• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Skuteczny audyt dostępności – narzędzia, checklisty i raportowanie - Ogólnopolskie Forum Koordynatorów ds. dostępności w JSFP

Miejsce
Internet
Termin
14 maja 2025
Czas trwania
09:00 - 13:30
Cena
290+vat zł
Zapisz się na szkolenie

Udział osoby zrzeszonej w Forum w ramach opłaty za II kwartał br.

Ważne informacje o sesji konsultacyjno-szkoleniowej

Szanowni Państwo 
Koordynatorzy ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego zaprasza do udziału w trzecim w 2025 roku spotkaniu Ogólnopolskiego Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych nt. Skutecznego audytu dostępności – narzędzia, checklisty i raportowanie

Program spotkania tym razem będzie się koncentrował na skutecznym przeprowadzaniu audytów dostępności, wykorzystaniu odpowiednich narzędzi oraz tworzeniu rzetelnych raportów z audytów. Uczestnicy zapoznają się z metodologią audytów dostępności, ucząc się jak korzystać z checklist, analizować zebrane wyniki oraz przygotować dokumentację, która pomoże w identyfikacji oraz eliminacji barier. Spotkanie ma na celu dostarczenie praktycznych umiejętności, potrzebnych do przeprowadzania kompleksowych audytów dostępności w różnych przestrzeniach. 

Ogólnopolskie Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych działające przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego jest platformą współpracy i integracji pracowników pełniących funkcję koordynatora ds. dostępności, spotykających się cyklicznie na organizowanych przez FRDL spotkaniach on-line dwa razy w kwartale; opłata kwartalna dla Forumowiczów wynosi 290 zł. + vat. 

Forum Koordynatorów ds. dostępności w JSFP działające przy FRDL zawiązało swoją działalność podczas inauguracyjnego spotkania, które odbyło się 12 lutego 2021 r. Głównym celem działania Forum jest systematyczna działalność konsultacyjna i doradcza realizowana poprzez spotkania on-line i konsultacje z ekspertami, podnoszenie umiejętności i poszerzanie wiedzy członków Forum, rozwiązywanie kwestii problemowych, możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy członkami Forum. Spotkania w ramach forum są realizowane w formule on-line.

Więcej informacji na stronie: http://frdl.lublin.pl/fora/forum-koordynatorow-ds-dostepnosci-w-jednostkach-sektora-finansow-publicznych/dolacz-do-forum

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Cele spotkania:
• Zdobycie wiedzy na temat narzędzi i checklist używanych w audytach dostępności.
• Nabycie praktycznych umiejętności w zakresie tworzenia szczegółowych raportów z audytów dostępności.
• Poznanie najlepszych praktyk audytowych, które zapewnią zgodność z przepisami prawa dotyczącymi dostępności.
Korzyści z uczestnictwa w spotkaniu:
• Zwiększenie efektywności audytów dostępności dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi i checklist.
• Umiejętność przygotowywania precyzyjnych raportów z audytów, które wspierają procesy decyzyjne.
• Lepsze przygotowanie do zarządzania dostępnością w organizacjach zgodnie z obowiązującymi normami.
Uczestnicy dzięki udziałowi w zajęciach dowiedzą się m.in. o:
• Metodologii audytu dostępności – jak prawidłowo przeprowadzać audyt dostępności w różnych przestrzeniach i dla różnych grup użytkowników.
• Pracy z narzędziami i checklistami audytowymi – jak wykorzystać dostępne narzędzia, aplikacje i checklisty do identyfikowania barier w dostępności.
• Analizie przestrzeni pod kątem dostępności –będą potrafili oceniać fizyczne i cyfrowe środowisko pracy, aby wykryć ewentualne problemy w dostępie do usług i przestrzeni.
• Sposobach tworzenia raportów audytowych – jak prawidłowo dokumentować wyniki audytu, przedstawiając je w formie zrozumiałej dla decydentów, z jasno określonymi rekomendacjami i planem działań naprawczych.
• Zastosowaniu najlepszych praktyk w zakresie dostępności – jak wdrażać rozwiązania zgodne z normami prawnymi i międzynarodowymi standardami dostępności, aby zapewnić pełną zgodność z przepisami.
 

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

09.00 – 09.30 Możliwość testowania połączenia.
09.30 – 09.40 Rozpoczęcie Forum Koordynatorów ds. dostępności w JSFP.
 Katarzyna Marciniak- Mordel, Magdalena Kubik- Szczerba, Koordynatorki Forum

09.40 – 13.30  SKUTECZNY AUDYT DOSTĘPNOŚCI – NARZĘDZIA, CHECKLISTY I RAPORTOWANIE 

1. Wprowadzenie do audytu dostępności:
• Definicja audytu dostępności i jego znaczenie w procesie zapewniania zgodności z przepisami prawa.
• Przegląd podstawowych narzędzi i metod, wykorzystywanych w audytach dostępności.
2. Narzędzia i checklisty do audytów dostępności:
• Prezentacja popularnych narzędzi i checklist, wykorzystywanych w audytach np. aplikacje, formularze, standardy branżowe.
• Jak dostosować checklisty do specyfiki organizacji i przestrzeni?
3. Przeprowadzanie audytu dostępności w praktyce:
• Ćwiczenia praktyczne: analiza przykładowych audytów dostępności.
• Rozpoznawanie barier i ocenianie zgodności z przepisami.
4. Raportowanie wyników audytu i rekomendacje:
• Tworzenie raportów audytowych: jak zebrać dane? co uwzględnić? jak formułować rekomendacje?
• Przykłady dobrych praktyk w raportowaniu wyników audytów dostępności.
5. Podsumowanie i pytania:
• Omówienie najważniejszych narzędzi i technik audytowych.
6. Odpowiedzi na pytania uczestników, dzielenie się doświadczeniami.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Koordynatorzy ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącej sesję

Ekspertką prowadzącą spotkanie będzie: Agata Spała-Zakrzewska - specjalistka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, audytorka dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, trenerka. Prowadzi szkolenia i doradztwo z zakresu wdrażania zasad i rozwiązań w dostępności dla osób z niepełnosprawnością w usługach publicznych. Wspiera organizacje w audytowaniu dostępności i wdrażaniu rekomendowanych rozwiązań. Przeprowadza szkolenia dla pracodawców w zakresie dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością. Ekspertka merytoryczna i współautorka standardów dostępności i publikacji m. in: „Ramowe wytyczne w projektowaniu obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach” (CIOP); „Standard dostępności POZ”; „Komunikacja z pacjentami ze szczególnymi potrzebami”. Autorka koncepcji i materiałów szkoleniowych w projektach edukacyjnych dla koordynatorów ds. dostępności (KPRM, MS, ZUS). Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Natalia Gmurkowska
Koordynator Forów Samorządowych Województwa Lubelskiego
tel. +48 502 525 121
n.gmurkowska@frdl.org.pl