń
d) Szkolenia dla pracowników – zebranie oświadczeń o zapoznaniu się z procedurą.
e) Podmioty uprawnione do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych: wyznaczona osoba, wyznaczony dział lub osoba trzecia.
f) Model przesyłania i odbierania zgłoszeń.
g) Gromadzenie i analizowanie dowodów – archiwizacja dokumentów.
h) Prowadzenie postępowania wyjaśniającego – specyfika wewnętrznych postępowań wyjaśniających.
i) Analiza zgłoszenia i plan działania (materiał dowodowy, dialog z sygnalistą, kontakt z zainteresowanymi, skład zespołu wyjaśniającego) .
j) Prowadzenie rozmów wyjaśniających – kluczowy etap postępowania.
k) Informacje zwrotne udzielane sygnaliście - terminy.
l) Wyciąganie konsekwencji i podejmowanie działań naprawczych.
m) Zgłoszenie organom ścigania.
n) Przygotowanie do kontroli funkcjonowania mechanizmu w organizacji.
4. Prawidłowe funkcjonowanie kanałów zgłaszania nieprawidłowości – anonimowość, poufność i RODO.
5. Prowadzenie dokumentacji i rejestrów zgłoszeń.
6. Dokonanie zgłoszenia w drodze ujawnienia publicznego – szansa czy zagrożenie?
Środki ochrony sygnalisty:
1. Rodzaje działań odwetowych.
2. Wyciąganie konsekwencji za nadużywanie procedury.
3. Środki ochrony przed działaniami odwetowymi.
Zagadnienia dodatkowe
1. Outsourcing – funkcjonowanie w praktyce.
2. Zalew zgłoszeniami i powódź informacyjna.
3. Zalety i wady platformy IT – jakie funkcjonalności powinny posiadać dostarczane rozwiązania informatyczne.
4. Doradca prawny i platforma IT – optymalne rozwiązanie dla większej organizacji.
5. JST jako jednostka współpracująca na gruncie przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy– problem koegzystencji wielu procedur w jst.
6. Odpowiedzialność i sankcje karne, kto będzie nas sprawdzał?
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa