Ramowy program spotkania (zostanie zaktualizowany gdy pojawią się rozporządzenia wykonawcze):
1. Założenia ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy dotyczące obszaru edukacji i opieki przedszkolnej.
2. Specjalne rozwiązania dla uczniów, którzy trafili do Polski w związku z rosyjską agresją, obowiązujące od 24 lutego 2022 r.
3. Planowane, w zapisach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na teryto-rium tego państwa (ustawa z dnia 12 marca 2022 r.), dodatkowe środki w 2022 r., pochodzące z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej ze skutkiem wstecznym od 24 lutego b.r. na edukację w szkołach i przedszkolach dzieci, przybywających z Ukrainy.
4. Możliwość tworzenia innych lokalizacji prowadzenia zajęć (w tym również w zakresie oddziałów przedszkol-nych) - przyporządkowanie organizacyjne szkołom już funkcjonującym bez konieczności wprowadzania zmian w sieci szkolnej.
5. Zasady przyjmowania obcokrajowców w trakcie roku szkolnego, szczególnie w obecnej sytuacji inwazji wojennej. Przyjmowanie dzieci z Ukrainy do polskich szkół i przedszkoli- przykłady wymaganej dokumenta-cji.
6. Przyjmowanie dzieci/uczniów z Ukrainy, którzy nie posiadają wymaganej dokumentacji dotyczącej przebie-gu dotychczasowego kształcenia (świadectw) - działania szkoły w zakresie przyporządkowania uczniów do poszczególnych klas. Oświadczenia rodziców/opiekunów - przykład danych w oświadczeniu rodzi-ca/opiekuna.
7. Dokumentowanie i ewidencjonowanie uczniów obcokrajowców w Systemie Informacji Oświatowej, sto-sownie do zmodernizowanej formuły instrukcji – analiza przykładowych wpisów do SIO.
8. Przyporządkowanie uczniów do istniejących klas/oddziałów w szkole bez zmian organizacyjnych w zatwierdzonej organizacji szkoły.
9. Decyzja organu prowadzącego dotycząca wskazania szkoły i klasy dla uczniów, w przypadku niemożności przyjęcia dziecka do szkoły, w obwodzie której zamieszkują uczniowie przybyli z Ukrainy.
10. Dostęp przybywających z Ukrainy dzieci i uczniów do środków i materiałów edukacyjnych.
11. Zasady tworzenia oddziałów przygotowawczych w szkołach w poszczególnych etapach kształcenia. Cele oddziału przygotowawczego - wymóg zatrudnienia kadry zgodnie z kwalifikacjami.
12. Możliwość zatrudniania dodatkowych osób ze znajomością języka ukraińskiego, ewentualnie rosyjskiego - zasady, wymiar godzin, forma wykonywania czynności pomocy nauczyciela.
13. Dodatkowe wsparcie dla uczniów z Ukrainy - decyzja dyrektora w porozumieniu z organem prowadzącym. Rodzaje i formy zajęć adaptacyjnych.
14. Zadania dyrektorów szkół i przedszkoli dotyczące indywidualnych zajęć specjalistycznych dla uczniów przy-bywających z Ukrainy - wywiad, diagnoza zespołu specjalistów szkolnych, zakres świadczonej pomocy, wy-nikającej z indywidualnych potrzeb aklimatyzacyjnych w środowisku szkolnym polskiej szkoły/przedszkola.
15. Możliwość zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki w czasie dowozu do szkół i przedszkoli (do miejsca kształcenia) uczniów z Ukrainy.
16. Analiza przykładów najczęstszych potrzeb/problemów zgłaszanych do gmin, szkół i przedszkoli przez orga-nizatorów pomocy dzieciom, przybywającym z kraju objętego wojną.
17. Wymiana doświadczeń w zakresie tworzenia środowiska szkoły/przedszkola przyjaznego dzie-ciom/rodzinom przybywającym z Ukrainy.
18. Odpowiedzi na pytania, dyskusja.
Oświata