• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rewolucyjne zmiany w finansowaniu oświaty od 2025 roku w nowym systemie dochodów samorządów - Lubelskie Forum Oświaty Samorządowej

Promocja dla JST i ich jednostek podległych zrzeszonych w Lubelskich Forach Samorządowych (lista wn).

Ważne informacje o sesji konsultacyjno-szkoleniowej

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w Lublinie, zaprasza Państwa do udziału w najbliższej sesji
szkoleniowo-konsultacyjnej Forum Oświaty Samorządowej.

Nadchodzą zmiany w ustawie o dochodach JST. Jedno z kluczowych rozwiązań w planowanej nowelizacji ustawy o dochodach samorządów ma dotyczyć finansowania oświaty. W kwestii zasad finansowania oświaty zanosi się na prawdziwą rewolucję, czyli odejście od utrzymywania szkół z subwencji oświatowej. Docierają informacje, że Ministerstwo Finansów odchodzi od dotychczasowego finansowania szkół z subwencji oświatowej na rzecz modelu, w którym utrzymywanie oświaty stanie się zadaniem finansowanym w całości przez jednostki samorządu terytorialnego. Zmiany finansowania będą dotyczyć także przedszkoli. Już od 2025 roku zniesiona zostanie dotychczasowa subwencja oświatowa, a rozwiązania w zakresie dochodów samorządów mają pozwolić samorządom finansować oświatę (szkoły, przedszkola i placówki) bez części oświatowej subwencji ogólnej. Niektóre samorządy otrzymają subwencję, te tzw. ”bogatsze” zaś nie.
• Nie ulega wątpliwości, iż nowelizacja ustawy dochodach jednostek samorządu terytorialnego jest bardzo potrzebna, a jednym z jej bardzo ważnych elementów będą nowe zasady finansowania oświaty. Trwają prace nad nowym modelem finansowania oświaty i rzeczywiście, w nowym systemie finansowania samorządów (pracuje nad nim resort finansów), który ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r., nie będzie subwencji oświatowej. Będzie to zastąpione twardymi kwotami opartymi głównie na dochodach mieszkańców danej jednostki samorządu. Czyli nie na podatku, ale na bazie, od której ten podatek jest wyliczany.
• Czy tak się stanie i czy nowy model umożliwi samorządom pozyskiwanie stabilnych oraz przewidywalnych dochodów? Czy wprowadzenie zmian będzie powodować sporą liczbę działań po stronie osób odpowiedzialnych w samorządach za oświatę? Na te i inne pytania postaramy się udzielić odpowiedzi podczas szkolenia. Omówimy również zalety i zagrożenia nowego systemu.

Udział w pracach Forum to jedna ze ścieżek rozwoju osobistego, jakże niezbędnego aby profesjonalnie realizować swoje obowiązki. To także możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy Pracownikami Oświaty Samorządów Lokalnych. Zachęcamy Państwa do współpracy, zrzeszenia się w ramach Forum i udziału organizowanych szkoleniach dedykowanych Pracownikom Oświaty Samorządów Lokalnych.

Więcej informacji na stronie: https://frdl.lublin.pl/fora/forum-oswiaty-samorzadowej/dolacz-do-forum-3

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Poznanie proponowanych zmian w dochodach JST na 2025 rok oraz ich wpływu na finansowanie obszaru oświaty.
• Wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności niezbędne do skutecznego zarządzania
finansami w kontekście otrzymywanych na rok 2025 środków finansowych.
• Poznanie proponowanych nowych mechanizmów naliczania pieniędzy na utrzymanie oświaty.
• Przygotowanie uczestników do adaptacji zmian przewidzianych w prawie dotyczącym
finansowania oświaty, co pozwoli na precyzyjne szacowanie przyszłych środków i efektywne
planowanie budżetu.
• Przygotowanie kadry samorządowej do realizacji zmian z uwzględnieniem ich wpływu na
finansowanie szkoły.

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

1. Wprowadzenie – uwarunkowania prawne.
2. Skąd się biorą pieniądze na utrzymanie oświaty i czy samorząd musi pieniądze znaleźć?
3. Finansowe realizacji zadań w obszarze oświaty.
4. Szkoła, przedszkole, placówka jako pracodawca, jednostka organizacyjna oświaty i zarazem jednostka finansów publicznych.
5. Kilka danych dot. kosztów utrzymania oświaty, w tym mechanizm powiązania organizacji z wydatkami na edukację.
6. To co było dotychczas – czyli podział, naliczanie części oświatowej subwencji ogólnej – czy to jest to samo co nadchodzi i czy ten mechanizm pozostaje w 2025 roku i latach kolejnych?
7. Nowe zasady finansowania samorządów od 2025 r. Ustawa o dochodach jst i jej wpływ na finanse oświaty.
8. Czy po zmianach samorządom przybędzie pieniędzy i kto zyska, kto straci, a może wszyscy zyskają?
9. Likwidacja subwencji oświatowej, likwidacja dotacji przedszkolnej – a co w zamian?
10. Czy nowa subwencja to to samo, co dotychczasowa część oświatowa subwencji i ogólnej i czy wszystkie samorządy tę „nową” subwencję otrzymają?
11. Naliczanie subwencji wg nowych zasad - od czego zależy?
12. Definicja potrzeb oświatowych- realnych, czy teoretycznych? Potrzeby oświatowe a wydatki oświatowe.
13. Informacje od Ministra Finansów do projektów uchwał budżetowych otrzymane do 15 października 2024 r.
14. Podział potrzeb oświatowych. Główne założenia projektu na 2025 r.
15. Nowe zasady przeznaczania środków na kształcenie specjalne w projektowanym systemie finansowania- w tym środki na orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wg nowych zasad.
16. Dotychczas nieznany mechanizm ponownego przeliczenia potrzeb oświatowych po
skończonym 2025 r., i w latach kolejnych - w tym w zakresie orzeczeń.
17. Jakie dane wpływają na wysokość środków i jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd?
18. Wielkość oddziału kluczowym czynnikiem wpływającym na optymalizację finansów.
19. Dane wykazane w SIO mające wpływ na wysokość potrzeb oświatowych.
20. Prawidłowe wykazanie zadań w SIO i wpływ na wysokość ewentualnie otrzymanej subwencji.
21. Na co szczególnie zwracać uwagę w SIO, aby nie stracić finansowania w subwencji, w tych samorządach, które ją otrzymają.
22. Co z dotacjami oświatowymi i ich naliczaniem w kontekście proponowanych zmian?.
23. Katalog działań pracownika samorządu – co warto wiedzieć, jak i kiedy wdrażać działania?
24. Dyskusja - ile trzeba zmienić, żeby pozornie nic się nie zmieniło.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, sekretarze, kierownicy i pracownicy wydziałów edukacji, CUW-ów, ZEAS-sów, pracownicy JST, odpowiedzialni za zadania związane z oświatą, osoby zainteresowani problematyką szkolenia

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym sesję

Doświadczony wykładowca, współpracownik kancelarii adwokackiej we Wrocławiu, ekspert z zakresu szeroko rozumianego zarządzania edukacją, w tym ustroju oświaty, prawa pracy w oświacie i finansów oświatowych. Trener realizujący szkolenia dla samorządów lokalnych, dyrektorów jednostek systemu oświaty, dla instytucji opieki nad dziećmi do lat 3. Autor wielu opracowań i publikacji, m. innymi książki: „Centra Usług Wspólnych w samorządach”. Współautor nowelizacji przepisów ustawy Karta Nauczyciela. Konsultant i doradca korporacji samorządowej – związku gmin, wykładowca uczelni wyższej. Redaktor opinii prawnych publikowanych w systemie
INFOR. Prowadzi usługi konsultingowe, szkolenia, wdrożenia i audyty, a także działalność ekspercką, w ramach której doradza zarówno organom jednostek samorządu lokalnego, urzędnikom samorządowym, dyrektorom jednostek oświaty jak i innym pracownikom tego sektora.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Samorządy-członkowskie Lubelskich Forów Samorządowych (dane akt. na dzień 25 października br.): 
Abramów, Annopol, Bełżyce, Biała Podlaska (miasto), Biłgoraj (miasto i powiat), Borki, Bychawa, Chodel, Chrzanów, Cyców, Czemierniki, Dęblin, Drelów, Garbów, Głusk, Godziszów, Firlej, Frampol, Janów Lubelski (powiat), Jastków, Józefów nad Wisłą, Kamionka, Kazimierz Dolny, Kock, Końskowola, Krynice, Księżpol, Kurów, Lubartów (powiat), Lublin (miasto), Ludwin, Łuków (powiat), Miączyn, Michów, Międzyrzec Podlaski (gmina), Niedźwiada, Niemce, Opole Lubelskie (powiat), Ostrów Lubelski, Ostrówek, Puchaczów, Puławy (miasto i powiat), Rachanie, Sosnowica, Stanin, Szczebrzeszyn, Siennica Różana, Świdnik (miasto), Telatyn, Tomaszów Lubelski (gmina), Ulhówek, Uścimów, Włodawa (gmina), Wilków, Wojsławice, Wysokie