- Wykorzystanie modelu przywództwa sytuacyjnego w kierowaniu zespołem w administracji publicznej:
- Czy istnieje jeden, idealny styl zarządzania zespołem?
- Jak dostosować swój styl zarządzania do poziomu umiejętności i motywacji pracowników. Różnice w podejściu do doświadczonych urzędników i nowych członków zespołu.
- Kiedy być bardziej dyrektywnym, a kiedy wspierającym szefem?
- Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym:
- Jak zrozumieć różnice pokoleniowe i dostosować styl komunikacji do młodszych i starszych pracowników Urzędu, by uniknąć nieporozumień?
- Jak uniknąć uprzedzeń i stereotypów wobec różnych grup wiekowych w administracji?
- Najczęstsze pułapki w kontaktach z „młodymi pokoleniami”.
- Ageizm – jak przeciwdziałać dyskryminacji ze względu na wiek.
- Kierowanie potencjałem zespołu poprzez wyznaczanie oczekiwań i nowych wyzwań.
- Czy Twoi pracownicy na pewno wiedzą czego od nich oczekujesz?
- punkt widzenia szefa a punkt widzenia pracownika na te oczekiwań co pracy.
- jak uwspólnić te oczekiwania w kontekście realizacji zadań administracyjnych?
- Droga od minimalnych wymagań: "Nie będę tolerował w zespole…", "Będę wyciągał konsekwencję za …" do stawiania oczekiwań dotyczących zachowań i postaw, których oczekujesz od pracowników administracji.
W jakich momentach pracy warto o tym mówić?
- nowy pracownik,
- wprowadzenie zmian, np. organizacyjnych,
- nowy rok budżetowy.
- Jak przekazywać niepopularne decyzje w urzędzie, także takie, z którymi sam niekoniecznie się zgadzasz, by nie zdemotywować pracowników, np. decyzje związane z ograniczeniami budżetowymi lub reorganizacją?
- Motywowanie pracowników z wykorzystaniem modeli informacji zwrotnej.
- Wybrane modele udzielania informacji zwrotnej:
- który?, kiedy?
- I dlaczego będzie najbardziej skuteczny?
- Kiedy pochwała szefa jest skuteczna (motywuje), a kiedy demotywuje pracownika? Granica między pochwałą a „cukrzeniem”?
- Wyzwania związane z udzielaniem informacji zwrotnej:
- pracownik „broni się” lub atakuje personalnie;
- pracownik neguje Twój punkt widzenia czy też słyszysz „to ja następnym razem wolę nie zrobić nic dodatkowego, bo i tak potem jest wszystko źle..”, itd.
analiza przypadków na podstawie przykładów zebranych na początku szkolenia od uczestników.
Rozwój osobisty