• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Forum Przewodniczących Rad: Zadania i kompetencje Przewodniczącego Rady, ze szczególnym uwzględnieniem roli w prowadzeniu sesji. Wyzwania w pierwszym roku kadencji

Program i karta zgłoszenia

Te zajęcia realizowane będą w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Przewodniczących Rad. Zajęcia stacjonarne.

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze zaprasza Państwa do współtworzenia Forum Przewodniczących Rad. Zapraszamy do udziału w najbliższej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum. Zachęcamy Państwa do udziału w spotkaniu oraz do zrzeszenia się w Forum!

Przedmiot sesji konsultacyjno-szkoleniowej

Tematyka spotkania to zadania i kompetencje Przewodniczącego Rady, ze szczególnym uwzględnieniem roli w prowadzeniu sesji ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań w pierwszym roku kadencji.
W czasie zajęć przeanalizujemy szczegółowo przebieg sesji rady ze wszystkimi istotnymi jej elementami. Wskażemy jak sprawnie i zgodnie z przepisami przeprowadzić sesję rady oraz udzielimy odpowiedzi na wszelkie pytania i wątpliwości.

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

godz. 09:30  Rejestracja uczestników
godz. 10:00  Otwarcie sesji Forum. Przywitanie Gości.
„Wyzwania Przewodniczących Rad w pierwszym roku kadencji samorządu”
 Przewodniczący Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
godz. 10:30 – 14:30   „Zadania i kompetencje Przewodniczącego Rady, ze szczególnym uwzględnieniem roli w prowadzeniu sesji”
• Czy wiceprzewodniczący rady może zwołać sesje?
• Czy organ wykonawczy ma wpływ na zwołanie sesji przez przewodniczącego (np. na porządek obrad, termin sesji, zaproszenie gości)?
• Czy w każdej chwili posiedzenia można zmieniać porządek obrad i jaka jest procedura w tym zakresie?
• Co to jest reasumpcja głosowania i kiedy należy ją zarządzić?
• Czy publiczność może na sesji zabierać głos i w jakich okolicznościach?
• Czy konieczne jest sporządzanie protokołu z obrad rady i jaki jest zakres protokołu?
Na te i wiele innych pytań odpowiemy analizując szczegółowo przebieg sesji rady ze wszystkimi istotnymi jej elementami oraz wskazując jak sprawnie i zgodnie z przepisami przeprowadzić sesję rady.
Ekspert FRDL, Uniwersytet Łódzki

Program:
1. Przewodniczący rady jako organizator sesji.
2. Czy dalej można obradować w formie zdalnej?
3. Zwoływanie sesji zwyczajnej.
4. Zwoływanie sesji nadzwyczajnej.
5. Ustalanie porządku obrad.
6. Zgłaszanie projektów uchwał przez organ wykonawczy i przez kluby.
7. Zapraszanie gości na sesję rady.
8. Przygotowanie materiałów na sesję i ich kolportaż.
9. Transmitowanie, utrwalanie i udostępnianie nagrań obrad rady a RODO.
10. Otwarcie obrad.
11. Prawomocność obrad i kworum.
12. Zmiany porządku obrad.
13. Realizacja merytorycznych punktów obrad:
• Podejmowanie uchwał – czy trzeba odczytać ich treść przed podjęciem?
• Poprawki do uchwał.
• Zgłoszenie projektu uchwały w dniu sesji.
14. Wnioski formalne i ich procedowanie.
15. Głosowania w radzie i udostępnianie ich wyników.
16. Problem interpelacji i zapytań – czy muszą być odczytywane na sesji.
17. Przerwy i odraczanie obrad.
18. Reasumpcja głosowania.
19. Udzielanie głosu i jego odbieranie, przywoływanie do rzeczy i do porządku.
20. Podpisywanie uchwał i przekazywanie ich do organu nadzoru.
21. Zaproszeni goście na sesji rady.
22. Sołtysi na sesji rady.
23. Publiczność na sesji – czy udzielać głosu mieszkańcom?
24. RODO w działalności rady i jej komisji.
25. Zakłócenia powagi obrad i porządku na sesji.
26. Zamkniecie obrad.
27. Protokoły – ich sporządzanie, zatwierdzanie, przechowywanie i udostępnianie.
28. Dyskusja z uczestnikami.

godz. 12:00  Przerwa kawowa

godz. 14:30  Podsumowanie. Zakończenie spotkania Forum.

zwiń
rozwiń
Prezentowane spotkanie realizowane jest w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Przewodniczących Rad

Udział w pracach Forum to jedna ze ścieżek rozwoju osobistego, jakże niezbędnego aby profesjonalnie realizować swoje obowiązki. To także możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy pracownikami jst zajmującymi się tą samą tematyką w innej jednostce w województwie. Zachęcamy do współpracy Państwa współpracy, zrzeszenia się w ramach Forum i udziału organizowanych szkoleniach.

Szczegółowe informacje dotyczące Forum znajdujące się w serwisie www FRDL w zakładce Fora - Forum Przewodniczących Rad

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzących

Prowadzący 1 – Przewodniczący Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej

Prowadzący 2 - Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa pracy w samorządzie terytorialnym, etyki pracownika samorządowego, dostępu do informacji publicznej, podmiotów leczniczych i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, komentarzy do ustawy o samorządzie gminnym (2014, 2023)., Wieloletni ekspert i wykładowca Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

MIEJSCE: Centrum Konferencyjne AS-BUD; Aleje Jerozolimskie 81, 02-001 Warszawa

Cena udziału: Cena promocyjna: 450 zł netto/os. dla członków Forum Przewodniczących Rad – opłata za III kwartał 2024 r., 639 zł  dla uczestników niezrzeszonych w Forum. Udział w spotkaniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Cena obejmuje: Udział w profesjonalnej sesji konsultacyjno-szkoleniowej, materiały szkoleniowe w wersji papierowej i elektronicznej, możliwość konsultacji z trenerem, przerwy kawowe i lunch.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl lub mailem na adres szkolenia@frdl.org.pl do 17 września 2024 r.