• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwentaryzacja za 2023 rok w jednostkach oświatowych

Koszt udziału dla osób zrzeszonych w Forum: 250 zł.
Koszt udziału dla osób zainteresowanych: 339 zł.

Ważne informacje o szkoleniu

Przedmiotem spotkania będzie jak najlepsze przygotowanie się do inwentaryzacji, aby nie sprawiała ona dużych problemów. Omówione zostaną metody inwentaryzacji, sposób organizacji, przebieg, zasady dokumentowania oraz ustalania wyników i różnic inwentaryzacyjnych.

Forum Oświaty Samorządowej Województwa Lubelskiego zrzesza przedstawicieli gmin i powiatów województwa lubelskiego oraz jednostek podległych, odpowiedzialnych za realizację zadań oświatowych.
Spotkania szkoleniowo-konsultacyjne odbywają się dwa razy na kwartał (stacjonarne lub online) i stanowią doskonałą okazję do wymiany doświadczeń a omawiane tematy wynikają z bieżących problemów i potrzeb uczestników. Członkowie Forum podnoszą swe kwalifikacje w czasie sesji szkoleniowo-konsultacyjnych. 
Celem działania Forum jest doskonalenie poziomu i sprawności funkcjonowania organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe, poprzez integrację ich przedstawicieli, wymianę doświadczeń i dobrych praktyk oraz prezentowanie opinii członków Forum wobec innych instytucji i organizacji.
Koszt udziału w jednym spotkaniu wynosi 250 zł./nie pobieramy dodatkowych opłat członkowskich.
Więcej informacji: https://frdl.lublin.pl/fora/forum-oswiaty-samorzadowej/najblizsze-spotkania-forum 
 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Przygotowanie merytoryczne do prawidłowego, rzetelnego i zgodnego z prawem przeprowadzenia inwentaryzacji.
• Uzyskanie praktycznych wskazówek, jak skutecznie i szybko wykryć nieprawidłowości w inwentaryzacji, szczególnie w spisie z natury.
• Uczestnicy otrzymają instrukcję inwentaryzacyjną wraz ze wzorami dokumentów, sporządzanych w procesie inwentaryzacji oraz wzór porozumienia w sprawie inwentaryzacji jednostki obsługującej z jednostkami oświatowymi objętymi wspólną obsługą.
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Pojęcie, metody i rodzaje inwentaryzacji.
2. Cele kontroli zarządczej.
3. Kto odpowiada za przeprowadzenie inwentaryzacji w jednostce sektora finansów publicznych –

kierownik jednostki, główny księgowy, a może kto inny?
4. Obowiązki kierownika jednostki, głównego księgowego, przewodniczącego i członków komisji
inwentaryzacyjnej.
5. Środki trwałe – wybrane problemy
: definicja środka trwałego, budynki, zespoły komputerowe, część składowa, dodatkowa i peryferyjna środka trwałego, środki trwałe niskocenne, grunty.
6. Tworzenie obiektów inwentarzowych, nadawanie i znakowanie obiektów inwentarzowych 
numerami inwentarzowymi.
7. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury: rodzaje aktywów podlegających spisowi z natury.
Co to jest teren strzeżony? Jak często i w jakim terminie należy przeprowadzić spis z natury? Właściwe przy-gotowanie się do inwentaryzacji – wskazówki praktyczne, spis z natury „krok po kroku”, spis z natury metodą tradycyjną, czy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – wady i zalety, arkusz spisu z natury, rodzaje różnic inwentaryzacyjnych, ewidencja księgowa różnic inwentaryzacyjnych, prawidło-wa likwidacja środków trwałych.
8. Jak poradzić sobie ze spisem z natury, jeśli księga inwentarzowa jest niekompletna, a środki
trwałe nie są oznakowane numerami inwentarzowymi? Wskazówki praktyczne.
9. Kiedy mamy do czynienia ze środkami trwałymi, do których dostęp jest znacznie utrudniony
lub których spisanie z przyczyn uzasadnionych jest niemożliwe?
10. Jak uniknąć nieprawidłowości w inwentaryzacji?
11. Jak uniknąć odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w jednostkach
kontrolowanych przez RIO?
12. Organizacja, przebieg i rozliczanie inwentaryzacji w jednostkach objętych wspólną obsługą
(CUW).
Kto formalnie zarządza inwentaryzację i kto za nią odpowiada – kierownik jednostki obsługu-jącej, czy kierownik jednostki obsługiwanej?
13. Inwentaryzacja w drodze uzyskania potwierdzenia stanu aktywów: rodzaje aktywów
podlegających potwierdzeniu, potwierdzenie stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych.
Czy do 15 stycznia mamy wysłać druk potwierdzenia salda należności, czy otrzymać zwrotną odpowiedź kontrahenta? Przebieg inwentaryzacji. Formularz potwierdzenia stanu należności. Co, jeśli kon-trahent nie potwierdzi stanu należności? Czy inwentaryzować tzw. „salda zerowe”? Czy inwentaryzować salda opiewające na drobne kwoty? Przyczyny rozbieżności między stanami księgowymi należności. Inwentaryzacja powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów.
14. Inwentaryzacja drogą weryfikacji: aktywa i pasywa podlegające weryfikacji, termin
przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze weryfikacji.
Porównanie danych ksiąg rachunkowych z dokumentami, czyli jak udokumentować inwentaryzację w drodze weryfikacji? Uwagi praktyczne.
15. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów, RIO oraz stanowisko Komitetu Standardów rachunkowości
w zakresie inwentaryzacji, KSR NR 11.
16. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w procesie inwentaryzacji.
17. Inwentaryzacja, a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
18. Rola i znaczenie instrukcji inwentaryzacyjnej.
19. Instrukcja inwentaryzacyjna – wzór.
20. Porozumienie w sprawie inwentaryzacji jednostki obsługującej z jednostkami objętymi wspólną
obsługą – wzór.

 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy, Kierownicy, Pracownicy Wydziałów i Referatów Oświaty oraz jednostek podległych (CUWy, ZEASy itd.)
 

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista i praktyk z zakresu prawa samorządowego, finansów publicznych, rachunkowości budżetowej, inwentaryzacji, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, kontroli zarządczej i audytu. Doświadczony trener i wykładowca (ponad dwadzieścia lat pracy w jednostkach sektora finansów publicznych). Skarbnik gminy, były inspektor kontroli w Regionalnej Izbie Obrachunkowej, audytor wewnętrzny. Autor kilkudziesięciu publikacji, w tym książkowych, z zakresu finansów publicznych, rachunkowości i inwentaryzacji.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Koszt udziału dla osób zrzeszonych w Lubelskim Forum Oświaty Samorządowej: 250 zł.
Koszt udziału dla osób zainteresowanych z woj. lubelskiego: 349 zł., przy zgłoszeniu do 14/08 – 299 zł.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.lublin.pl lub mailem na adres forumoswiaty@frdl.lublin.pl do 6 września  2023r. Karta dostępna na stronie https://frdl.lublin.pl/fora/forum-oswiaty-samorzadowej/najblizsze-spotkania-forum
UWAGA: Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.