• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zadania organów samorządu terytorialnego w myśl projektu ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej

online

Zapraszamy Państwa na szkolenie dedykowane pracownikom samorządów, którzy chcą przygotować się do nowych obowiązków wynikających z planowanego wdrożenia ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Nowa ustawa zakłada szereg zadań dla jednostek samorządu terytorialnego (JST), mających na celu lepsze przygotowanie do reagowania na zagrożenia i efektywne zarządzanie sytuacjami kryzysowymi.

Ważne informacje o szkoleniu

Projekt ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej ma wypełnić powstałą lukę prawną w zakresie obrony cywilnej i przewiduje istotne zadania dla organów samorządu terytorialnego wszystkich szczebli. W uzasadnieniu do projektu wskazano bowiem na szczególną rolę administracji samorządowej w kształtowaniu bezpieczeństwa publicznego i powszechnego oraz na pierwszoplanową rolę organów samorządowych w ochronie ludności. Omawiany projekt został przyjęty przez rząd we wrześniu br. Aktualnie projekt procedowany jest przez Sejm, a ustawa co do zasady ma wejść w życie 1 stycznia 2025 roku. Podczas szkolenia przedstawiciele organów samorządu terytorialnego wszystkich szczebli zdobędą wiedzę na temat projektowanych zadań przewidzianych w w/w. akcie prawnym oraz sposobów ich realizacji.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zapoznanie uczestników z problematyką ochrony ludności i obrony cywilnej w kontekście samorządu terytorialnego.
  • Nabycie teoretycznej wiedzy z zakresu rozwiązań projektu ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej.
  • Poznanie projektowanych zadań organów samorządu terytorialnego wszystkich szczebli oraz sposobów ich realizacji (np. wydawanie decyzji administracyjnych, zawieranie porozumień).
  • Przygotowanie środowiska samorządowego na wejście w życie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, co zasadniczo ma nastąpić 1 stycznia 2025 roku.
zwiń
rozwiń
Program

1. Zagadnienia ogólne:
• wyjaśnienie pojęć „ochrona ludności” i „obrona cywilna”, 
• odniesienie do definicji obrony cywilnej w prawie międzynarodowym, 
• objaśnienie w jakich sytuacjach następuje przekształcenie ochrony ludności w obronę cywilną.
2. Organy ochrony ludności:
• podział tych organów na terytorialne i pozostałe, 
• omówienie zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i rady gminy, starosty i rady powiatu, marszałka województwa i sejmiku województwa, 
• rozgraniczanie zadań między wskazanymi organami.
3. Podmioty ochrony ludności: 
• wskazanie katalogu podmiotów ochrony ludności, 
• kompetencje organów wykonawczych samorządu terytorialnego w odniesieniu do kwestii podmiotów ochrony ludności (wyznaczenie, porozumienie, decyzja administracyjna), 
• właściwość rzeczowa organów samorządowych w tych kwestiach.
4. Zasoby ochrony ludności:
• ewidencjonowanie zasobów ochrony ludności i obrony cywilnej przez organy ochrony ludności, 
• wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji Zasobów, 
• tworzenie i utrzymywanie przez organy ochrony ludności zasobów ochrony ludności niezbędnych do udzielania pomocy doraźnej i pomocy humanitarnej,
• udzielanie pomocy między jednostkami samorządu terytorialnego.
5. Szkolenia i ćwiczenia:
• szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję organu ochrony ludności, 
• przeprowadzanie ćwiczeń ochrony ludności i obrony cywilnej, częstotliwość tych działań.
6. Realizacja zadań ochrony ludności: 
• uprawnienia organów wykonawczych samorządu terytorialnego do kierowania i koordynowania realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, 
• organizowanie współpracy pomiędzy podmiotami ochrony ludności, 
• nadzorowanie i kontrolowanie wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, 
• wydawanie zaleceń przez organy ochrony ludności.
7. Obiekty zbiorowej ochrony:
• pojęcie schronu i ukrycia, 
• uznanie za budowlę ochronną przez organ ochrony ludności, 
• Centralna Ewidencja Obiektów Zbiorowej Ochrony.
8. Korpus obrony cywilnej: 
• Szef Obrony Cywilnej, 
• zadania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz starosty w zakresie obrony cywilnej na obszarze odpowiednio gminy i powiatu, 
• skład korpusu obrony cywilnej, 
• kompetencje organów samorządu terytorialnego w kwestii przydziału mobilizacyjnego obrony cywilnej.
9. Finansowanie ochrony ludności i obrony cywilnej:
• finansowanie zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na poziomie samorządu gminy, powiatu i  województwa, 
• dotacja celowa z budżetu państwa.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gminy, urzędów miast, starostw powiatowych oraz urzędów marszałkowskich, w tym m.in. sekretarze gmin, powiatów, województwa, osoby zajmujące się sprawami bezpieczeństwa i sytuacjami kryzysowymi, radni gminni, powiatowi i wojewódzcy.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2023 roku), wykładowca Wyższej Szkoły Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu, radca prawny, wieloletni pracownik administracji publicznej (administracji samorządowej i rządowej) oraz praktyk stosowania prawa w kancelarii prawnej, aktualnie pracownik samorządowy (kierownik działu) w miejskiej jednostce organizacyjnej, doświadczony szkoleniowiec współpracujący z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej, żołnierz Wojsk Obrony Terytorialnej oraz autor wielu publikacji naukowych, w tym opinii pt. „Projektowane zadania organów samorządu terytorialnego w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej”, opublikowanej w Centrum Ekspertyzy Lokalnej FRDL.
W trakcie VIII Krajowego Kongresu Sekretarzy moderował panel „Ochrona ludności i obrona cywilna, także w sytuacjach kryzysowych (m.in. powodziowych) – rozważania o projekcie ustawy w kontekście zadań samorządu terytorialnego”. W kręgu jego zainteresowań prawnych znajduje się prawo konstytucyjne, postępowanie administracyjne oraz prawo administracyjne ustrojowe i materialne, w szczególności problematyka samorządu terytorialnego, prawo wodne oraz zagadnienia obronności (prawo wojskowe).

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 440 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 5 grudnia 2024 r.