09.00 – 09.30 Możliwość testowania połączenia.
09.30 – 09.40 Rozpoczęcie majowego Forum Koordynatorów ds. dostępności w JSFP.
Katarzyna Marciniak- Mordel, Magdalena Kubik- Szczerba, Koordynatorki Forum.
09.40 – 13.30 Zapewnianie dostępności w zamówieniach publicznych
Podczas Forum przestawimy i przeanalizujemy najważniejsze wytyczne dla instytucji publicznych w tej tematyce:
• Zaprezentujemy zagadnienia dotyczące zapewniania dostępności w zamówieniach publicznych zgodnie z przepisami ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz Prawa zamówień publicznych.
• Przedstawimy przepisy prawa UE dotyczące wyrównywania szans w postaci dostępności w wielu płaszczyznach życia.
• Zaprezentujemy przykłady zapisów w OPZ oraz klauzule dotyczące dostępności.
• Wskażemy, jak wdrażać przepisy ustawy o zapewnianiu dostępności w praktyce.
• Przedstawimy zasady przygotowania konkretnych wytycznych, zapisów w umowach stosowanych w zamówieniach publicznych dotyczących zapewniania dostępności.
• Zaprezentujemy najczęściej występujące błędy i nieprawidłowości w zakresie zapewnienia dostępności w zamówieniach publicznych oraz praktyczne wskazówki i sposoby prawidłowego postępowania mające na celu ich wyeliminowanie.
Prezentowane zagadnienia będziemy popierać licznymi przykładami z praktyki stosowania przepisów, doświadczeń i dobrych praktyk.
1. Praktyczne zastosowanie art. 4 ust. 3 uzd oraz art. 100 ust. 1 ustawy z 11.09.2019 r. - Prawo zamówień publicznych:
• Minimalne wymagania wynikające z ustawy o zapewnieniu dostępności.
• Warunki udziału w postępowaniu.
• Przykładowe zapisy i klauzule dostępności do Specyfikacji Warunków Zamówienia.
• Kategorie zamówień wraz z przykładowymi klauzulami dotyczącymi dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej, cyfrowej, dostępnych wydarzeń (audiodeskrypcja, napisy na żywo, tłumacz migowy, transmisje sesji rad samorządowych), działań edukacyjno-kulturalnych, sprzętów i urządzeń.
2. Dobre praktyki w zamówieniach publicznych:
• Przykłady dobrych praktyk w zamówieniach publicznych na podstawie przykładów własnych trenera oraz uczestników szkolenia.
• Współpraca koordynatora z działami zamówień publicznych – jak wypracować gotowy katalog zapisów do postępowań?
• Dyskusja moderowana z udziałem uczestników forum – jak wygląda praktyczna realizacja postanowień ustawy w naszych urzędach?
3. Źródła finansowania dostępności w jst:
• Program „Dostępny Samorząd 2.0”.
• Program „Dostępna przestrzeń publiczna”.
• Fundusz Dostępności.
• Rozwiązania bezkosztowe podnoszące dostępność.
4. Podsumowanie, dyskusja.
Zamówienia publiczne