• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

STANDARD WCAG 2.1 I WCAG 2.2. A DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA - szkolenie stacjonarne

Miejsce
Internet
Termin
16 grudnia 2025
Czas trwania
10:00 - 15:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane na żywo za pomocą platformy zoom, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Cena udziału w szkoleniu wynosi 449,00 PLN netto/os.

Dostępność cyfrowa odnosi się do projektowania stron internetowych, aplikacji mobilnych i innych narzędzi cyfrowych w taki sposób, aby były one dostępne i użyteczne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. W praktyce oznacza to na przykład tworzenie stron internetowych, które mogą być łatwo nawigowane za pomocą klawiatury dla osób, niemogących korzystać z myszy, dostarczanie alternatyw tekstowych dla treści nietekstowych (takich jak obrazy), aby osoby niewidome mogły je zrozumieć za pomocą czytników ekranu, oraz zapewnienie transkrypcji lub napisów dla materiałów audio i wideo, aby były one dostępne dla osób niesłyszących.

Ważne informacje o szkoleniu

Zasady dostępności cyfrowej są określone w WCAG 2.1, które zapewniają ramy do projektowania i tworzenia treści internetowych oraz aplikacji mobilnych, które są dostępne dla jak najszerszej grupy użytkowników. Wszystkie jednostki sektora publicznego w Polsce są zobowiązane do spełniania wymogów ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych. Standard WCAG 2.1, i obecnie obowiązujący WCAG 2.2, stanowią podstawę prawną oceny zgodności. Niespełnianie wymogów dostępności cyfrowej grozi karami finansowymi, ale też wpływa negatywnie na wizerunek instytucji. Jednostki sektora finansów publicznych odpowiadają za komunikację z mieszkańcami – w tym osobami z niepełnosprawnościami (np. niewidomymi, słabowidzącymi, osobami niesłyszącymi, z trudnościami poznawczymi) a co za tym idzie za zapewnienie równego dostępu do usług publicznych, co bezpośrednio realizuje zasadę niedyskryminacji. WCAG 2.2 wprowadza nowe kryteria sukcesu, szczególnie istotne dla użytkowników mobilnych oraz osób z  aburzeniami poznawczymi.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie wiedzy o tym, jak stosować zasady dostępności w codziennej pracy urzędniczej.

• Zdobycie wiedzy na temat dysfunkcji i zaburzeń osób z niepełnosprawnościami.

• Nabycie umiejętności tworzenia dokumentów dostępnych cyfrowo.

• Uzyskanie odpowiedzi między innymi na pytania:

- Czym jest dostępność cyfrowa?

- Jakie są wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.2?

- Napisy, tabele, transkrypcje –jak je poprawnie tworzyć?

- Tłumacz języka migowego – czy to wymóg czy dobra praktyka?

- Prosty język – kiedy trzeba go stosować i co on oznacza?

- Jakie są wymogi techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności

zwiń
rozwiń
Program

1. Dostępność. Czym jest i jakie problemy są najczęściej z nią związane:

• Czym jest dostępność?

• Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?

• Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?

• Osoby z dysfunkcją narządu ruchu.

• Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi.

• Osoby z dysfunkcją narządu słuchu.

• Osoby z dysfunkcją narządu wzroku.

• Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami.

• Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne.

• Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?

• Osoba niepełnosprawna a obsługa w urzędzie: w jaki sposób obsługiwać osoby z niepełnosprawnościami. 

2. Dostępność cyfrowa i standard WCAG 2.1. / WCAG 2.2.:

• Czym jest dostępność cyfrowa?

• Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?

• WCAG jako fundament dostępności.

• Dokumenty WCAG.

• Podział wytycznych WCAG.

• Standard WCAG 2.1 – charakterystyka.

• Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.1.:

- Zasady dostępności.

- 78 kryteriów sukcesu.

- Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy.

- 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1.

- Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.

• Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG 2.1 - wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy:

- 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu. Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu? 

a. Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?

b. Zasada 2: Funkcjonalność.

c. Zasada 3: Zrozumiałość.

d. Zasada 4: Solidność.

- Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?

• Co zmienia standard WCAG 2.2: Nowe kryteria sukcesu.

• Deklaracja dostępności:

- Jak przygotować deklarację dostępności? Elementy składowe deklaracji dostępności.

- Umiejscowienie deklaracji dostępności.

- Aktualizacja deklaracji dostępności.

• Wymagania techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych oraz wytycznymi ministra właściwego do spraw informatyzacji:

- Tekst alternatywny.

- Dostępne odtwarzacze dla osób niepełnosprawnych.

- Transkrypcje, napisy, audiodeskrypcja.

- Nagłówki a prawidłowa hierarchia.

- Tabele jako element konstrukcyjny strony – czy można użyć? 

- Mechanizmy nawigacyjne.

- Kolejność nawigacji oraz czytania.

- Architektura informacji.

- Elementy nawigacyjne oraz komunikaty.

- Odnośniki.

- Automatyczne odtwarzanie strony.

- Kontrast treści.

- Przycisk przełączenia na wersję kontrastową.

- Typografia tekstów i kontrasty a czytelność.

- Responsywność.

- Dynamiczne zmiany treści.

- Pola formularzy a etykiety.

- CAPTCHA – można czy nie? 

- Zgodność ze standardami HTML.

• Zagadnienia praktyczne dostępności cyfrowej:

- Czy trzeba publikować skany dokumentów?

- Dokumentacja przetargowa, a dostępność cyfrowa.

- Publikacje naukowe i techniczne, a dostępność cyfrowa.

- Co zrobić z oświadczeniami majątkowymi w kontekście dostępności cyfrowej?

- Materiał wytworzony przez podmiot zewnętrzny a dostępność cyfrowa – w jakich przypadkach musi być dostępny cyfrowo, a w jakich nie?

- Czy wersja kontrastowa strony internetowej jest niezbędna?

- Audiodeskrypcja a dostępność cyfrowa.

- Dostępność cyfrowa a portale społecznościowe.

- Jak dbać o dostępność cyfrową w umowach i zamówieniach publicznych? 

- Czcionki – jakie?

- Obsługa serwisu za pomocą klawiatury.

- Nawigacja w serwisie.

- Napisy rozszerzone – jak przygotować.

- PJM - Tłumacz języka migowego – wymóg czy dobra praktyka? 

- Justowanie treści – dlaczego nie?

- Prosty język – kiedy stosować i co on oznacza?

- Informacja w tekście łatwym do czytania– ETR (Easy to read) – kiedy stosujemy?

- Tekst odczytywalny maszynowo – kiedy stosujemy?

- Co oznacza raport z rządowego audytu dostępności cyfrowej i co z nim zrobić? 

• Sprawdzanie dostępności cyfrowej:

- Sposoby wyszukiwania błędów i badania dostępności cyfrowej stron internetowych.

- Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej strony internetowej?

- Jak samodzielnie zbadać dostępność cyfrową strony internetowej?

zwiń
rozwiń
Adresaci
  • Pracownicy jst, odpowiedzialni za strony internetowe i BIP - administratorzy, redaktorzy, specjaliści ds. IT.
  • Osoby przygotowujące dokumenty elektroniczne - np. w Wordzie, Excelu, PDF, prezentacje czy formularze.
  • Pracownicy zajmujący się obsługą mieszkańców i komunikacją - rzecznicy prasowi, pracownicy biur obsługi, osoby prowadzące profile urzędu w mediach społecznościowych.
  • Kadra kierownicza i koordynatorzy ds. dostępności - odpowiedzialni za wdrożenie i monitorowanie standardów dostępności cyfrowej w urzędzie.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Dyplomowany archiwista, czynny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Specjalista w zakresie dostępności cyfrowej i architektonicznej, biegła znajomość standardu WCAG 2.1. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych (w szczególności EPUAP2), prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla administracji publicznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Siwierska
Informacje dodatkowe

Wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane na żywo za pomocą platformy zoom, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Cena udziału w szkoleniu wynosi 449,00 PLN netto/os.

Cena obejmuje: Udział w profesjonalnym szkoleniu on-line z możliwością zadawania pytań, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 12 listopada 2025 r. na szkolenia@frdl.org.pl

Inne terminy szkoleń
Warszawa
Chałubińskiego 8
Termin
16 grudnia 2025
Czas trwania
10:00 - 15:00
Warszawa
Chałubińskiego 8
Termin
16 grudnia 2025
Czas trwania
10:00 - 15:00
Warszawa
Chałubińskiego 8
Termin
16 grudnia 2025
Czas trwania
10:00 - 15:00
Warszawa
Chałubińskiego 8
Termin
16 grudnia 2025
Czas trwania
10:00 - 15:00