• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwentaryzacja w jednostkach pomocy społecznej w ujęciu praktycznym - Lubelskie Forum Księgowych OPS

Miejsce
Internet
Termin
17 listopada 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
250/450 zł
Zapisz się na szkolenie

Niższa cena dla członków Lubelskiego Forum Księgowych OPS.

Ważne informacje o sesji konsultacyjno-szkoleniowej

Szanowni Państwo,
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Regionalny Ośrodek w Lublinie zapraszają Państwa do udziału w drugiej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Księgowych Ośrodków Pomocy Społecznej. Zachęcamy Państwa do udziału w spotkaniu oraz do zrzeszenia się w Forum!

Inwentaryzacja w jednostkach pomocy społecznej w ujęciu praktycznym

Prezentowane spotkanie realizowane jest w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Księgowych Ośrodków Pomocy Społecznej. Udział w pracach Forum to jedna ze ścieżek rozwoju osobistego, jakże niezbędnego, aby profesjonalnie realizować swoje obowiązki. To także możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy pracownikami służb finansowych Ośrodków Pomocy Społecznej. Zachęcamy Państwa do współpracy, zrzeszenia się w ramach Forum i udziału organizowanych szkoleniach dedykowanych.

Udział w spotkaniu nie wiąże się z obowiązkiem przystąpienia do Forum.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Celem szkolenia jest przygotowanie merytoryczne do prawidłowego, rzetelnego i zgodnego z prawem przeprowadzenia inwentaryzacji w jednostkach pomocy społecznej.

Uzyskanie praktycznych wskazówek, jak skutecznie i szybko wykryć nieprawidłowości w inwentaryzacji, szczególnie w spisie z natury. Uczestnicy otrzymają obszerne materiały, w tym m. in. instrukcji inwentaryzacyjnej wraz ze wzorami dokumentów, sporządzanych w procesie inwentaryzacji, wzoru porozumienia w sprawie inwentaryzacji jednostki obsługującej z jednostkami objętymi wspólną obsługą oraz wzoru zarządzenia dla organów wykonawczych w sprawie określenia zasad i sposobu dokumentowania inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej w przypadku zmiany na stanowisku kierownika jednostki organizacyjnej, w szczególności w placówkach opieki społecznej.

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

09:30 – 10:00 Możliwość testowania połączenia.
10:00 – 10:10  Rozpoczęcie sesji szkoleniowej Forum Księgowych Ośrodków Pomocy Społecznej 
10:10 – 14:00 Sesja szkoleniowa „Inwentaryzacja w jednostkach pomocy społecznej w ujęciu praktycznym

Program szkolenia:

1. Pojęcie, metody i rodzaje inwentaryzacji.
2. Cele kontroli zarządczej.
3. Kto odpowiada za przeprowadzenie inwentaryzacji w jednostce opieki społecznej – kierownik jednostki, główny księgowy, a może ktoś inny?
4. Obowiązki kierownika jednostki, głównego księgowego, przewodniczącego i członków komisji inwentaryzacyjnej.
5. Środki trwałe – wybrane problemy: definicja środka trwałego, budynku, zespoły komputerowe, część składowa, dodatkowa i peryferyjna środka trwałego, środki trwałe niskocenne, grunty.
6. Tworzenie obiektów inwentarzowych, nadawanie i znakowanie obiektów inwentarzowych numerami inwentarzowymi.
7. Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza – jak ją sprawnie przeprowadzić?
8. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury: rodzaje aktywów, podlegających spisowi z natury. Co to jest teren strzeżony? Jak często i w jakim terminie należy przeprowadzić spis z natury? Właściwe przygotowanie się do inwentaryzacji – wskazówki praktyczne, spis z natury „krok po kroku”, spis z natury metodą tradycyjną, czy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – wady i zalety, arkusz spisu z natury, rodzaje różnic inwentaryzacyjnych, ewidencja księgowa różnic inwentaryzacyjnych, prawidłowa likwidacja środków trwałych.
9. Jak poradzić sobie ze spisem z natury, jeśli księga inwentarzowa jest niekompletna, a środki trwałe nie są oznakowane numerami inwentarzowymi? Wskazówki praktyczne. 
10. Kiedy mamy do czynienia ze środkami trwałymi, do których dostęp jest znacznie utrudniony lub których spisanie z przyczyn uzasadnionych jest niemożliwe?
11. Jak uniknąć nieprawidłowości w inwentaryzacji?
12. Jak uniknąć odpowiedzialności
za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w jednostkach kontrolowanych przez RIO?
13. Organizacja, przebieg i rozliczanie inwentaryzacji w jednostkach objętych wspólną obsługą.
Kto formalnie zarządza inwentaryzację i kto za nią odpowiada – kierownik jednostki obsługującej, czy kierownik jednostki obsługiwanej?
14. Inwentaryzacja środków pieniężnych w kasie.
15. Inwentaryzacja w drodze uzyskania potwierdzenia stanu aktywów:
rodzaje aktywów podlegających potwierdzeniu, potwierdzenie stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych.

  • Czy do 15 stycznia mamy wysłać druk potwierdzenia salda należności, czy otrzymać zwrotną odpowiedź kontrahenta?
  • Przebieg inwentaryzacji. Formularz potwierdzenia stanu należności.
  • Co, jeśli kontrahent nie potwierdzi stanu należności?
  • Czy inwentaryzować tzw. „salda zerowe”?
  • Czy inwentaryzować salda opiewające na drobne kwoty?
  • Przyczyny rozbieżności między stanami księgowymi należności.
  • Inwentaryzacja powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów.

16. Inwentaryzacja drogą weryfikacji: aktywa i pasywa podlegające weryfikacji, termin przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze weryfikacji. Porównanie danych ksiąg rachunkowych z dokumentami, czyli jak udokumentować inwentaryzację w drodze weryfikacji? Uwagi praktyczne.
17. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów, RIO oraz stanowisko Komitetu Standardów rachunkowości w zakresie inwentaryzacji, KSR nr 11.
18. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w procesie inwentaryzacji.
19. Inwentaryzacja, a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
20. Rola i znaczenie instrukcji inwentaryzacyjnej.
21. Instrukcja inwentaryzacyjna – wzór.
22. Porozumienie w sprawie inwentaryzacji jednostki obsługującej z jednostkami objętymi wspólną obsługą – wzór.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Do udziału zapraszamy głównych księgowych i księgowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Centrów Usług Społecznych oraz Powiatowych Centrów Pomocy Społecznej, a także wszystkich zainteresowanych tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym sesję

Specjalista i praktyk z zakresu prawa samorządowego, finansów publicznych, rachunkowości budżetowej, inwentaryzacji, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, kontroli zarządczej i audytu. Doświadczony trener i wykładowca (ponad dwadzieścia lat pracy w jednostkach sektora finansów publicznych). Wieloletni skarbnik gminy, były inspektor kontroli w Regionalnej Izbie Obrachunkowej, audytor wewnętrzny. Autor kilkudziesięciu publikacji, w tym książkowych, z zakresu finansów publicznych i rachunkowości. 

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Natalia Gmurkowska
Koordynator Forów Samorządowych Województwa Lubelskiego
tel. +48 502 525 121
n.gmurkowska@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego, Regionalny Ośrodek w Lublinie zaprasza Państwa do współtworzenia Forum Księgowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Forum, które będzie platformą współpracy i konsolidacji waszego środowiska zawodowego. 

WIĘCEJ INFORMACJI NA STRONIE:http://https://frdl.lublin.pl/fora/forum-ksiegowych-osrodkow-pomocy-spolecznej/dolacz-do-forum-4