1. Cechy „dobrego głównego księgowego”.
2. Wymogi prawne kandydata na głównego księgowego.
3. Organizacja pracy głównego księgowego, w szczególności pełniącego funkcję kierownika komórki wewnętrznej, wykonującej zadania z zakresu rachunkowości jednostki.
4. Forma i skuteczność przekazania odpowiedzialności głównemu księgowego przez kierownika jednostki.
5. Zadania i odpowiedzialność głównego księgowego jednostki obsługującej.
6. Zadania głównego księgowego w rachunkowości, w tym w zakresie:
• Opracowania dokumentacji przyjętych zasad (polityki) rachunkowości.
• Prowadzenia, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym.
• Okresowego ustalania lub sprawdzania drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów.
• Wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, sporządzania sprawozdań finansowych.
• Gromadzenia i przechowywania dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą o rachunkowości.
• Poddania badaniu, składania do właściwego rejestru sądowego, udostępniania i ogłaszania sprawozdań finansowych w przypadkach, przewidzianych ustawą o rachunkowości.
7. Kiedy, jakie i w jakiej wysokości naliczać odsetki, w związku z nieterminowym regulowaniem należności? Odpowiedzialność głównego księgowego w wymienionym zakresie.
8. Jak przygotować „dobrą” politykę rachunkowości?
9. Szczegółowy opis zadań głównego księgowego w zakresie inwentaryzacji. Na co szczególnie należy zwrócić uwagę?
10. Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi. Co to oznacza?
11. Obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność głównego księgowego w zakresie dokonywania kontroli wstępnej dokumentów.
12. Kiedy główny księgowy może i powinien odmówić podpisania dokumentu – teoria i realia?
13. Rola głównego księgowego w procesie ochrony danych księgowych w systemach informatycznych.
14. Zadania i odpowiedzialność głównego księgowego w zakresie gospodarki finansowej jednostki, w tym:
• Opracowywanie planu finansowego i dokonywanie w nim zmian.
• Sporządzanie sprawozdań budżetowych i z zakresu operacji finansowych.
• Przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń.
• Prowadzenie lub nadzór nad windykacją należności – praktyczne wskazówki organizacji pracy w wymienionym zakresie. Jak skutecznie dochodzić należności?
• Współpraca z organami kontrolującymi, w tym przygotowanie jednostki do kontroli.
• Nadzór nad terminowością regulowania zobowiązań. Jak skutecznie zorganizować przepływ dokumentów w jednostce?
• Bieżąca analiza zmian w prawie oraz wyszukiwanie aktualnych opinii, wyjaśnień, wyroków, orzeczeń czy interpretacji.
• Organizacja i nadzór nad prawidłowością rozliczeń z Urzędem Skarbowym, ZUS, czy PFRON.
15. Jak chronić się przed wyłudzeniami i kradzieżą środków pieniężnych i czy to w ogóle jest możliwe?
16. Znajomość procedur ustalonych przez organy wyższego stopnia np. zarządzeń i uchwał organów jst.
17. Odpowiedzialność głównego księgowego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Finanse, rachunkowość, podatki