• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Praktyczne zagadnienia związane z tworzeniem umów o dzieło dotyczących praw autorskich i pokrewnych przez pryzmat nowelizacji prawa autorskiego

online
Miejsce
Internet
Termin
13 grudnia 2024
Czas trwania
09:00 - 14:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniu do 22 listopada 2024 cena promocyjna 409 zł netto od osoby.

Zapraszamy na szkolenie, którego przedmiotem jest prawo autorskie i prawa pokrewne, szczególnie polecamy je pracownikom wydziałów promocji oraz Instytucji Kultury.

Ważne informacje o szkoleniu

Wrześniowa nowelizacja prawa autorskiego jest konsekwencją implementacji dwóch dyrektyw unijnych tj. dyrektywy SATCAB II oraz dyrektywy DSM do polskiego porządku prawnego. Dyrektywa SATCAB II to dyrektywa, której celem jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii Europejskiej przez stworzenie na gruncie prawa autorskiego warunków umożliwiających szersze rozpowszechnianie utworów. Zadaniem dyrektywy DSM jest przede wszystkim uregulowanie różnych aspektów eksploatacji utworów w środowisku cyfrowym. Podstawą prawnej eksploatacji są prawidłowo sporządzone umowy o dzieło dot. praw autorskich i praw pokrewnych czy umowy licencyjne dające prawo do korzystania z utworu. Na proponowanym szkoleniu zajmiemy się przede wszystkim omówieniem prawidłowych zapisów w ww. umowach, tak aby podnieść świadomość prawną uczestników do korzystania z utworów. Prowadzący wskaże częste błędy lub braki w umowach na stworzenie i korzystanie z dzieła lub w umowach koncertowych oraz omówi praktyczne rozwiązania i przykłady orzeczeń sądowych z zakresu praw autorskich. Omówi także zagadnienia wytworów tworzonych przez AI – sztuczną inteligencję i wskaże praktyczne problemy w tym obszarze.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Kompetencje zdobyte na szkoleniu: 

  • umożliwią bezproblemowe wykonywanie swoich obowiązków i zgodne z prawem korzystanie z twórczości innych osób,
  • zwiększą świadomość prawną w tematyce korzystania z utworów, czego konsekwencją będzie uniknięcie odpowiedzialności z tytułu naruszenia praw twórców,
  • przygotują do prawidłowego sporządzania umów z autorami, artystami w zakresie korzystania lub nabywania praw autorskich lub pokrewnych,
  • umożliwią analizę praw i obowiązków wynikających z zawartych umów.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Zagadnienia ogólne.
  • Przedmiot umów autorskich. Określenie rezultatu umowy o dzieło: utworu, artystycznego wykonania.
  • Nabycie praw do korzystania z utworu (licencja), przeniesienie praw do utworu, umowa na artystyczne wykonanie.
  • Pojęcie utworu przez pryzmat ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych – czy każde dzieło jako ostateczny rezultat, to utwór chroniony prawem?
  • Przykłady utworów. Orzeczenia sądowe w sprawie twórczości.
  • Utwór samoistny, inspiracja innym utworem, utwory zależne – omówienie na przykładach.

2. Podmioty praw autorskich – prawidłowe określenie strony umowy autorskiej (lub koncertowej) i skutki braku należytej staranności w tym zakresie.

  • Domniemanie autorstwa, współautorstwo;
  • Problematyka wytworów stworzonych przez AI – sztuczną inteligencję. Praktyczne problemy.

3. Formy nabycia praw autorskich.

  • Umowy licencyjne, a umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych – różnice, podobieństwa.
  1. Zasady prawidłowego konstruowania umów.
  • Istotne klauzule prawne w umowach autorskich, konsekwencje ich braku;
  • Przykłady wadliwych klauzul umownych;
  • Pola eksploatacji – zdefiniowanie pojęcia oraz waga ich określenia;
  • Nowe uprawnienia autora w określaniu jego wynagrodzenia po najnowszej nowelizacji prawa autorskiego.
  1. Umowy na organizację wydarzenia artystycznego, koncertu.
  • Umowy koncertowe z wykorzystaniem utworów innych twórców (kompozycje, teksty, wizualizacje, fotografie itp.);
  • Rola organizacji zbiorowego zarządu prawami autorskimi i pokrewnymi w wydarzeniu artystycznym (np., ZAiKS, STOART, ZPAV).
  • Ograniczenia w formułowaniu treści umów wynikające z ustawy z 15.06.2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi.
  1. Obowiązek zgłaszania umów o dzieło do ZUS.
  • Terminy zgłoszeń;
  • Podmioty zobowiązane do zgłoszeń. Zwolnienia.
  1. Podstawowe zasady stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów przy umowach o dzieło.
  • Korzystanie przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych jako warunek zastosowania wyższych kosztów uzyskania przychodów (KUP).
  • Rodzaje działalności twórczej uprawniającej do stosowania wyższych KUP. Ograniczenia kwotowe.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Przedstawiciele instytucji i wydziałów kultury, organizatorzy eventów, koncertów, innych działań kulturalnych i artystycznych, edukacyjnych, działalności wydawniczej, twórczości IT, prasowej, telewizyjnej, itp.), które w ramach swoich obowiązków służbowych zawierają umowy na stworzenie, wykorzystanie utworów lub na występy artystyczne.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, specjalista z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w zakresie prawa własności intelektualnej szczególnie prawa autorskiego i praw pokrewnych. Ukończył liczne kursy m.in. w zakresie praw autorskich, praw własności przemysłowej, zwalczania nieuczciwych praktyk rynkowych i prawa nieuczciwej konkurencji. Prowadził liczne szkolenia z tematyki prawnoautorskiej, m.in. dla przedstawicieli samorządów, ministerstw, Kancelarii Sejmu i Senatu RP., szkół wyższych, przedsiębiorców. Doradza m.in. w tematyce praw autorskich instytucjom kultury, jednostkom samorządu terytorialnego, twórcom, znanym aktorom kinowym i telewizyjnym i wykonawcom muzycznym, animatorom kultury, wydawcom.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Agnieszka Osman
Informacje dodatkowe

Cena: 449 zł netto/os. Przy zgłoszeniu do 22 listopada 2024 cena promocyjna 409 zł netto od osoby. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 9 grudnia 2024 r.