TEMAT 1: Zatrudnianie pracowników w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3 (samorządowych i niesamorządowych) status, kwalifika cje, wynagradzanie, kompetencje, dokumentacja
CEL szkolenia: Instytucje opieki nad dziećmi do lat 3 to podmioty szczególne ze względu na adresatów,
którym dedykują swoje usługi (dzieci) i charakter prowadzonej działalności a tym samym ze względu na specyfikę zatrudnianych w nich pracowników. Rodzic oddający swoje dziecko pod opiekę żłobka oczekuje wysokiego standardu realizacji usługi i to we wszystkich obszarach. Jednym z zadań dyrekt ora takiej instytucji oraz organu prowadzącego jest zrealizowanie tych oczekiwań . Ponadto obowiązkiem tych ostatnich jest zgodnie z przepisami prawa prowadzenie działalności w tym w zakresie prawa pracy. Zatem zatrudnianie pracowników w instytucjach opi eki nad dziećmi do lat 3 (samorządowych i niesamorządowych), status tych pracowników, ich kwalifikacje, zasady wynagradzania, ich kompetencje należy uznać za istotą część prowadzonej działalności.
Celem szkolenia jest:
• poszerzenie kwalifikacji zawodowych z zagadnień dotyczących prawa pracy, w tym w obszarze zatrudniania
pracowników w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3 (samorządowych i niesamorządowych)
• ugruntowanie wiedzy z zakresu norm zatrudniania pracowników w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3
(samorządowych i niesamorządowych), statusu tych pracowników, kwalifikacji i zasad wynagradzania, a także
wymogów prowadzenia wewnątrzzakładowej dokumentacji.
PROGRAM:
1. Wprowadzenie : samorządowe i prywatne żłobk i i klub y dzieci ęc e ustrój i wymogi kadrowo organizac yjne
2. Pojęcie pracodawcy i działającego w imieniu pracodawcy
3. Pracownicy żłobka/klubu dziecięcego etatowe normy zatrudnienia oraz normy czasu pracy
4. Opiekunka w żłobku/klubie dziecięcym
5. Zatrudnianie pielęg niarki lub położnej
6. Status i kwalifikacje dyrektora żłobka
7. Status i kwalifikacje osoby kierującej klubem dziecięcym
8. Czy dyrektor przedszkola może być równocześnie dyrektorem żłobka, bądź osobą kierującą klubem dziecięcym.
9. Zatrudnianie pracown ików żłobka/klubu dziecięcego
10. Przepisy wewnątrzzakładowe katalog obligatoryjnych i fakultatywnych regulaminów, procedur i instrukcji
wprowadzonych w żłobku/w klubie dziecięcym
11. Wynagradzanie pracowników żłobka/klubu dziecięcego
12. Zmiany w Ko deksie pracy i ich wdrożenie w żłobku/w klubie dziecięcym
13. Obowiązku, zadania i odpowiedzialność dyrektora żłobka/ klubu dziecięcego wynikające z prawa pracy
14. Prowadzenie dokumentacji pracowniczej w żłobku/klubie dziecięcym.
TEMAT 2: Standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 sprawowanej w instytucjach opieki
założenia projektu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie standardów
opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku d o lat 3 założenia , wdrożenie, przykłady praktyk
Jednym z zaleceń Rady Unii Europejskiej jest wprowadzenie standardów jakości opieki i edukacji
obowiązujących na terenie danego kraju. W polskim systemie opieki, obecnie nie są regulowane bezpośrednio
standardy opieki i edukacji. W Rządowym Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia Ministra
Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 , który
został przekazany do uzgodnień międzyresortowych.
W polskim systemie opieki takie standardy dotąd nie zostały uregulowane, a jest to jeden z kamieni milowych
otwierających drzwi do uzyskania pieniędzy z KPO. Projektowane rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki
Społecznej w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wi eku do lat 3 realizuje upoważnienie
ustawowe zawarte w art. 6c ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Na mocy tego przepisu minister właściwy do spraw rodziny może kreślić, w drodze rozporządzenia, standardy opieki
sprawowane j nad dziećmi w wieku do lat 3, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia tym dzieciom wysokiej jakości opieki dostosowanej do ich potrzeb rozwojowych.
PROGRAM:
1. Wprowadzenie czym są standardy o pieki nad dziećmi w wieku do lat 3 sprawowanej w instytucjach
opieki
2. Projekt rozporządzenia jako odpowied ź na ustandaryzowanie ram jakości opieki i edukacji
obowiązu jących w Polsce
3. S tandardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 sprawowanej w instytucjach opieki realizowane w formie planu opiekuńczo edukacyjnego.
4. Przyjęcie planu opiekuńczo edukacyjnego obowiązkowe czy nie obowiązkowe?
5. S tandardy uwzględnione w planie opiekuńczo edukacyjnym dotyczące:
a. opieki nad dzieckiem;
b. bezpieczeństwa dzieci;
c. organizacji pracy, rozwoju i bezpieczeństwa personelu;
d. monitoringu i ewaluacji;
e. współpracy osób sprawujących opiekę z rodzicami.
6. Przykłady dobrych praktyk
7. Dysk usja i pytania
Oświata