• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Likwidacja i wyłączenie z ksiąg jst mienia ruchomego, środków trwałych i WNIP

online
Miejsce
Internet
Termin
18 lutego 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 4 lutego 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie gospodarowanie składnikami majątkowymi Jednostek Sektora Finansów Publicznych, w szczególności majątkiem zbędnym i nienadającym się do użytku.

Ważne informacje o szkoleniu

• Czy wiesz jak prawidłowo likwidować i wyłączać z ksiąg mienie jednostki? Temat jest kluczowy w kontekście zmian prawnych i rosnących wymagań w zakresie transparentności gospodarowania mieniem publicznym.
• Podczas proponowanego szkolenia, krok po kroku, przeanalizujemy najnowsze przepisy oraz praktyczne interpretacje związane z gospodarowaniem mieniem ruchomym, środkami trwałymi i wartościami niematerialnymi i prawnymi (WNiP). Zagadnienia będziemy analizować w połączeniu przepisów prawa i przykładów postępowania oraz dobrych praktyk w zakresie gospodarowania mieniem. Wskażemy też zagadnienia problemowe, wobec jakich brak jednoznacznych wytycznych, wraz z propozycjami rozwiązania sytuacji trudnych i budzących wątpliwości. Wyjaśnimy również często popełniane błędy w gospodarce majątkowej, które mogą prowadzić do negatywnych wyników kontroli.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz kompleksową wiedzę z zakresu gospodarowania mieniem ruchomym, środkami trwałymi oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi (WNiP).
• Poznasz przepisy regulujące zasady wyceny, przekazywania, darowizny, sprzedaży oraz likwidacji składników majątkowych.
• Dowiesz się:
- Jak ustalić wartość początkową i określić zakres obiektu środka trwałego?
- Jak prawidłowo przeprowadzić procedurę likwidacji mienia ruchomego oraz WNiP?
- W jaki sposób rozróżnić różne formy przekazania majątku (np. darowizna, nieodpłatne przekazanie, sprzedaż)?
- Jak długo należy zamieszczać informacje o zbędnych składnikach w BIP?
- Jak ustalić moment usunięcia składników z ewidencji księgowej?
- Jakie są zasady zgłaszania składników zbędnych Prokuratorii Generalnej RP?
• Otrzymasz obszerne materiały szkoleniowe, w tym prezentację i skrypt, prezentujący omawiane zagadnienia oraz instrukcję gospodarowania majątkiem ruchomym.

zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawy klasyfikacji aktywów jednostki do kategorii:
• Majątku trwałego.
• Pozostałych środków trwałych.
• Wartości niematerialnych i prawnych.
2. Gospodarowanie składnikami mienia ruchomego w jednostce:
• Zmiana miejsca użytkowania.
• Odłączenie części zestawu np. monitora.
• Przełączenie części między składnikami mienia ruchomego.
3. Jednostki zobowiązane stosować przepisy w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa.
4. Odmienne zasady gospodarowania składnikami mienia ruchomego, stanowiącego własność jednostek samorządu terytorialnego.
5. Ustalanie wartości początkowej mienia ruchomego:
• Wycena pojedynczych składników mienia ruchomego.
• Wycena mienia ruchomego stanowiącego zespół.
• Wycena przedmiotów, które utraciły swoje walory użytkowe (np. stare meble).
6. Obiekt inwentarzowy środka trwałego i zakres środka trwałego:
• Pojedynczy obiekt inwentarzowy.
• Zbiorczy obiekt inwentarzowy.
• Sieciowy obiekt inwentarzowy.
• Wbudowany w inny środek trwały.
7. Zasady powoływania komisji do:
• Oceny składników mienia ruchomego.
• Przeprowadzenia przetargu.
• Zniszczenia.
8. Etapy procedury sprzedaży np. samochodu przez jednostkę:
• Nieodpłatne przekazanie państwowej jednostce budżetowej.
• Sprzedaż, dzierżawa.
• Nieodpłatne, darowizna przekazanie innym jednostkom.
• Likwidacja.
• Różnice między nieodpłatnym przekazaniem na rzecz nieposiadającej osobowości prawnej państwowej jednostce budżetowej a innej jsfp.
9. Zaprzestanie ujmowania w księgach rachunkowych mienia ruchomego.
10. Ustalanie wartości zbędnych i zużytych składników mienia ruchomego.
11. Sposoby zbycia mienia ruchomego, wymagające zamieszczenia informacji w BIP.
12. Likwidacja składników mienia ruchomego.
13. Likwidacja wartości niematerialnych i prawnych.
14. Odpowiedzialność w zakresie gospodarki majątkowej w jst.
15. Zagadnienia problemowe związane ze środkami trwałymi, m.in.:
• Czy jednostka może sprzedać rower osobie prywatnej?
• Czy każdy pracownik może kupić laptop?
• Czy informacja o zużytej odzieży roboczej powinna być zamieszczona w BIP?
• Czy każdy pracownik może być w komisji likwidacyjnej?
• Czy monitor o wartości 1 500 zł może być dopisany do karty pozostałego środka trwałego?
• Jakie są zasady likwidacji zespołów np. 20 foteli konferencyjnych?
• Jak postąpić w sytuacji, gdy mamy przyjętych kilka elementów w jednym obiekcie, a chcemy wyodrębnić jeden i przekaz do użytkowania? Jak technicznie należy to wykonać?
• Przez jaki czas powinno być zamieszczone ogłoszenie o zbędnych i zużytych składnikach majątku na BIP?

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy administracji publicznej jednostki sektora finansów publicznych (JSFP), w szczególności:
• Pracownicy wydziałów finansowych, księgowych i majątkowych w jednostkach samorządu terytorialnego (JST).
• Osoby odpowiedzialne za ewidencję, wycenę i likwidację środków trwałych oraz WNiP.
• Członkowie komisji odpowiedzialnych za ocenę składników majątkowych i przeprowadzanie przetargów.
• Pracownicy wydziałów odpowiedzialnych za zamieszczanie ogłoszeń w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP).
• Osoby zajmujące się inwentaryzacją i zarządzaniem majątkiem trwałym w instytucjach publicznych.
• Specjaliści ds. gospodarki majątkowej i pracownicy referatów odpowiedzialnych za gospodarowanie składnikami rzeczowymi majątku ruchomego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w zagadnieniach rachunkowości budżetowej. Ukończył studia podyplomowe z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp. Szkoleniowiec, wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości jst, autor i współautor kilkunastu książek oraz licznych publikacji z obszaru rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Roman
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 732 983 894
elzbieta.roman2@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 4 lutego 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 12 lutego 2025 r.