• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Lubelskie Forum Oświaty Samorządowej: Inwentaryzacja za 2021 rok w jednostkach oświatowych w dobie pandemii koronawirusa

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Ważne informacje o szkoleniu

W celu zachowania terminów ustawowych, jednostka powinna przeprowadzić inwentaryzację drogą spisu z natury w dowolnym dniu, ale nie rzadziej niż raz na 4 lata. Oznacza to że jednostka może przeprowadzić inwentaryzację drogą spisu z natury na dowolny dzień, jak i sukcesywnie w danym okresie ustalać stan środków trwałych objętych inwentaryzacją w formie spisu z natury. Natomiast środki trwałe zlokalizowane poza terenem strzeżonym powinny zostać zinwentaryzowane nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a inwentaryzacja powinna być zakończona do 15 dnia następnego roku

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Zgodnie z art. 4 ust. 3 pkt 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor), inwentaryzacja jest jedną z podstawowych dziedzin rachunkowości – obok prowadzenia ksiąg rachunkowych i wyceny aktywów i pasywów. Stanowi obowiązkowy element rachunkowości, poprzedzający etap sporządzenia sprawozdania finansowego oraz
rocznego zamknięcia ksiąg rachunkowych.
Obowiązek jej okresowego przeprowadzania mają wszystkie jednostki zobowiązane do stosowania uor, w tym wszystkie jednostki należące do sektora finansów publicznych. Efektem prawidłowo przeprowadzonej inwentaryzacji jest przedstawienie w sprawozdaniu finansowym prawidłowego i rzetelnego obrazu sytuacji majątkowej i finansowej jednostki, w tym rzeczywistego wyniku finansowego. Inwentaryzacja jest to zespół czynności, których celem jest przede wszystkim:
1. ustalenie rzeczywistego stanu wszystkich składników majątkowych jednostki według
stanu na określony dzień,
2. porównanie tego stanu z wielkościami odnotowanymi w ewidencji księgowej,
3. ustalenie i wyjaśnienie różnic (nadwyżek i niedoborów),
4. rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych za stwierdzone niedobory i szkody,
5. doprowadzenie danych zawartych w ewidencji księgowej do zgodności ze stanem
rzeczywistym,
6. ocenę przydatności gospodarczej poszczególnych składników mienia i podjęcie
decyzji co do zmian sposobu ich zagospodarowania,
7. ujawnienie przypadków niegospodarności i marnotrawstwa oraz ustalenie ich
przyczyn,
8. ocenę sposobu zabezpieczenia majątku jednostki przed zniszczeniem lub
zagarnięciem,
9. rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych z powierzonego im mienia jednostki.

zwiń
rozwiń
Program

1. Cel i terminy inwentaryzacji 
2. Metody inwentaryzacji 
3. Inwentaryzacja a COVID 19 
3.1 Inwentaryzacja środków trwałych oddanych do osobistego użytku pracownikom
pracującym w trybie zdalnym 
3.2 Weryfikacja sald zamiast potwierdzenia sald - zmiana metody inwentaryzacji
z powodu COVID-19 
3.3 Weryfikacja sald zamiast spisu z natury zapasów z powodu COVID-19 
4. Częstotliwość inwentaryzacji 
5. Spis z natury 
6. Potwierdzenie salda 
7. Weryfikacja 
7.1 Porównanie stanu zasobu nieruchomości 
8. Opracowanie planu i harmonogramu inwentaryzacji oraz wydanie zarządzenia w sprawie
przeprowadzenia inwentaryzacji 
9. Szkolenie członków komisji inwentaryzacyjnej 
10. Pola spisowe 
10.1 Inwentaryzacja kasy 
11. Znakowanie składników majątkowych oraz pól spisowych 
12. Dokumentowanie i rozliczanie inwentaryzacji 
13. Rozliczanie niedoborów i nadwyżek w księgach rachunkowych jednostki 
14. Arkusze spisu z natury 
15. Postępowanie poinwentaryzacyjne 
16. Osoby odpowiedzialne 
17. Likwidacja składników majątkowych 
18. Rozliczenie się z mienia jednostki 
19. Inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych 

Załączniki, które będą udostępnione uczestnikom:
1. Arkusz spisu z natury.
2. Przykładowa ewidencja wydania i zwrotu arkuszy spisu z natury.
3. Protokół ze szkolenia członków komisji inwentaryzacyjnej.
4. Przykładowy harmonogram spisu z natury.
5. Protokół zbiorczy inwentaryzacji przeprowadzonej w drodze weryfikacji sald.
6. Protokół cząstkowy inwentaryzacji przeprowadzonej metodą weryfikacji sald.
7. Protokół z weryfikacji wraz ze wzmianką o potwierdzeniu salda zobowiązań.
8. Wzór potwierdzenia salda.
9. Wyjaśnienie MF - Zasady inwentaryzacji nieruchomości.
10. Przykładowy protokół różnic inwentaryzacyjnych.
11. Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych.
12. Oświadczenie wstępne i końcowe.
13. Przykładowe zarządzenie w sprawie inwentaryzacji.
14. Przykładowe księgowania różnic inwentaryzacyjnych.
15. Przekazywanie składników – wyjaśnienie.
16. Harmonogram przeprowadzenia inwentaryzacji.
17. Oświadczenie wstępne.
18. Oświadczenie poinwentaryzacyjne osoby materialnie odpowiedzialnej.
19. Sprawozdanie opisowe zespołów spisowych z przebiegu spisu z natury.
20. Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych.
21. Protokół rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych.
22. Załącznik z rozliczenia inwentaryzacji.
23. Sprawozdanie końcowe przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej.
24. Protokół weryfikacji.
25. Zbiorczy protokół weryfikacji.
26. Protokół weryfikacji gruntów.
27. Rozliczenie arkuszy spisu.
28. Zestawienie zbiorcze arkuszy spisu z natury.
29. OT. PT. LT. MT.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy, kierownicy, pracownicy wydziałów i referatów oświaty, CUWów oraz ZEAS- ów oraz wszyscy zainteresowani

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomista, pedagog, absolwentka Międzynarodowego Studium Doktoranckiego „Orgmasz” w Warszawie, specjalistka z zakresu finansów publicznych, długoletnia księgowa w jednostce samorządu terytorialnego. Autorka artykułów i trener w dziedzinie finansów publicznych oraz rachunkowości. Wykładowca na uczelni wyższej. Praktyk, który dzięki swemu wieloletniemu doświadczeniu przekazuje sprawdzone metody w pracy służb księgowych.
 

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Koszt udziału dla osób zrzeszonych w Lubelskich Forach Samorządowych: 180 zł.
Koszt udziału dla pozostałych zainteresowanych z województwa lubelskiego: 279,00 zł.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.lublin.pl lub mailem na adres forumoswiaty@frdl.lublin.pl do 17 listopada do 8:30 2021 r. Karta dostępna na stronie http://frdl.lublin.pl/fora/forum-oswiaty-samorzadowej/najblizsze-spotkania-forum-2021-3
UWAGA: Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.