1. Analiza pierwszego raportu podsumowującego kontrole przeprowadzone przez WIOŚ w wybranych samorządach na przestrzeni ostatniego roku (od czerwca 2024).
2. Zakres kontroli dotyczących gospodarowania nieczystościami ciekłymi na terenie gminy przeprowadzonych w roku 2024 przez WIOŚ.
3. Elementy ewidencji zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków – praktyczne wykorzystywanie danych z uwzględnieniem wskazań IOŚ do:
• Planowania kontroli.
• Weryfikacji sprawozdań kwartalnych podmiotów asenizacyjnych.
• Opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej.
• Przygotowania sprawozdania rocznego.
4. Kontrole właścicieli nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe/przydomowe oczyszczalnie ścieków w oparciu o art. 6 ust. 5aa:
• Obowiązek kontroli wszystkich nieruchomości w cyklu dwuletnim? – prezentacje stanowisk: WIOŚ; GIOŚ; Departamentu Gospodarki Wodnej.
• Plan kontroli – prawidłowe określenie podmiotów podlegających kontroli oraz sposób przyjęcia go do realizacji
• Znaczenie procedur kontroli w procesie realizacji czynności kontrolnych.
• Protokół kontroli potwierdzeniem wykonania obowiązku oraz dowodem w dalszych postępowaniach.
5. Sposób określenia ilości osób zameldowanych na nieruchomościach, z których w danym roku odbierane były nieczystości ciekłe.
6. Pozyskiwanie danych dotyczących wody dostarczanej na tereny nieskanalizowane:
• Aktualny stan prawny.
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 14 stycznia 2002 roku w sprawie norm zużycia wody.
• Stanowisko Wód Polskich oraz Departamentu Gospodarki Wodnej.
• Własne ujęcia wody.
7. Różnice pomiędzy wodą dostarczaną na tereny nieskanalizowane a odbieranymi nieczystościami ciekłymi:
• Dane GUS za 2023.
• Powiązanie minimalnej częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych z zużywaną wodą na cele bytowe.
• Jak wyjaśnić różnicę na potrzeby kontroli?
8. Wywóz zastępczy, czyli praktyczna realizacja obowiązku nakładanego na gminy przez art. 6 ust. 6 ucpg.
• Kiedy należy wszcząć postępowanie administracyjne w kierunku objęcia nieruchomości wywozem zastępczym?
• Procedura dotycząca realizacji obowiązku zawartego w art. 6 ust. 6 ucpg.
• Egzekucja wykonania decyzji administracyjnej wydanej na podstawie art. 6 ust. 7 ucpg związanej z pozbywaniem się nieczystości ciekłych.
9. Określenie stacji zlewnych, do których podmioty asenizacyjne mogą dostarczać nieczystości ciekłe.
10. Rejestr wydanych i cofniętych zezwoleń na świadczenie usług asenizacyjnych.
11. Opracowanie sprawozdania rocznego:
• Rola i znaczenie wzoru zaproponowanego przez Wody Polskie w 2024 roku.
• Katalog wymagań zawartych w art. 3 ust.5 ucpg.
• Sprawozdania kwartalne, ewidencja oraz wyniki kontroli podstawą opracowania sprawozdania rocznego.
12. W jakich przypadkach i na jakich zasadach WIOŚ może nałożyć karę na gminę?
13. Odpowiedzialność cywilna gminy – studium przypadku, wyrok z 2018 roku.
14. Podsumowanie, pytania i dyskusja.