1. Obowiązująca od 2022 r. procedura awansu na stopień nauczyciela mianowanego połączona z oceną pracy nauczyciela początkującego oraz przeprowadzanymi przez niego zajęciami pokazowymi.
2. Szczegółowa analiza okresu przejściowego – postępowanie egzaminacyjne w dotychczasowej procedurze w przypadku nauczycieli kontraktowych i w nowej procedurze w przypadku nauczycieli początkujących.
3. Równoległe obowiązywanie rozporządzenia MEN z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2020 r. poz. 2200) oraz nowego rozporządzenia MEiN z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. poz. 1914) – analiza poniżej wskazanych zagadnień pod kątem awansu nauczycieli kontraktowych (według przepisów dotychczasowych) i nauczycieli początkujących (według nowej procedury).
4. Wniosek nauczyciela o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego:
• terminy złożenia wniosku,
• dokumenty dołączone do wniosku (w tym zawartość dotychczasowego oraz nowego zaświadczenia wydawanego przez dyrektora szkoły).
5. Dotychczasowe oraz nowe wymagania na stopień nauczyciela mianowanego.
6. Analiza formalna wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego.
7. Powołanie komisji egzaminacyjnej w składzie określonym przepisami ustawy Karta Nauczyciela (przykład dokumentu).
8. Zadania i tryb pracy komisji w postępowaniu egzaminacyjnym nauczyciela początkującego i kontraktowego:
• zapoznanie komisji odpowiednio z opinią o przeprowadzonych zajęciach oraz z oceną pracy nauczyciela początkującego lub z oceną dorobku zawodowego nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego,
• przeprowadzenie egzaminu – szczegółowe omówienie,
• podjęcie przez komisję rozstrzygnięć w postaci stwierdzenia zdania lub niezdania egzaminu.
9. Protokół z przebiegu prac komisji egzaminacyjnej (przykład dokumentu).
10. Zakres wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania obowiązków nauczyciela, których spełnienie sprawdzane jest przez komisję egzaminacyjną podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego (w obu procedurach).
11. Nadanie, odmowa nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, w drodze decyzji administracyjnej – z uwzględnieniem orzecznictwa sądowego.
12. Nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie stopnia awansu nauczyciela mianowanego.
13. Przetwarzanie danych osobowych nauczyciela w postępowaniu egzaminacyjnym.
14. Wprowadzenie, z pozycji gminy/powiatu, danych dotyczących uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego do Systemu Informacji Oświatowej.
15. Odpowiedzi na pytania.
Oświata