DZIEŃ I – 12 marca 2025 r.
Przygotowanie do prowadzenia postępowań w jednostce zobowiązanej do stosowania Ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
Pierwszy dzień kursu to zapoznanie się z wymaganiami i przepisami regulującymi system zamówień publicznych. To także analiza ustawy pzp, aktów wykonawczych, ustaw i rozporządzeń istotnych do sprawnego przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Omówimy również zagadnienia dotyczące opisu przedmiotu zamówienia, warunków i wykluczeń, obejmujących procedury uregulowane w ustawach i rozporządzeniach wprost nie wynikających z ustawy pzp. Wskażemy rozwiązania praktyczne związane z systemem zamówień publicznych, stronę organizacyjną, w tym elektroniczną, systemu zamówień publicznych. Przeanalizujemy regulamin komisji przetargowej, zakres obowiązków członków komisji, przygotowanie druków oświadczeń, protokołów z pracy oraz przykład „przeszkolenia” członków komisji przetargowej w zakresie pracy, obowiązków i zakazów. Omówimy zagadnienia związane z przygotowaniem postępowania, wyborem trybu, elementami elektronizacji zamówień w tym portal e-Zamówienia.
1. Zestawienie regulacji prawnych związanych z systemem zamówień publicznych w tym Ustawy o finansach publicznych w aspektach związanych z dokonywaniem zakupów.
2. Podstawowe pojęcia i definicje. Informacje praktyczne.
3. System zamówień publicznych z podziałem na rodzaje.
4. Zamówienia publiczne wyłączone z obowiązku stosowania przepisów pzp.
5. Wartość zamówienia – obliczenie / schemat i wpływ na obowiązki wynikające z ustawy pzp.
6. Źródło finansowania zamówień publicznych – procedury i ograniczenia.
7. Rodzaj przedmiotu zamówienia (wstęp)– opis /określenie/wymagania.
8. Warunki udziału, wykluczenia w procedurach zamówień publicznych (wstęp).
9. Rozwiązania organizacyjne (wstęp) - wymagania i obowiązki.
10. Strona elektroniczna zamówień publicznych – niezbędne minimum (e-Zamówienia).
11. Dokumentacja – archiwizacja postępowania.
12. Zestawienie regulacji prawnych związanych z omawianym zakresem tematycznym.
13. Komisja przetargowa – osoby uczestniczące w postępowaniu. Dokumenty i oświadczenia. Przykładowe rozwiązania.
14. Ogłoszenie o planowanych postępowaniach w Biuletynie Zamówień Publicznych – wymagania i ćwiczenia praktyczne.
15. Przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia – wstępne konsultacje rynkowe.
16. Ustalenie wartości zamówienia – opcja, powtórzenia, wznowienia, awarie.
17. Analiza trybów postępowania pod kątem efektywnego prowadzenia postępowania, realizacji umowy i uzyskania dobrych efektów.
18. Regulacja wewnętrzna – komisja przetargowa. Przykładowe rozwiązanie – ćwiczenia. Gdzie są nieprawidłowości? Wersja poprawnego regulaminu dotyczącego komisji przetargowej.
19. Analiza przypadku – ćwiczenia.
DZIEŃ II – 13 marca 2025 r.
Przygotowanie do postępowania o wartości zamówienia równej lub powyżej 130 000 zł w trybach zamówień publicznych
Kolejny dzień szkoleniowy to zestawienie informacji pod kątem wymagań opartych na procedurach realizowanych na podstawie ustawy pzp. Omówimy zagadnienia związane z przygotowaniem postępowania, wyborem trybu i wpływu na możliwy efekt. Będziemy przygotowywać specyfikację warunków zamówienia (SWZ) w trybie podstawowym (art. 275 pkt 1) z załącznikami, treść ogłoszenia o zamówieniu, łącznie z publikacją w BZP.
1. Zestawienie regulacji prawnych w procedurach o wartości poniżej progów unijnych.
2. Przygotowanie Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) i załączników w trybie podstawowym z art. 275 pkt 1 ustawy pzp. Ćwiczenia. Gdzie są nieprawidłowości?
3. Wersja dobrze przygotowanej SWZ z załącznikami. Na co zwrócić uwagę, gdy przedmiotem zamówienia jest dostawa, usługa lub robota budowlana?
4. Schemat listy sprawdzającej SWZ z podziałem na rodzaje przedmiotu zamówienia.
5. Opis przedmiotu zamówienia w ogłoszeniu, SWZ, umowie. Zależności i konsekwencje.
6. Postępowanie i wymagania, gdy przedmiotem zamówienia jest robota budowlana / dostawa / usługa. Rozbieżności na etapie przygotowania SWZ. Różnice mające wpływ na przygotowanie do postepowania i jego realizację.
7. Warunki udziału w postępowaniu – obowiązek czy możliwość.
8. Wykluczenie wykonawcy z postępowania – zależności i konsekwencje podejmowanych decyzji.
9. Kryteria oceny ofert w połączeniu z przedmiotem zamówienia.
10. Podmiotowe środki dowodowe – kiedy warto wprowadzić do postępowania.
11. Przedmiotowe środki dowodowe: wersja oparta na art. 104 – art. 106 oraz na art. 101 ustawy pzp. Różnice.
12. Wadium i zabezpieczenie należytego wykonania zamówienia.
13. Projekt umowy – zasady łączenia wymagań i obowiązków z praktyczną realizacją.
14. Oferta wspólna – udostępnienie zasobów z art. 118 ustawy pzp.
15. Wybrane rozstrzygnięcia KIO, opinii UZP, opinie ekspertów.
16. Załączniki w Specyfikacji Warunków Zamówienia – wymagania i praktyczne podpowiedzi. Analiza przypadku.
17. Elektronizacja zamówień – e-Zamówienia. Przygotowanie do wszczęcia postępowania (www.uzp.gov.pl).
18. Przygotowanie ogłoszenia o zamówieniu – Biuletyn Zamówień Publicznych. Ćwiczenia – przygotowujemy ogłoszenie do publikacji w e-Zamówieniach.
19. Harmonogram czasowy trybów zamówień o wartości zamówienia poniżej progów unijnych. Ile czasu trwa procedura od wszczęcia do zawarcia umowy? Dlaczego będzie trwała dłużej – zestawienie czynników.
20. Schemat czynności i wymagań/obowiązków od wszczęcia postępowania do zawarcia umowy lub unieważnienia postępowania.
21. Wszczęcie postępowania w trybie podstawowym w oparciu o art. 275 pkt 1. Ogłoszenie o zamówieniu + strona prowadzonego postępowania w portalu e-Zamówienia. Ćwiczenia z praktycznym ogłoszeniem postępowania i udostępnieniem SWZ z załącznikami – w portalu e-Zamówienia.
22. Prowadzenie protokołu postępowania – ćwiczenia.
23. Analiza przypadku – ćwiczenia.
DZIEŃ III – 14 marca 2025 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia oraz realizacja umowy o wartości zamówienia poniżej progów unijnych. Obowiązki po wykonaniu umowy.
Ostatni dzień kursu to omówienie zagadnień z zakresu prowadzenia postępowania w trybie podstawowym (art. 275 pkt 1) po ogłoszonym postępowaniu w BZP – pytania i odpowiedzi, zmiany w SWZ łącznie ze złożeniem oferty i jej badaniem oraz oceną. Zestawienie przykładowych dokumentów wymaganych w procedurze zamówień publicznych o wartości poniżej progów unijnych zostanie połączone z harmonogramem czasowych prowadzonego postępowania i realizacją umowy. Prezentowanie kluczowych decyzji w prowadzonym postępowaniu oraz realizacji umowy będzie poparte przykładowymi dokumentami (w tym: otwarcie ofert, decyzja o odrzuceniu oferty, żądanie wyjaśnień, rażąco niska cena, żądanie uzupełnienia dokumentów, informacja o unieważnieniu, wybór oferty, ogłoszenie o wynikach, itp.). Omówimy również wymagania dotyczące realizacji umowy w zamówieniach publicznych, możliwości jej zmiany oraz zasady dokumentowania podejmowanych decyzji. Przeprowadzone ćwiczenia i prezentowane przykłady będą dodatkowym elementem utrwalającym poznane rozwiązania.
1. Pytania i odpowiedzi - wyjaśnienia dotychczasowo omawianych zagadnień.
2. Zmiana SWZ, ogłoszenia o zamówieniu – ćwiczenia praktyczne. Dokumentowanie czynności.
3. Termin składania i otwarcia ofert – dokumentacja. Protokół postępowania – e-Zamówienia.
4. Praca komisji przetargowej – protokoły / przykładowe rozwiązania. Protokół postępowania i zasady jego udostępnienia.
5. Weryfikacja złożonych ofert/oświadczeń przez wykonawców w postępowaniu. Ćwiczenia – dokumentowanie czynności – walidacja. Rażąco niska cena, omyłki, wyjaśnienia, poprawa, uzupełnienie – przykładowe dokumenty.
6. Sprawdzenie ofert pod kątem odrzucenia – schemat postępowania. Dokumenty – ćwiczenia praktyczne.
7. Kryteria oceny ofert – podmiotowe środki dowodowe. Przykładowa dokumentacja – czynności.
8. Wybór oferty najkorzystniejszej – wymagania – przykładowe dokumenty i czynności.
9. Unieważnienie postępowania – wymagania – przykładowe dokumenty i czynności.
10. Zawarcie umowy z wybranym wykonawcą – wymagania – przykładowe dokumenty.
11. Protokół postępowania – e-Zamówienia. Dokumentacja z przeprowadzonego postępowania.
12. Lista sprawdzająca – weryfikacja postępowania w trybie podstawowym.
13. Nadzór nad realizacją umowy – rozwiązania organizacyjne. Dokumentacja.
14. Zmiana umowy – aneksy. Zakres możliwości zmian w umowach zaplanowanych i niezaplanowanych. Dokumentacja, przykładowe rozwiązania. Ćwiczenia.
15. Wykonanie umowy. Protokół odbioru. Przykładowe rozwiązanie.
16. Raport z realizacji umowy w świetle art. 446 ust 1 ustawy pzp – przykład. Zestawienie praktycznych uwag.
17. Ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP. Wypełnienie oraz punkty krytyczne.
18. Sprawozdania z udzielonych zamówień – przykład. Zestawienie uwag/ćwiczenia.
19. Lista sprawdzająca realizacji umowy – weryfikacja realizacji umowy.
Podsumowanie kursu.
Test sprawdzający wiedzę.