• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Czynności poprzedzające zamknięcie ksiąg rachunkowych roku budżetowego 2025 i otwarcie 2026 ze szczególnym uwzględnieniem inwentaryzacji - Lubelskie Forum Skarbników

Miejsce
Lublin
Termin
28 listopada 2025
Czas trwania
09:00 - 14:00
Cena
330/450 zł
Zapisz się na szkolenie

Koszt udziału dla JST zrzeszonych w Lubelskich Forach Samorządowych i ich jednostek podległych - 330 zł. (lista wn)

Ważne informacje o szkoleniu

Szanowni Państwo, 
Skarbnicy, zastępcy skarbników, główni księgowi i księgowi, wszystkie osoby, zajmujące się INWENTARYZACJĄ w JSFP

FRDL Lublin zaprasza do udziału w sesji szkoleniowo-konsultacyjnej w ramach Forum Skarbników Województwa Lubelskiego, którą zrealizujemy 28 listopada 2025r. w godz. 9:00-14:30
w Biurze FRDL RO w Lublinie przy ul. 1 Maja 18, 20-410 Lublin*

Czynności poprzedzające zamknięcie ksiąg rachunkowych roku budżetowego 2025 i otwarcie 2026
ze szczególnym uwzględnieniem inwentaryzacji

Podczas spotkania w ramach Forum zostaną przybliżone zasady i przedstawione wskazówki na temat czynności, które powinny poprzedzać proces wstępnego i ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych za rok 2025 i otwarcia roku 2026. Przyczyni się też do ugruntowania wiedzy nt. ważności dotrzymania terminów wynikających z aktualnie obowiązującego prawa, szczególnie w kontekście czynności przed, w trakcie, jak i poinwentaryzacyjnych oraz wskaże możliwe rozwiązania i uproszczenia. Wymierną korzyść stanowi również obszerny materiał z licznymi załącznikami w postaci zarządzeń, instrukcji czy przykładowych księgowań.

*Zastrzegamy zmianę miejsca szkolenia (w promieniu 2,5 km do Biura), co będzie uzależnione od liczby zgłoszeń, o czym poinformujemy z wyprzedzeniem.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Uporządkowanie wiedzy uczestników w zakresie czynności poprzedzających  zamknięcie roku budżetowego 2025 oaz otwarcie roku 2026 w jednostkach sektora finansów publicznych, w szczególności w zakresie ujęcia wszystkich zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych jednostki, poprawnego przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji, zasad zamykania i otwierania ksiąg rachunkowych, oraz odpowiedzialności kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pracowników merytorycznych, za czynności na poszczególnych etapach i w różnych komórkach organizacyjnych jednostki.  

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

1. Odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego i pracowników merytorycznych, za czynności związane z zamknięciem roku budżetowego 2025 i otwarciem 2026.
2.  Zasady wstępnego i ostatecznego otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych.
3. Zasady ujmowania dowodów finansowo-księgowych dotyczących danego roku obrotowego, określenie daty wpływu i wprowadzenie do ksiąg dokumentów oraz sprawdzenie kompletności i poprawności – przykładowe opisy.
4.  Organizacja prac i podział czynności związanych z zamknięciem i otwarciem roku budżetowego – przykładowy harmonogram czynności, które należy wykonać do końca 2025 r. do 15 stycznia 2026, 85 dni i trzy miesiące po dniu bilansowym.
5. Rozliczenie udzielonych zaliczek stałych i jednorazowych.
6. Weryfikacja poprawności i korekta odpisu na ZFŚS – zasady, metody i księgowanie.
7. Umorzenie/amortyzacja – zasady, metody i uproszczenia.
8. Trwała utrata wartości i odpis aktualizujący- zasady i przykłady.
9. Naliczenie i ujęcie w księgach rachunkowych roku 2025 zobowiązań jednostki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego (trzynastki) – zasady i księgowanie.
10. Wycena składników odpisanych w koszty, a stanowiących zapas na dzień bilansowy.
11. Czynności ewidencyjno – rozliczeniowe przed zamknięciem roku, w tym:
• Weryfikacja dowodów księgowych.
• Rozliczenie dotacji.
• Rozliczenie poniesionych wydatków na inwestycje i przeksięgowanie zakończonych zadań na właściwe konta.
• Analiza zaangażowania środków finansowych w planie jednostki, pod kątem jego wykonania.
• Uzgodnienia syntetyczno – analityczne.
• Naliczenie odsetek i innych wartości ubocznych.
• Koszty na przełomie roku 2025/2026.

10. Inwentaryzacja, jako podstawowa czynność warunkująca poprawne zamknięcie roku i ustalenie wyniku finansowego, w tym:
• Czynności, które należy wykonać przed, w trakcie, jak i po inwentaryzacji;
• Uzgodnienia sald należności z kontrahentami – procedura uzgadniania i usuwania rozbieżności;
• Uzgodnienia sald składników majątkowych powierzonych kontrahentom;
• Wykaz aktywów i pasywów podlegających inwentaryzacji metodą weryfikacji sald wraz z kontami, na których są ujęte;
• inwentaryzacja środków trwałych oddanych do osobistego użytku pracownikom pracującym w trybie zdalnym; 
• weryfikacja sald zamiast spisu z natury i potwierdzenia sald – uwarunkowania do zmiany metody inwentaryzacji na podstawie stanowiska MF;
• wycena i rozliczenie wyników inwentaryzacji – zasady i możliwość stosowania uproszczeń;
• różnice inwentaryzacyjne i sposób ich ujmowania w księgach rachunkowych - przykłady.
11.  Postępowanie poinwentaryzacyjne – propozycje rozwiązań, wnioski i rekomendacje.
12. Podstawy prawne i zasady potwierdzania stanu zasobu nieruchomości.
13. Uzgodnienia stanu środków na rachunkach bankowych.
14. Przeniesienie sald kot wynikowych i ustalenie wyniku finansowego za rok 2025.
15. Sporządzenie i kontrola zestawienia obrotów i sald.
16. Termin sporządzenia i składowe sprawozdania finansowego za rok 2025. 
17.  Przykładowe zarządzenie w sprawie inwentaryzacyjnej z załącznikami. 
18. Dyskusja.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jednostek i ich zastępcy, główni księgowi i ich zastępcy, pracownicy działów księgowości oraz inni pracownicy merytoryczni właściwi rzeczowo, członkowie komisji inwentaryzacyjnych oraz biorący udział w różnych czynnościach poprzedzających wstępne i ostateczne zamknięcie roku budżetowego 2025 i otwarcie roku 2026.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącej sesję

Ekonomistka, pedagog, specjalistka z zakresu finansów publicznych i doświadczoną księgową, która dzięki wieloletniemu doświadczeniu przekazuje w sposób jasny i przystępny, sprawdzone metody w pracy służb księgowych. Spotkanie było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń oraz zdobycia wiedzy, którą uczestnicy będą mogli wykorzystać w swojej codziennej pracy. Współpracuje od lat z FRDL, w tym w szczególności na rzecz skarbników oraz służb pomocy społecznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Regionalny Ośrodek Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej w Lublinie

ul. 1-go Maja 13/4 
20-410 Lublin

Koordynatorzy
Natalia Gmurkowska
Koordynator Forów Samorządowych Województwa Lubelskiego
tel. +48 502 525 121
n.gmurkowska@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Lubelskie Fora Samorządowe/ członkowskie JST (dane na dzień 12.11.2025): 
Abramów, Annopol, Bełżyce, Biała Podlaska (miasto), Biłgoraj (miasto i powiat), Bychawa, Chodel, Chrzanów, Czemierniki, Dęblin, Drelów, Garbów, Głusk, Godziszów, Firlej, Frampol, Hańsk, Janów Lubelski (powiat), Jastków, Józefów nad Wisłą, Kamionka, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Kock, Końskowola, Krynice, Krzczonów, Księżpol, Kurów, Leśniowice, Lubartów (gmina, miasto, powiat), Lublin (miasto), Ludwin, Łęczna (powiat), Łomazy, Łuków (powiat), Mełgiew, Miączyn, Michów, Międzyrzec Podlaski (gmina), Niedrzwica Duża, Niedźwiada, Niemce, Opole Lubelskie (gmina i powiat), Ostrów Lubelski, Puchaczów, Puławy (miasto i powiat), Rachanie, Rossosz, Sawin, Skierbieszów, Sosnowica, Spiczyn, Stanin, Siennica Różana, Strzyżewice, Szczebrzeszyn, Świdnik (miasto), Telatyn, Tomaszów Lubelski (gmina i powiat), Ulhówek, Uścimów, Wąwolnica, Włodawa (miasto), Wisznice, Wilków, Wohyń, Wojciechów, Wojsławice, Ulan-Majorat, Wólka, Wysokie, Żółkiewka