• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Praktyczne aspekty rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w działalności komisji i rady gminy (powiatu)

Miejsce
Internet
Termin
16 września 2025
Czas trwania
09:00 - 13:30
Cena
449/409 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniach do 2 września 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na dedykowane radnym pracownikom biur rady, wydziałów spraw obywatelskich, wydziałów organizacyjnych oraz kierownikom jednostek organizacyjnych.na szkolenie, którego przedmiotem będą skargi, wnioski oraz petycje.

Ważne informacje o szkoleniu

Problematyka petycji, skarg i wniosków wzbudza duże zainteresowanie związane z wieloma niejasnościami przepisów w tym zakresie oraz zwiększającą się liczbą składanych do urzędu tego typu pism. Dodatkowo powołanie w komisji skarg, wniosków i petycji w organach stanowiących wpłynęło na modyfikację sposobu procedowania w tego typu sprawach.

Podczas proponowanego szkolenia krok po kroku przeanalizujemy zagadnienia prawne i podejmiemy dyskusję nad rozwiązaniem pojawiających się w praktyce problemów w procedowaniu nad składanymi skargami, wnioskami i petycjami.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  1. Poznanie zasad rozpatrywania skarg, wniosków i petycji oraz obowiązków organów samorządowych w tym zakresie.
  2. Zdobyciem uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy i umiejętności urzędników oraz członków komisji skarg, wniosków i petycji niezbędnych do zgodnego z prawem procedowania w zakresie skarg i wniosków i petycji zgłaszanych przez mieszkańców oraz unikania nieprawidłowości proceduralnych i merytorycznych przy ich załatwianiu.
  3. Poznanie najczęściej występujących błędów i praktycznych wskazówek jak w przyszłości procedować sprawy z  zakresu rozpatrywania skarg, wniosków i petycji by w przyszłości uniknąć nieprawidłowości.
  4. Poznanie analizy wybranych skarg i wniosków oraz petycji, którą zaprezentujemy podczas zajęć.
  5. Poznanie odpowiedzi na pojawiające się pytania i wątpliwości, w tym między innymi:
  • Jak komisja powinna postąpić, gdy skarga wpłynie drogą mailową bez podpisu elektronicznego? Czy to skuteczne wniesienie skargi?
  • Jak rozstrzygnąć, czy sprawa zgłoszona w skardze dotyczy działalności wójta, kierownika jednostki organizacyjnej czy innego podmiotu – i kto jest właściwy do jej rozpatrzenia?
  • Czy można uznać kolejną skargę na tę samą sprawę za bezzasadną z góry – czy należy każdorazowo przeprowadzić procedurę wyjaśniającą?
  • Kiedy komisja może sama zażądać dokumentów lub wyjaśnień od jednostek organizacyjnych, a kiedy powinna zwrócić się o to przez przewodniczącego rady?
  • W jaki sposób dokumentować pracę komisji, by spełnić wymogi jawności i archiwizacji, a jednocześnie nie naruszyć przepisów RODO?
  • Czy plan pracy komisji skarg, wniosków i petycji powinien obejmować także działania poza formalnym rozpatrywaniem wpływających spraw (np. analizę statystyk, wnioski systemowe)?
  • Jak komisja powinna ocenić „petycję zbiorową” podpisaną wyłącznie imieniem i nazwiskiem jednej osoby? Czy taka petycja spełnia wymogi ustawy?
  • Jak odróżnić skargę od interpelacji lub zapytania radnego – i co zrobić, jeśli pismo zostało błędnie zakwalifikowane?
  • Jakie działania powinna podjąć rada lub komisja po uznaniu skargi za zasadną – i kto odpowiada za realizację tych działań?
  • Czy można wprowadzić w statucie szczegółowy tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji – czy należy to uregulować osobną uchwałą?
zwiń
rozwiń
Program
  1. Komisja skarg, wniosków i petycji – jak sprawnie procedować:
    • Komisja skarg, wniosków i petycji jako nowy podmiot w strukturze rady gminy (powiatu).
    • Skład komisji skarg, wniosków i petycji.
    • Zakres działania komisji skarg, wniosków i petycji.
    • Statutowa regulacja komisji.
    • Plan pracy komisji.
  2. Skargi i wnioski w działalności rady:
    • Podstawy prawne instytucji skarg i wniosków.
    • Pojęcie skargi i wniosku.
    • Podmioty uprawnione do składania skarg i wniosków.
    • Tryb i forma składania skarg.
    • Problem skargi „elektronicznej”.
    • Skarga a interpelacja i zapytanie oraz krytyka prasowa.
    • Właściwość rady gminy (powiatu) do załatwienia skarg i wniosków.
    • Właściwość organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych do załatwienia skarg i wniosków.
    • Postępowanie w przypadku stwierdzenia niewłaściwości do rozpoznania skargi i wniosku.
    • Procedura postępowania ze skargami wpływającymi do rady.
    • Problemy w rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji w komisji rady:
      • procedura rozpatrywania skarg, wniosków i petycji przez komisję.
      • kompetencje przewodniczącego a kompetencje rady przy rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji,
      • udział skarżącego w postępowaniu skargowym,
      • dokumentowanie pracy komisji.
    • Skargi a ochrona danych osobowych.
    • Terminy na rozpoznanie skarg i wniosków.
    • Stwierdzenie zasadności lub niezasadności złożonej skargi.
    • Informowanie skarżącego o sposobie załatwienia sprawy.
    • Co zrobić z kolejną skargą w tej samej sprawie?
    • Skutki stwierdzenia zasadności złożonej skargi.
    • Postępowanie z wnioskami wpływającymi do rady oraz organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych
    • Dokumentowanie skarg i wniosków wpływających do rady gminy (powiatu).
  3. Petycje w działalności rady
    • Rozróżnienie pojęci petycji, skargi i wniosku oraz ustalenie właściwego trybu postępowania.
    • Obowiązki organów samorządowych w związku z ustawą o petycjach.
    • Podmioty uprawnione do składania petycji.
    • Tryb i forma składania petycji, problem petycji „elektronicznej”.
    • Petycja wielokrotna i zbiorowa.
    • Właściwość rady gminy (powiatu) do załatwienia petycji.
    • Właściwość organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych do załatwienia petycji.
    • Tryb procedowania w sprawach petycji.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Przewodniczący rad, przewodniczący i członkowie komisji skarg, wniosków i petycji, sekretarze gmin i powiatów, kierownicy jednostek organizacyjnych, pracownicy zajmujący się przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem petycji, skarg i wniosków w tym: pracownicy biur rady, wydziałów spraw obywatelskich, wydziałów organizacyjnych, inne osoby zainteresowane tematem.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa pracy w samorządzie terytorialnym, etyki pracownika samorządowego, dostępu do informacji publicznej, podmiotów leczniczych i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, komentarzy do ustawy o samorządzie gminnym (2014, 2023)., Wieloletni ekspert i wykładowca Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 2 września 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl-lodz.pl do 10 września 2025 r.