Strategia Rozwoju Kultury
ADRESACI:
- gminy, powiaty, województwa
- związki i zrzeszenia JST
CEL:
- identyfikacja zasobów i wykorzystanie potencjału kultury i dziedzictwa dla rozwoju społeczno-gospodarczego i rozwoju sektora kreatywnego
- wspieranie rozwoju twórczości oraz upowszechnianie kultury lokalnej
KORZYŚCI:
- wzmacnianie kapitału społecznego
- włączenie do lokalnej oferty kulturalnej podmiotów pozainstytucjonalnych – organizacji pozarządowych i grup nieformalnych oraz ich wzmocnienie
- usprawnienie procesów zarządzania publicznymi instytucjami kultury
- podstawa do wykorzystania oferty kulturalnej na rzecz rozwoju gospodarczego JST – promocja i rozwój sektora kreatywnego
ZAKRES USŁUGI:
Strategia opracowana zostanie w modelu partycypacyjno-eksperckim, z udziałem lokalnych podmiotów odpowiedzialnych za realizację polityki kulturalnej.
Kluczowe elementy realizacji:
- diagnoza sytuacji w zakresie kultury
- identyfikacja zasobów oraz potencjału kultury i dziedzictwa
- analiza oferty kulturalnej
- analiza finansowania instytucji kultury w oparciu o dane instytucji oraz dotychczas stosowane zasady i praktyki, a także o wyniki badań społecznych wśród pracowników podmiotów kultury
- potrzeb i preferencji mieszkańców w zakresie oferty kulturalnej
- przeprowadzenie analizy zasobów własnych i otoczenia (analiza SWOT, PEST) w zakresie zarządzania instytucjami kultury oraz współpracy międzysektorowej i międzyorganizacyjnej w sferze kultury
- określenie misji i wizji rozwoju kultury
- opracowanie planu operacyjnego Strategii — określenie obszarów, celów strategicznych i operacyjnych oraz identyfikacja kierunków interwencji (kluczowych zadań i projektów) w ramach poszczególnych celów
- określenie systemu wdrażania zapisów dokumentu: monitorowania, ewaluacji i aktualizacji oraz upowszechniania zapisów Strategii (ramy logistyczne realizacji, mierniki, podsystemy zarządzania, monitoringu i ewaluacji Strategii)
- przeprowadzenie konsultacji społecznych wraz z analizą uwag i opracowaniem ostatecznej wersji Strategii