• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Działalność biura rady gminy (powiatu) w praktyce funkcjonowania jednostki samorządowej. Aktualne zagadnienia i nowe problemy

online
Miejsce
Internet
Termin
03 czerwca 2025
Czas trwania
09:00 - 13:30
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 20 maja 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy na szkolenie dedykowane przede wszystkim pracownikom biur obsługi rady, radnym oraz sekretarzom., którego przedmiotem będą praktyczne aspekty pracy biura obsługi rady

Ważne informacje o szkoleniu

Przedmiotem proponowanego szkolenia jest przedstawienie zasad funkcjonowania biura rady oraz praktyczne przeanalizowanie najczęściej występujących problemów w prawidłowej obsłudze rady i jego organów wewnętrznych ze wskazaniem sposobów ich rozwiązania. Omówimy zagadnienia związane z przygotowaniem i przebiegiem sesji rady, jako najważniejszej formy pracy organu stanowiącego. Zaprezentujemy zagadnienia dotyczących diet radnych. Przyjrzy się również innym płaszczyzną aktywności biura rady taki jak uroczystości oficjalne czy spotkania i imprezy okolicznościowe. Zagadnienia analizować będziemy w odniesieniu do praktycznych przykładów.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie niezbędnej wiedzy do prawidłowej obsługi organu stanowiącego.
• Wyjaśnienie pojawiających się w praktyce wątpliwości dotyczących funkcjonowania rady i jej komisji.
• Poznanie zasad funkcjonowania biura rady i współpracy z radą i jej komisjami.
• Zapoznanie z najczęściej występującymi problemami oraz błędami i nieprawidłowościami w obsłudze rady i jej organami wewnętrznymi wraz z przedstawieniem prawidłowych sposobów postępowania.
• Uzyskanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości w bieżącej pracy pracowników biur rady.

zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawy funkcjonowania biura rady.
2. Zadania biura rady.
3. Organizacja biura rady i jego pracy.
4. Status prawny i zadania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady, przewodniczących komisji i radnych.
5. Diety radnych.
6. Współpraca pracowników biura rady z przewodniczącym rady, przewodniczącymi komisji i radnymi.
7. Współpraca pracowników biura rady z jednostkami merytorycznymi urzędu i jednostkami organizacyjnymi.
8. Przygotowywanie dokumentów, ogłoszeń, zaproszeń związanych z funkcjonowaniem rady.
9. Harmonogram pracy rady.
10. Zwoływanie sesji zwyczajnej.
11. Zwoływanie i specyfika sesji nadzwyczajnej.
12. Ustalanie porządku obrad.
13. Przygotowanie materiałów na sesję i ich kolportaż.
14. Otwarcie obrad, prawomocność obrad i kworum.
15. Zmiany porządku obrad.
16. Realizacja merytorycznych punktów obrad.
17. Problem interpelacji i zapytań radnych.
18. Wnioski formalne.
19. Przerwy i odraczanie obrad.
20. Głosowania.
21. Udzielanie głosu i jego odbieranie, przywoływanie do rzeczy i do porządku.
22. Publiczność na sesji.
23. Ochrona danych osobowych a udzielanie informacji publicznej w czasie sesji.
24. Zakłócenia powagi obrad i porządku na sesji.
25. Zamkniecie obrad.
26. Protokoły – zakres, sporządzanie, zatwierdzanie, przechowywanie i udostępnianie.
27. Inne płaszczyzny aktywności biura rady:
• Uroczystości oficjalne.
• Spotkania i imprezy okolicznościowe.
28. Orzecznictwo.
29. Podsumowanie, pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie kierowane jest do:
• Sekretarzy gmin i powiatów oraz pracowników biura rady.
• Przewodniczących rad i komisji.
• Radnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa pracy w samorządzie terytorialnym, etyki pracownika samorządowego, dostępu do informacji publicznej, podmiotów leczniczych i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, komentarzy do ustawy o samorządzie gminnym (2014, 2023)., Wieloletni ekspert i wykładowca Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Piotr Kubiak
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 20 maja 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 28 maja 2025 r.