• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak przygotować się do raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w 2025 r.? Monitoring wdrażania dostępności. - Forum Koordynatorów ds. dostępności

Miejsce
Internet
Termin
07 lutego 2025
Czas trwania
09:30 - 13:30
Cena
290+vat zł
Ważne informacje o spotkaniu

Szanowni Państwo 
Koordynatorzy ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego zaprasza Państwa do udziału w kolejnym spotkaniu Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych. 

Do 31 marca 2025 r. każdy podmiot publiczny musi opracować raport, obrazujący przede wszystkim to, jak spełnia minimalne wymagania w zakresie zapewniania dostępności opisane w art. 6 ustawy. Raport ten powinien zostać opublikowany na stronie Biuletynu Informacji Publicznej danego podmiotu lub jego stronie internetowej, jeśli nie posiada BIP. Spotkanie Forum pozwoli na przygotowanie się koordynatorów dostępności do sporządzenia raportu o stanie zapewniania dostępności. To doskonały moment, aby przeprowadzić monitoring wdrażania dostępności i wykorzystać najbliższe miesiące, by wdrożyć rozwiązania, które nakłada na podmioty publiczne ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. To również doskonała okazja do aktualizacji wiedzy o możliwościach zapewnienia dostępności, poznanie dobrych praktyk, nowych rozwiązań, jakie pojawiają się w urzędach w celu zapewniania dostępności. Podczas spotkania zapoznamy uczestników z różnymi case study – przykładami rozwiązań, likwidujących bariery architektoniczne, informacyjno-komunikacyjne. Wskażemy najlepsze dobre praktyki. Przedstawimy również rozwiązania, które można wprowadzić bezkosztowo, a które są znaczące dla zapewniania dostępności i warto je ująć w raporcie. 

Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych działające przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego jest platformą współpracy i integracji pracowników pełniących funkcję koordynatora ds. dostępności, spotykających się cyklicznie na organizowanych przez FRDL spotkaniach on-line dwa razy w kwartale; opłata kwartalna dla Forumowiczów wynosi 290 zł. + vat.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Przygotowanie do sprawozdawczości z wdrażania dostępności – raport o stanie zapewniania dostępności w 2025 roku.
• Poznanie metod dotyczących wdrażania rozwiązań w zakresie likwidacji barier architektonicznych i informacyjno-komunikacyjnych.
• Identyfikacja rozwiązań, które nie są zapewnieniem dostępności w świetle ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami 
• Zapoznanie z analizą procesu wdrażania rozwiązań zapewniających dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami.
• Poznanie zasad monitorowania wdrażania dostępności. 
 

zwiń
rozwiń
Program spotkania

1. Zakres raportu z wdrażania dostępności w 2025 r.:

  • Struktura raportu: wymagane elementy i sposób ich opisu.
  • Przykłady dobrych praktyk z poprzednich raportów.

2. Jak zebrać dane do raportu? Narzędzia do zbierania informacji o wdrażaniu dostępności.

3. Checklisty i wskaźniki oceny stanu dostępności w obszarach:

  • Architektura.
  • Informacja i komunikacja.
  • Dostępność cyfrowa.

4. Metodyka raportowania:

  • Prezentacja danych ilościowych i jakościowych.
  • Wskazywanie barier i planów na ich likwidację.

5. Dostępność architektoniczna:

  • Bariery i ich likwidacja – case study, rozwiązania, dobre praktyki.
  • Dostęp alternatywny – case study, rozwiązania.

6. Dostępność informacyjno-komunikacyjna:

  • Bariery i ich likwidacja – case study, rozwiązania, dobre praktyki.
  • Dostęp alternatywny – case study, rozwiązania.
  • Procedury zwiększające dostępność.

7. Dostępność cyfrowa:

  • Wnioski o zapewnienie dostępności z ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz z żądań i skarg z ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

8. Dobre praktyki w urzędach i instytucjach – przykłady praktycznego wdrażania dostępności w urzędach.

9. Dyskusja, pytania do ekspertki, wymiana doświadczeń.

 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Koordynatorzy ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącej spotkanie

Agata Spała-Zakrzewska - specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, audytorka dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, trenerka. Prowadzi szkolenia I doradztwo z zakresu wdrażania zasad i rozwiązań w dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych. Wspiera organizacje w audytowaniu dostępności i wdrażaniu rekomendowanych rozwiązań. Przeprowadza szkolenia dla pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością. Ekspertka merytoryczna I współautorka standardów dostępności I publikacji m.in: „Ramowe wytyczne w projektowaniu obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach” (CIOP); „Standard dostępności POZ”; „Komunikacja z pacjentami ze szczególnymi potrzebami”. Autorka koncepcji i materiałów szkoleniowych w projektach edukacyjnych dla koordynatorów ds. dostępności (KPRM, MS, ZUS). Współpracuje z urzędami publicznymi w całej Polsce. Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Natalia Gmurkowska
Koordynator Forów Samorządowych Województwa Lubelskiego
tel. +48 502 525 121
n.gmurkowska@frdl.org.pl