• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Regulacja stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych – nabycie prawa własności przez gminy na podstawie obowiązującej ustawy

online
Miejsce
Internet
Termin
28 stycznia 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
449/409 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 14 stycznia 2025 cena wynosi 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie dedykowane przede wszystkim zarządcom dróg, którego przedmiotem będzie regulacja stanu prawnego dróg.

Ważne informacje o szkoleniu

• Ustawa z dnia 13 lipca 2023 r. dotyczy regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych i daje gminom możliwość nabycia prawa własności do tych dróg, które wcześniej nie miały uregulowanego statusu prawnego. Stanowi ona istotne narzędzie dla gmin do regulowania stanu prawnego dróg ogólnodostępnych. Powołując się na przepisy przedmiotowej ustawy gminy mogą łatwiej zarządzać siecią dróg lokalnych, co sprzyja ich modernizacji, budowie nowych oraz poprawie istniejącej infrastruktury. Choć ustawa wprowadza wiele pozytywnych zmian, jej realizacja może napotkać na trudności, zwłaszcza w kwestiach odszkodowań dla właścicieli gruntów.
• Podczas proponowanego szkolenia nie tylko kompleksowo przeanalizujemy zagadnienia prawne, ale krok po kroku wskażemy praktyczne narzędzia, które pozwolą gminom efektywnie zarządzać procesem regulacji stanu prawnego dróg ogólnodostępnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Dowiesz się, jakie konkretne przepisy ustawy z 13 lipca 2023 r. wpływają na możliwość nabycia przez gminy prawa własności dróg, co pozwoli zrozumieć ramy prawne i wymagania dotyczące tego procesu.
• Zdobędziesz wiedzę, jak należy interpretować poszczególne przepisy ustawy oraz jakie kroki formalne są wymagane, by gmina mogła przejąć nieruchomość drogową.
• Nabędziesz umiejętności w zakresie optymalizowanie procesów nabycia własności dróg, co przełoży się na przyśpieszenie procedur i zmniejszenie ryzyko opóźnień w realizowanych inwestycjach.
• Otrzymasz obszerne materiały szkoleniowe, które obejmują poza prezentacją omawianych zagadnień również przykłady decyzji administracyjnych i innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania w zakresie nabycia praw własności gruntów przez gminę.

zwiń
rozwiń
Program

1. Wprowadzenie do regulacji stanu prawnego dróg ogólnodostępnych:
• Przegląd ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. i jej głównych założeń.
• Definicja dróg ogólnodostępnych i ich znaczenie w kontekście zarządzania mieniem gminnym.
• Kluczowe pojęcia: nabycie prawa własności, tryb uproszczony, tryb standardowy.
• Szczegółowa analiza art. 1-15 ustawy.
2. Procedura nabycia prawa własności przez gminy (Praktyczne aspekty stosowania ustawy):
• Krok po kroku: jak gmina może nabyć prawo własności do drogi ogólnodostępnej, czyli identyfikacja nieruchomości, ocena stanu prawnego nieruchomości, podjęcie decyzji o nabyciu nieruchomości.
• Tryb uproszczony: proces i wymagania.
• Odszkodowanie - Proces wywłaszczenia:
- Praktyczne kroki z przygotowaniem decyzji administracyjnej.
- Prawa i obowiązki gmin oraz właściciel nieruchomości.
- Analiza najnowszego orzecznictwa w omawianym temacie..
- Strategie informowania właścicieli o prawach i procedurach.
- Mediacje w przypadku spornych kwestii.
- Przedstawienie i omówienie wzorów wniosków i decyzji administracyjnych.
3. Sesja pytań i odpowiedzi, dyskusja:
• Odpowiedzi na pytania uczestników.
• Omówienie praktycznych przypadków i wątpliwości.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów miast i gmin oraz jednostek organizacyjnych zarządzających drogami publicznymi, jak i pracownicy starostw powiatowych. Pracownicy wydziałów zajmujących się gospodarką nieruchomościami, infrastrukturą drogową, planowaniem przestrzennym oraz wydziałów prawnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony pracownik samorządowy z długoletnim stażem (od ponad 23 lat) – Kierownik Referatu Gospodarki Nieruchomościami w Starostwie Powiatu Warszawskiego Zachodniego, ukończone studia MBA in Community Management Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Osobiście prowadzi postępowania w omawianym zakresie oraz współpracuje z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i administracji rządowej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Marta Strzelecka-Saternus
Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 175 301
m.strzelecka@frdl-lodz.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 14 stycznia 2025 cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 21 stycznia 2025 r.