• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

System Informacji Oświatowej – wprowadzanie danych oraz nowe obowiązki w zakresie SIO - Lubelskie Forum Oświaty Samorządowej

Miejsce
Internet
Termin
24 kwietnia 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
350/430 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena promocyjna dotyczy przedstawicieli JST zrzeszonych w Lubelskich Forach Samorządowych (lista na dole strony).

Ważne informacje o sesji konsultacyjno-szkoleniowej

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego Ośrodek w Lublinie zaprasza Państwa do współtworzenia Lubelskiego Forum Oświaty. Zapraszamy do ONLINE udziału w najbliższej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum.

Również istnieje możliwość udziału stacjonarnego w Warszawie, sala szkoleniowa przy Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa. Koszt udziału 549 zł/osoba - prosimy o zaznaczenie opcji w uwagach.

Zbliża się 15 czerwca - ważny termin dotyczący nowego systemu finansowania oświaty. Od 2025 r. według stanu na dzień 15 czerwca danego roku będzie sporządzane zestawienie, zawierające dane na temat liczby uczniów i nauczycieli, niezbędne do dokonania podziału kwoty potrzeb oświatowych między poszczególne jst. Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego wskażemy, jak prawidłowo wprowadzić i zweryfikować dane wprowadzone do SIO, tak aby właściwie zostały na ich podstawie naliczone potrzeby oświatowe.

• Przekażemy informacje dotyczące merytorycznych aspektów wprowadzania danych do SIO w kontekście poprawnego naliczenia potrzeby oświatowej dla samorządu oraz raporty w Strefie dla Zalogowanych.
• Krok po kroku omówimy procedurę potwierdzenia prawdziwości danych wprowadzanych w SIO do naliczenia potrzeby oświatowej .
• Zaprezentujemy rolę samorządu w weryfikacji. Odpowiemy na pytanie: jak samorząd może weryfikować dane wprowadzane przez szkoły, jak i do kiedy można poprawić błąd w SIO wg stanu na dzień 30 września, aby był uwzględniony do potrzeby oświatowej .

 Zachęcamy Państwa do udziału w spotkaniu oraz do zrzeszenia się w Forum!

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

1. Podstawy prawne.
2. Ochrona danych osobowych a RODO, udzielanie upoważnień, terminy przekazywania danych, operacje grupowe, praca z filtrami.
3. Praca z instrukcjami do SIO – jak sprawnie i szybko znaleźć odpowiedź na pojawiające się pytania, dotyczące technicznych i merytorycznych aspektów wprowadzania danych.
4. Wprowadzanie danych do systemu przez jednostkę samorządu terytorialnego w każdym z modułów: RSPO, Dane zbiorcze.

5. Potwierdzanie prawdziwości danych wprowadzonych w nowym SIO do naliczenia potrzeby oświatowej dla samorządu:
• Raporty w Strefie dla Zalogowanych.
• Zestawienia zawierające dane z nowego SIO do naliczenia potrzeby oświatowej dla samorządu.
• Procedura potwierdzenia prawdziwości zestawiania potrzeby oświatowej przez szkoły – ustawowe terminy.
• Procedura potwierdzenia prawdziwości zestawiania potrzeby oświatowej przez samorząd – rola samorządu w potwierdzaniu danych potrzeby oświatowej ze szkół i terminy ustawowe. Weryfikowanie poprawności danych wprowadzonych przez szkoły do SIO.
• Terminy poprawy wprowadzonych danych / korekty błędów w SIO w kontekście ustawowych terminów naliczenia potrzeby oświatowej na danych z nowego SIO.
• Konsekwencje niewprowadzenia danych oraz wprowadzenia ich niezgodnie ze stanem faktycznym (zwrot nienależnie pobranej potrzeby oświatowej, 5-letni okres kontroli).
• Kontrola poprawności danych potrzeby oświatowej z punktu widzenia jednostki samorządu terytorialnego. Możliwości i ograniczenia.
6. Dane wprowadzane do SIO, używane przez MEN do naliczenia potrzeby oświatowej dla samorządu:
• Wprowadzanie danych do SIO w kontekście naliczenia części oświatowej potrzeby oświatowej dla samorządu. Aspekty merytoryczne dotyczące wprowadzania danych do nowego SIO.
• Przypisanie uczniów do oddziałów podstawowych i dodatkowych – wskazanie kiedy uczeń powinien być w dwóch oddziałach.
• Uczeń niezweryfikowany – postępowanie wyjaśniające dyrektora szkoły, weryfikacja ucznia a naliczenie potrzeby oświatowej na tego ucznia.
• Wprowadzenie orzeczeń uczniów, wraz z okresami obowiązywania oraz ich weryfikacja z poradnią, weryfikacja orzeczenia a naliczenie potrzeby oświatowej na to orzeczenie.
• Wprowadzenie pozostałych danych potrzeby oświatowej , dotyczących ucznia (nauczanie domowe, nauczanie indywidualne, bezpłatna nauka języka polskiego itd.).
• Wprowadzenie umów nauczycieli do potrzeby oświatowej (rodzaj umowy, tygodniowy wymiar zajęć, nieobecności, awans zawodowy).
• Omówienie najczęstszych błędów popełnianych przy wprowadzeniu danych do potrzeby oświatowej – podejście praktyczne.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy szkół i placówek oraz dyrektorzy, wprowadzający dane do systemu, a także pracownicy samorządu, którzy muszą kontrolować czy dane, które przekazała szkoła są prawidłowe oraz potwierdzają prawdziwość danych subwencyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącej sesję

Trenerka z wieloletnim doświadczeniem zawodowym na wszystkich szczeblach administracji oświatowej, były wizytator Kuratorium Oświaty, dyrektor ZEAS. Współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie opracowania i wdrażania programów wspomagania rozwoju oświaty, analizą sprawozdawczości SIO. Organizuje i prowadzi szkolenia i kursy o tematyce wdrażania nowych rozwiązań prawnych w oświacie oraz prawa oświatowego w praktyce, innowacyjnych i nowatorskich rozwiązań metodycznych, kształcenia uczniów o specjalnych i specyficznych potrzebach edukacyjnych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Natalia Gmurkowska
Koordynator Forów Samorządowych Województwa Lubelskiego
tel. +48 502 525 121
n.gmurkowska@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Samorządy-członkowskie Lubelskich Forów Samorządowych działających przy FRDL Lublin (akt. dane na dzień 14 kwietnia): Abramów, Annopol, Bełżyce, Biała Podlaska (miasto), Biłgoraj (miasto i powiat), Bychawa, Chodel, Chrzanów, Czemierniki, Dęblin, Drelów, Garbów, Głusk, Godziszów, Firlej, Frampol, Janów Lubelski (powiat), Józefów nad Wisłą, Kamionka, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Kock, Końskowola, Krynice, Krzczonów, Księżpol, Kurów, Leśniowice, Lubartów (gmina, miasto, powiat), Lublin (miasto), Ludwin, Łęczna (powiat), Łuków (powiat), Mełgiew, Miączyn, Michów, Międzyrzec Podlaski (gmina), Niedrzwica Duża, Niedźwiada, Niemce, Opole Lubelskie (gmina, powiat), Ostrów Lubelski, Puchaczów, Puławy (miasto i powiat), Rachanie, Sosnowica, Spiczyn, Stanin, Szczebrzeszyn, Siennica Różana, Stoczek Łukowski (gmina), Strzyżewice, Świdnik (miasto), Telatyn, Tomaszów Lubelski (gmina i powiat), Ulhówek, Uścimów, Wąwolnica, Włodawa (gmina, miasto), Wisznice, Wilków, Wohyń, Wojsławice, Wólka, Wysokie, Żółkiewka