• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Skuteczne reagowanie na kryzysy dostępności – skargi, dyskryminacja i sytuacje trudne. Zapewnianie obowiązkowych obszarów dostępności - Ogólnopolskie Forum Koordynatorów ds. dostępności w JSFP

Miejsce
Internet
Termin
26 czerwca 2025
Czas trwania
09:30 - 13:30
Cena
290+vat zł
Zapisz się na szkolenie

Udział Forumowiczów w ramach opłaty za II kwartał br.

Ważne informacje o spotkaniu

Szanowni Państwo 
Koordynatorzy ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego zaprasza do udziału w czwartym w 2025 roku spotkaniu Ogólnopolskiego Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych nt. Skuteczne reagowanie na kryzysy dostępności – skargi, dyskryminacja i sytuacje trudne. Zapewnianie obowiązkowych obszarów dostępności. 

Program Forum skupia się na reagowaniu na kryzysy dostępności, takich jak skargi, przypadki dyskryminacji oraz inne trudne sytuacje. 
Celem spotkania jest rozwój umiejętności reagowania na sytuacje kryzysowe związane z brakiem dostępności, w tym skuteczne zarządzanie skargami, analizowanie przypadków dyskryminacji i wdrażanie procedur w zakresie obowiązkowych obszarów dostępności. 
Uczestnicy zapoznają się z wymaganiami wynikającymi z ustawy o dostępności, szczególnie z przepisami dotyczącymi skarg na brak dostępności.  

Ogólnopolskie Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych działające przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego jest platformą współpracy i integracji pracowników pełniących funkcję koordynatora ds. dostępności, spotykających się cyklicznie na organizowanych przez FRDL spotkaniach on-line dwa razy w kwartale; opłata kwartalna dla Forumowiczów wynosi 290 zł. + vat. 

Forum Koordynatorów ds. dostępności w JSFP działające przy FRDL zawiązało swoją działalność podczas inauguracyjnego spotkania, które odbyło się 12 lutego 2021 r. Głównym celem działania Forum jest systematyczna działalność konsultacyjna i doradcza realizowana poprzez spotkania on-line i konsultacje z ekspertami, podnoszenie umiejętności i poszerzanie wiedzy członków Forum, rozwiązywanie kwestii problemowych, możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy członkami Forum. Spotkania w ramach forum są realizowane w formule on-line.

Więcej informacji na stronie: http://frdl.lublin.pl/fora/forum-koordynatorow-ds-dostepnosci-w-jednostkach-sektora-finansow-publicznych/dolacz-do-forum

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Cele spotkania:
• Zrozumienie przepisów prawnych dotyczących dostępności – zapoznanie z obowiązkami, wynikającymi z ustawy o dostępności osób ze szczególnymi potrzebami oraz wymogami dotyczącymi skarg na brak dostępności.
• Nabycie umiejętności zarządzania skargami dotyczącymi dostępności – opracowanie skutecznych procedur reagowania na skargi związane z brakiem dostępności w organizacji.
• Rozpoznawanie i przeciwdziałanie dyskryminacji – szlifowanie umiejętności identyfikowania sytuacji dyskryminacyjnych i wdrażania strategii przeciwdziałania im.
• zastosowanie wiedzy w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących obowiązkowych obszarów dostępności - wytyczne dotyczące zapewniania dostępności w zakresie fizycznym, cyfrowym i komunikacyjnym.
Korzyści z uczestnictwa w spotkaniu Forum:
• Lepsza zgodność z przepisami prawnymi – uczestnicy zdobędą wiedzę, która pozwoli im uniknąć niezgodności z ustawą o dostępności oraz innych regulacjami dotyczącymi dostępności.
• Skuteczniejsze rozwiązywanie problemów – program pomoże wypracować właściwe mechanizmy zarządzania skargami oraz reagowania na trudne sytuacje, co pozwoli na szybsze i bardziej efektywne rozwiązywanie problemów.
• Zwiększenie zaufania społecznego – organizacje, które skutecznie reagują na kryzysy dostępności, zyskują większe zaufanie wśród osób ze szczególnymi potrzebami.
• Przygotowanie do audytów i kontroli – uczestnicy dowiedzą się, jak przygotować organizację na przeprowadzanie audytów dostępności, co pozwoli uniknąć problemów związanych z brakami w dostępności.
• Poprawa wizerunku organizacji –zajęcia pomogą poprawić postrzeganie organizacji jako instytucji otwartej i przyjaznej dla osób ze szczególnymi potrzebami. 
 Uczestnicy dzięki udziałowi w zajęciach dowiedzą się m.in. o:
• Przepisach prawnych dotyczących dostępności –zapoznają się z ustawą o dostępności osób ze szczególnymi potrzebami oraz szczególnymi wymaganiami dotyczącymi skarg na brak dostępności, co pomoże im lepiej rozumieć ich obowiązki prawne.
• Procedurach w zakresie reagowania na skargi – nauczą się, jak efektywnie przyjmować, analizować i reagować na skargi związane z brakiem dostępności oraz jak wdrożyć odpowiednie działania naprawcze.
• Prawidłowym zarządzaniu sytuacjami trudnymi i kryzysami dostępności – poznają techniki radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, w tym przypadkami dyskryminacji, niepełnosprawności i braku dostępności, oraz jak zapewnić odpowiednie procedury zarządzania kryzysowego.
• Zapewnieniu obowiązkowych obszarów dostępności – dowiedzą się, jak zapewnić przestrzeganie obowiązkowych standardów dostępności w organizacji, w tym dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjnej oraz jak dostosować przestrzeń publiczną do wymogów ustawy.
• Przeciwdziałaniu dyskryminacji i włączania osób z niepełnosprawnościami – dowiedzą się, jak rozpoznać przypadki dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami i jak wdrażać polityki oraz procedury, które zapobiegną takim sytuacjom w przyszłości.
• Tworzeniu kultury dostępności w organizacji – nauczą się, jak rozwijać kulturę dostępności, która będzie zgodna z przepisami prawa, ale również wpływać na wizerunek organizacji jako instytucji otwartej na osoby ze szczególnymi potrzebami.
• Podnoszeniu świadomości na temat dostępności wśród pracowników i interesariuszy – dowiedzą się, jak angażować pracowników, partnerów i interesariuszy w proces poprawy dostępności, zapewniając tym samym lepsze wsparcie osób z niepełnosprawnościami.
 

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

1. Wprowadzenie do przepisów prawnych dotyczących dostępności: omówienie ustawy o dostępności osób ze szczególnymi potrzebami, w tym szczególnego nacisku na obowiązki dotyczące skarg na brak dostępności.
2. Zarządzanie skargami i procedury postępowania – warsztat dotyczący reagowania na skargi, zarówno te formalne, jak i nieformalne. Uczestnicy nauczą się, jak prawidłowo przyjąć skargę i wdrożyć w instytucji procedury naprawcze.
3. Przeciwdziałanie dyskryminacji – dyskusja na temat identyfikowania przypadków dyskryminacji i wdrażania działań naprawczych oraz prewencyjnych.
4. Zastosowanie obowiązkowych obszarów dostępności – omówienie wymogów w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjnej, w tym konieczność dostosowywania przestrzeni publicznych i usług do standardów dostępności.
5. Podsumowanie i omówienie przypadków – uczestnicy przeanalizują studia przypadków, które pomogą im wdrożyć nabytą wiedzę w praktyce.
6. Podsumowanie i pytania:
• Omówienie najważniejszych narzędzi i technik audytowych.
• Odpowiedzi na pytania uczestników, dzielenie się doświadczeniami.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Koordynatorzy ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącej sesję

Agata Spała-Zakrzewska - specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, audytorka dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, trenerka. Prowadzi szkolenia i doradztwo z zakresu wdrażania zasad i rozwiązań w dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych. Wspiera organizacje w audytowaniu dostępności i wdrażaniu rekomendowanych rozwiązań. Przeprowadza szkolenia dla pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością. Ekspertka merytoryczna i współautorka standardów dostępności i publikacji m. in: „Ramowe wytyczne w projektowaniu obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach” (CIOP); „Standard dostępności POZ”; „Komunikacja z pacjentami ze szczególnymi potrzebami”. Autorka koncepcji i materiałów szkoleniowych w projektach edukacyjnych dla koordynatorów ds. dostępności (KPRM, MS, ZUS). Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Natalia Gmurkowska
Koordynator Forów Samorządowych Województwa Lubelskiego
tel. +48 502 525 121
n.gmurkowska@frdl.org.pl