Poprzednie spotkania
SPOTKANIA FORUM SKARBNIKÓW 2024
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Regionalny Ośrodek w Lublinie zrealizowała 4 grudnia sesję konsultacyjno-szkoleniową
Podatek od nieruchomości 2025
Szkolenie z dziedziny podatków lokalnych, którego przedmiotem był podatek od nieruchomości i obowiązki wydziałów podatkowych z nim związane. Podczas planowanej sesji kompleksowo przedstawiono kwestie dotyczące podatku od nieruchomości. Szczególną uwagę zwrócono na projektowane od 2025 r. zmiany przepisów, w tym omówiono najnowsze orzecznictwo sądowo-administracyjne oraz interpretacje organów podatkowych dotyczące podatku od nieruchomości.
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej RO w Lublinie zrealizowała online sesję szkoleniowo-konsultacyjną w ramach Lubelskiego Forum Skarbników 19 listopada 2024r.
Rewolucyjne zmiany w finansowaniu oświaty od 2025 roku w nowym systemie dochodów samorządów
=> Nadchodzą zmiany w ustawie o dochodach JST. Jedno z kluczowych rozwiązań w planowanej nowelizacji ustawy o dochodach samorządów ma dotyczyć finansowania oświaty. W kwestii zasad finansowania oświaty zanosi się na prawdziwą rewolucję, czyli odejście od utrzymywania szkół z subwencji oświatowej. Docierają informacje, że Ministerstwo Finansów odchodzi od dotychczasowego finansowania szkół z subwencji oświatowej na rzecz modelu, w którym utrzymywanie oświaty stanie się zadaniem finansowanym w całości przez jednostki samorządu terytorialnego. Zmiany finansowania będą dotyczyć także przedszkoli.
=> Już od 2025 roku zniesiona zostanie dotychczasowa subwencja oświatowa, a rozwiązania w zakresie dochodów samorządów mają pozwolić samorządom finansować oświatę (szkoły, przedszkola i placówki) bez części oświatowej subwencji ogólnej. Niektóre samorządy otrzymają subwencję, te tzw. ”bogatsze” zaś nie. Nie ulega wątpliwości, iż nowelizacja ustawy dochodach jednostek samorządu terytorialnego jest bardzo potrzebna, a jednym z jej bardzo ważnych elementów będą nowe zasady finansowania oświaty. Trwające prace nad nowym modelem finansowania oświaty i rzeczywiście, w nowym systemie finansowania samorządów (pracuje nad nim resort finansów, ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r. - nie będzie subwencji oświatowej. Będzie to zastąpione twardymi kwotami opartymi głównie na dochodach mieszkańców danej jednostki samorządu. Czyli nie na podatku, ale na bazie, od której ten podatek jest wyliczany.
=> Czy tak się stanie i czy nowy model umożliwi samorządom pozyskiwanie stabilnych oraz przewidywalnych dochodów? Czy wprowadzenie zmian będzie powodować sporą liczbę działań po stronie osób odpowiedzialnych w samorządach za oświatę ? Na te i inne pytania postaramy się udzielić odpowiedzi podczas szkolenia. Omówimy również zalety i zagrożenia nowego systemu.
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Regionalny Ośrodek w Lublinie zrealizowała spotkanie w ramach Lubelskiego Forum Skarbników 24 października 2024r.
Reforma dochodów samorządowych? Nowy system dochodów w JST i jego skutki dla opracowania budżetu i WPF na rok 2025
Przedstawiony w sierpniu projekt ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zakładał szereg zmian w sposobie ich finansowania. Sejm we wtorek uchwalił nową ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Dzięki niej w pierwszym roku samorządy mają uzyskać dochody wyższe o prawie 25 mld zł. https://samorzad.pap.pl/kategoria/finanse/sejm-uchwalil-nowa-ustawe-o-dochodach-jednostek-samorzadu-terytorialnego
Czy długo oczekiwana „reforma” jest tym, na co liczyło środowisko samorządowe? W trakcie spotkania zostały przedstawione praktyczne informacje, które pozwoliły lepiej zrozumieć nadchodzące zmiany.
Naszymi ekspertami byli: Dariusz Giza, Dyrektor ProPolis Consulting oraz Małgorzata Kern, Przewodnicząca Krajowej Rady Forum Skarbników, Skarbnik Miasta Chorzów, którzy są w zespole eksperckim Samorządowej Strony Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego
FRDL Lublin zrealizował hybrydową sesję szkoleniowo-konsultacyjną
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego 18 września 2024r. w Hotelu Focus President Lublin
Uchwała budżetowa 2025r. Wieloletnia Prognoza Finansowa jednostki samorządu terytorialnego
FRDL Lublin zrealizował sesję szkoleniowo-konsultacyjną
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego 5 lipca 2024r. w Hotelu IBIS Styles Lublin
Kwalifikowalność podatku VAT w nowym okresie programowania 2021-2027
Nowa perspektywa przyniesie bardzo istotne zmiany, które powinny znaczne ułatwić zasady kwalifikowania podatku VAT, ale jednocześnie mogą wzbudzać wśród beneficjentów niepokój i niepewność. W trakcie spotkania zostaną przedstawione nowe zasady, wskazane zostanie ryzyko z tym związane oraz jak beneficjent może zabezpieczyć się przed ewentualnym zagrożeniem.
Ekspertką była: wieloletni trener prowadzący szkolenia z zakresu rozliczania i kontroli projektów UE, prowadzenia ewidencji księgowej, przepływów finansowych, monitoringu projektów, sprawozdawczości oraz wiele innych z tego zakresu. Oprócz wskazanej tematyki prowadzi szkolenia z zakresu podatku VAT, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz pozyskuje dofinansowanie . Stały współpracownik wielu firm szkoleniowych. Niezależny konsultant z zakresu pozyskiwania dofinansowanie, rozliczania projektów UE oraz prowadzenia ewidencji księgowej. Przeprowadziła ponad 6 tys. godzin szkoleniowych oraz przeszkoliła ponad 17 tys. osób. Od 2010 właścicielka kancelarii rachunkowo-podatkowej.
PROGRAM ramowy
I..Ogólne zasady kwalifikowalności podatku VAT określone w unijnych i krajowych aktach prawnych.
II. Kwalifikowalność podatku VAT - podział wartościowy
III. Status podatnika VAT a zasady i terminy ustalania i rozliczania podatku VAT z US i/lub kwalifikowania podatku VAT w projektach UE
IV. Ocena i kontrola kwalifikowalności podatku VAT na różnych etapach
V. Ryzyko Beneficjenta w zakresie odzyskania podatku VAT i kwalifikowania podatku w projektach UE
VI. Zagadnienia problematyczne/panel dyskusyjny.
FRDL Lublin zaprasza do udziału w sesji szkoleniowo-konsultacyjnej Forum Skarbników Województwa Lubelskiego 13 czerwca 2024r. w godz. 8:30-14:00
Hotel IBIS Styles Lublin
=> Zdolność kredytowa JST w obliczu napływu środków z KPO i nowej perspektywy UE 2021-2027 - AESCO Group
Większość samorządów w Polsce korzysta z finansowania dłużnego. Rok 2024 to otwarcie dostępu do projektów i środków z kolejnej perspektywy UE na lata 2021-2027 i z KPO, w związku z tym rekordowo dużo samorządów będzie planowało zaciągnięcie zobowiązań zwrotnych na finansowanie wkładów własnych. Jak sobie poradzić z koniecznością finansowania inwestycji kredytem w sytuacji niepewności dochodowej? Szkolenie dotyczyło będzie bezpiecznego zarządzania długiem JST w warunkach spadku nadwyżek operacyjnych w samorządach. Omówione zostaną sposoby na zarządzanie i kreowanie zdolności kredytowej oraz na bezpieczne zarządzanie długiem i WPF.
Korzyści:
Zapoznanie uczestników z pojęciem zdolności kredytowej,
Zapoznanie uczestników ze sposobami na zwiększanie zdolności kredytowej,
Zapoznanie uczestników z metodologią oceny zdolności kredytowej samorządów w największych polskich bankach.
Program:
1. Wprowadzenie: sposoby finansowania inwestycji w JST
2. Optymalizator A.E.S.C.O. – metoda na bezpieczny i optymalny wybór instrumentów finansowania
3. Finansowanie budżetowe: kredyt, obligacje komunalne, obligacje przychodowe
4. Finansowanie strukturyzowane: spółki komunalne / SPV
5. Zdolność kredytowa – omówienie głównych czynników ją kształtujących
6. Jak liczyć i kreować zdolność kredytową w kryzysowych czasach?
7. Jak banki patrzą na zdolność kredytową samorządów?
8. Problemy samorządów z zadłużeniem – co może je spowodować i jak ich uniknąć?
9. Pytania od uczestników
Prowadzący: Mariusz Gołaszewski – Ekspert i praktyk rynku kapitałowego, twórca i współwłaściciel Aesco Group – lidera rynku usług doradztwa finansowego dla JST. W swoim ponad 15-letnim dorobku zawodowym zrealizował ponad 800 projektów pozyskiwania finansowania dla jednostek samorządu terytorialnego i spółek komunalnych. Doświadczony menadżer sektora finansów i bankowości. Współzałożyciel pierwszego w Polsce banku dla sektora publicznego. W swojej zawodowej karierze zarządzał Domem Maklerskim oraz nadzorował projekty pozyskiwania finansowania zewnętrznego poprzez rynek kapitałowy, kredytowy i sekurytyzację. Autor książki „Wpływ kryzysu COVID-19 na finanse JST” oraz szeregu publikacji w periodykach związanych z finansami sektora publicznego. Prowadzi szkolenia i wykłady z finansów JST. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej (SGH) w Warszawie. Ukończył również studia podyplomowe „Rachunkowość i zarządzanie” na SGH oraz „Prawo podatkowe” na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Posiada dyplom Professional Risk Manager oraz ACCA. Posiada również kwalifikacje zawodowe Księgowy budżetowy wydane przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce.
=> Środki trwałe w praktyce
• Środki trwałe w JST i jej jednostkach podległych funkcjonuje w wielu aspektach według nieco odmiennych zasad niż w zwykłych podmiotach gospodarczych. To majątek nas wszystkich i musi być traktowany szczególnie uważnie.
• Podczas spotkania przeanalizujemy specyficzne zasady funkcjonowania majątku publicznego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na te obszary, gdzie najczęściej popełniane są błędy wynikające z protokołów kontroli RIO i NIK.
Ekspertką prowadząca temat "Środki trwałe w praktyce" była Praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju - przeprowadziła ponad 2 700 szkoleń dla ponad 65 000 osób. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.
Program spotkania
1. Majątek trwały a polityka rachunkowości i inne wewnętrzne procedury w jednostce.
2. Proces inwestycyjny w jednostce:
3. Wycena i zmiana wartości początkowej środków trwałych oraz ujęcie zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych:
4. Odpowiedzialność za majątek trwały po szczególnych pracowników.
5. Zmiana miejsca użytkowania środka trwałego – protokół MT.
6. Zasady likwidacji majątku - protokół LT – kiedy postawić w stan likwidacji, kiedy zdjąć ze stanu.
7. Porządkowanie majątku – zasady, dokumentacja.
8. Inne sprawy.
FRDL Lublin zrealizował sesję szkoleniowo-konsultacyjną Forum Skarbników Województwa Lubelskiego 13 maja 2024r.
Planowanie a rzeczywistość w finansach samorządów
Ekspertem był Dariusz Giza, Dyrektor Generalny ProPOLIS Consulting Sp. z o.o.
Doradca samorządowy. Praktyk z ponad 20 letnim doświadczeniem w zarządzaniu finansami oraz finansowaniu inwestycji komunalnych. Współautor kilkuset opracowań z zakresu analiz budżetu JST, emisji obligacji oraz restrukturyzacji zobowiązań. Wykładowca na szkoleniach z zakresu finansów komunalnych. Współtwórca wydawnictwa pt. „Obligacje komunalne. Zagadnienia prawne, finansowe, praktyczne.
Program spotkania
1. Wczoraj-dzisiaj-jutro w finansach JST
- zmiany w finansach publicznych
- aktualna sytuacja finansowa lubelskich JST
- czy stać nas jeszcze na dług?
2. Zaciąganie zobowiązań zaliczanych do długu publicznego
- limity i upoważnienia określone w uchwale budżetowej, obowiązek aktualizacji WPF;
- relacje określone w art. 242 i 243 ustawy o finansach publicznych i ocena aktualnej sytuacji finansowej JST (zdolność do realizacji ustawowych zadań publicznych)
3. Efektywne planowanie finansowania zadań w JST
- czy i jak możemy zaoszczędzić na wydatkach
- wskaźniki a płynność czy i jak możemy pozytywnie na nie wpłynąć
- czy któryś dług jest lepszy – pożyczki, kredyty czy obligacje
FRDL Lublin zrealizował ONLINE sesję szkoleniowo-konsultacyjną Forum Skarbników Województwa Lubelskiego 17 kwietnia 2024r.
Aktualne zmiany w VAT dotyczące JST – przegląd orzecznictwa
Ekspertką była Prawnik, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, z ponad kilkunastoletnim doświadczeniem pracy w ogólnopolskich spółkach doradztwa podatkowego, trener z ponad 1000 godzinami przeprowadzonych szkoleń oraz publikacjami w ogólnopolskich czasopismach i eksperckich portalach internetowych. Od października 2014 r. członek Krajowej Izby Doradców Podatkowych, z nadanymi uprawnieniami zawodowymi doradcy podatkowego, specjalizujący się w zakresie podatku VAT, PIT i postępowań podatkowych.
Obszary, które zostały omówione podczas szkolenia:
- VAT w oświacie:
- zakres wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT usług edukacyjnych;
- rady rodziców;
- wyżywienie w stołówkach szkolnych – posiłki dla uczniów i personelu pedagogicznego i niepedagogicznego;
- opłaty dodatkowe;
- udostępnianie sal sportowych – właściwa stawka podatku VAT. - Obowiązek podatkowy w transakcjach realizowanych przez JST:
- refaktury mediów,
- najem, dzierżawa, transakcje związane z nieruchomościami. - Dotacje:
- opodatkowanie dotacji podatkiem VAT – analiza dotacji otrzymywanych przez JST.
- zagadnienie kwalifikowalności podatku VAT. - Fotowoltaika:
- obowiązki na gruncie podatku akcyzowego związane z produkcja energii;
- zakaz odsprzedaży energii wyprodukowanej;
- rozliczenie faktury za energię netmetering i netbilling.
*******************************************************************************************
FRDL Lublin we współpracy z Centrum Mazowsze FRDL zrealizował ONLINE szkolenie 20 marca 2024r.
Bilans z wykonania budżetu i sprawozdania finansowe JST
- wyjaśnienie ostatnich wątpliwości
Sprawozdania finansowe zwykle stanowią wyzwanie dla pracowników księgowości, z uwagi na fakt, że podsumowują całość rachunkowości rocznej oraz ze względu na istnienie szeregu różnic interpretacyjnych dotyczących ich wykonania. Bilans z wykonania budżetu jest szczególny: bazuje na ewidencji organu, która cały czas sprawia księgowym jst wiele problemów. Podczas sesji porozmawiamy o najczęściej popełnianych błędach w tym zakresie, zarówno związanych z zamknięciem ksiąg organu, jak i przygotowaniem samych sprawozdań. Powiemy też jak im przeciwdziałać. Szkolenie jest również okazją do wymiany doświadczeń i odpowiedzi na pytania w zakresie tematu spotkania.
Ekspertką była praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju - przeprowadziła ponad 2 700 szkoleń dla ponad 65 000 osób. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.
Ramowy program:
1. Najczęściej popełniane błędy dotyczące zamknięcia ksiąg organu
2. Bilans wykonania budżetu, co w poszczególnych pozycjach powinno się znaleźć
3. Sprawozdania finansowe łączne JST.
FRDL Lublin zrealizował ONLINE Forum Skarbników Województwa Lubelskiego 27 luty 2024r.
Wybrane zagadnienia dokumentów elektronicznych w systemach rachunkowości JST
Digitalizacja procesów księgowych w rachunkowości JST powoduje, że coraz częściej spotyka się dowody księgowe i inne dokumenty systemu rachunkowości w formie elektronicznej. Podczas zajęć omówimy w szczególności dokumenty elektroniczne oraz ich wpływ na politykę rachunkowości i dekretację w księgach rachunkowych JST.
Ekspertką była doktor nauk ekonomicznych, pracownik naukowo-dydaktyczny uczelni publicznej na stanowisku adiunkta, wieloletni praktyk, ekspert, trener i konsultant z zakresu rachunkowości budżetowej oraz partnerstwa publiczno-prywatnego, autorka wielu specjalistycznych publikacji na łamach prasy branżowej oraz artykułów naukowych, a także niepublikowanych opracowań badawczych i eksperckich nt. rachunkowości różnego typu i specyfiki jednostek sektora finansów publicznych. Wieloletni ekspert w FRDL, ceniony przez uczestników szkoleń.
FRDL Lublin zrealizował sesję szkoleniowo-konsultacyjną Forum Skarbników Województwa Lubelskiego 20 lutego 2024r. w Hotelu IBIS Styles Lublin
PRAWO PRACY DLA SKARBNIKA
Zgodnie z Ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych skarbnik jest pracownikiem samorządowym zatrudnianym na podstawie powołania. Wśród Państwa Skarbników wciąż żywa jest jednak dyskusja na temat tego, czy podstawa nawiązania stosunku pracy nie powinna ulec zmianie, a to dlatego, że zarówno w doktrynie jak i w orzecznictwie wskazuje się na to, że stosunek pracy z powołania, w porównaniu z innymi stosunkami pracy, jest stosunkiem pracy najmniej stabilnym. Dlatego też zapraszamy Państwa na spotkanie, na którym przedstawione zostaną cechy zarówno stosunku pracy z powołania, jak i umownego stosunku pracy.
Poza tym, z uwagi na rolę, jaką Państwo Skarbnicy odgrywają w Urzędach, w czasie spotkania przedstawione zostaną zagadnienia dotyczące skarbnika, jako osoby kierującej pracownikami, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności z zakresu prawa pracy.
Ekspertką była prawniczka, która specjalizuje się w problematyce zatrudniania, zbiorowym prawie pracy oraz pragmatykach urzędniczych. Przez 17 lat była pracownikiem PIP. W trakcie pracy przygotowała ponad 600 opinii prawnych. W działalności kontrolnej koncentrowała się na problematyce czasu pracy, naliczenia i wypłaty wynagrodzeń oraz współpracy pomiędzy pracodawcą a związkami zawodowymi. Prowadzi szkolenia, warsztaty i konferencje, w tym m.in. w ramach Kongresu Sekretarzy czy Forów Pracowników Kadr w całej Polsce przy FRDL. W działalności szkoleniowej zwraca uwagę przede wszystkim na praktyczny wymiar stosowania przepisów prawa, co umożliwia jej wypracowanie optymalnych form przekazu wiedzy. Od 2010 roku jest wykładowcą akademickim, który współpracuje z Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej, a także ośrodkami zamiejscowymi Akademii, Wyższą Szkołą Zarządzania Ochroną Pracy, a także Uniwersytetem Łódzkim. W latach 2004-2011 r. była wykładowcą akademickim w Uniwersytecie Śląskim Wydział Prawa i Administracji.
FRDL Lublin zrealizował spotkanie Forum Skarbników Województwa Lubelskiego 26 stycznia 2024r.
Roczna sprawozdawczość budżetowa i najczęściej popełniane błędy związane z zamknięciem roku w JST
- Przedstawienie rodzajów, form oraz sposobów sporządzania sprawozdań jednostek budżetowych po zmianach.
- Omówienie poszczególnych wzorów sprawozdań budżetowych.
- Przedstawienie przykładów nieprawidłowości stwierdzanych w poszczególnych sprawozdaniach.
- Omówienie odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych za sprawozdania.
- Seminarium jest również okazją do wymiany doświadczeń i odpowiedzi na pytania w zakresie tematu spotkania.
Ekspertką była praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju - przeprowadziła ponad 2 700 szkoleń dla ponad 65 000 osób. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.
SPOTKANIA FORUM SKARBNIKÓW 2023
FRDL Lublin zrealizowała stacjonarną sesję szkoleniowo-konsultacyjną
8 grudnia 2023r. w Hotelu IBIS Styles Lublin
Zarządzanie stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
Podczas proponowanego szkolenia uczestnicy dowiedzieli się, jak wypalenie zawodowe wpływa na reakcje w życiu zawodowym i osobistym. Uświadomili sobie, jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu i kreować styl życia, który zapobiega temu zjawisku. Przekonali się, jaki wpływ na sytuacje stresogenne ma sposób myślenia, dowiedzą się dlaczego uruchamiają negatywne emocje w pracy i życiu osobistym oraz jak sobie radzić z tymi zagrożeniami. Uświadomili sobie negatywny wpływ wypalenia zawodowego na zdrowie: kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność, zawał serca, udar mózgu, nowotwory, cukrzyca, łuszczyca, alergie, choroby przewodu pokarmowego - wrzody żołądka, nadkwasota, zgaga, wzdęcia oraz funkcjonowanie intelektualno-emocjonalne (frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, brak kreatywności, spadek motywacji i zaangażowania, krytyczne nastawienie do pracy). Nauczyli się kilku technik znacząco poprawiających jakość życia na co dzień.
Cel szkolenia: Poznanie przyczyn i objawów wypalenia zawodowego, metod diagnozowania i skutecznego radzenia sobie z wypaleniem zawodowym w sytuacji zmiany. Podniesienie świadomości dotyczącej funkcji stresu, przyczyn, objawów oraz obniżania poziomu zbyt dużego stresu. Uczestnicy zostaną wyposażeni w praktyczne techniki podnoszące umiejętność zarządzania stresem i podnoszenia efektywności zawodowej i osobistej. Wzmocnią pewności siebie, poczucia własnej wartości, uświadomią sobie, jak docierać do swoich kompetencji, zasobów i talentów w celu zapobiegania wypaleniu zawodowemu. Świadome budowanie odporności psychicznej.
Ekspertką była Trener I stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, certyfikowany Coach Multi Level Coaching, konsultant, magister edukacji. Od lat szkoli z częstotliwością ponad 600 godzin rocznie. Od 2014 w jej szkoleniach wzięło udział ponad 6000 osób. Ma bogate doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla administracji publicznej, prowadzi również szkolenia biznesowe. Na stałe współpracuje z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu. Przez kilka lat prowadziła szkolenia „Efektywne przetwarzanie informacji” dla studentów Szkoły Głównej Handlowej, Politechniki Warszawskiej, Akademii Medycznej. Od 2008 jest certyfikowanym coachem (certyfikat MLC), prowadzi indywidualne treningi z menedżerami wyższego szczebla i właścicielami firm. Oprócz business coachingu i manager coachingu prowadzi również life coaching.
Korzyści dla instytucji: Uczestnicy dowiedzą się czym jest wypalenie zawodowe, jakie są jego przyczyny i skutki. Równocześnie wzmocnią swoje umiejętności dotyczące radzenia sobie ze stresem oraz poznają nowe techniki zarządzania emocjami. Wprowadzenie często małych zmian w tak ważnym aspekcie życia zawodowego jakim jest zarządzanie stresem wpływa na podniesienie wydajności pracy na poziomie fizycznym, intelektualnym i emocjonalnym. Zmniejsza absencję spowodowaną chorobami wywołanymi stresem (przeziębienia, chroniczne zmęczenie, nerwice, depresja, zawał serca, udar mózgu, nowotwory itp.), zwiększa dostęp do potencjału i kompetencji pracownika, wzmacnia procesy intelektualne (kreatywność i pamięć) oraz znacząco wpływa na motywację do rozwoju i zaangażowania w rozwój własny oraz firmy/instytucji, w której uczestnik pracuje.
Korzyści dla pracownika: Uczestnicy dowiedzą się, jakie czynniki znacząco wpływają na wypalenie zawodowe, dokonają autoanalizę. Uświadomią sobie, jak reagują w komunikacji z innymi pracownikami z poziomu fizjologicznego i psychologicznego oraz przekonają się, jak sposób myślenia może blokować wpływać na ich stan psychofizyczne. Nauczą się kilku technik, dzięki którym będą mogli lepiej zarządzać swoimi emocjami i kontrolować stres, efektywniej się komunikować z innymi pracownikami, przejawiać postawę asertywną, co stworzy lepszą atmosferę do pracy, zwiększy kreatywność, wydajność i zaoszczędzi czas. Poznają narzędzia pozwalające zapobiegać wypaleniu zawodowemu, co znacząco przyczyni się do lepszej i efektywniejszej pracy.
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego we współpracy z Centrum Mazowsze FRDL zrealizował ONLINE spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne 4 grudnia 2023r.
Przygotowanie do wdrożenia faktury ustrukturyzowanej – zagadnienia podatkowe i techniczne
Ekspertką była Prawnik, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, z ponad kilkunastoletnim doświadczeniem pracy w ogólnopolskich spółkach doradztwa podatkowego, trener z ponad 1000 godzinami przeprowadzonych szkoleń oraz publikacjami w ogólnopolskich czasopismach i eksperckich portalach internetowych. Od października 2014 r. członek Krajowej Izby Doradców Podatkowych, z nadanymi uprawnieniami zawodowymi doradcy podatkowego, specjalizujący się w zakresie podatku VAT, PIT i postępowań podatkowych.
Od 1 stycznia 2022 r. przedsiębiorcy i jednostki administracji państwowej mogą fakultatywnie skorzystać z usługi przechowywania i archiwizowania faktur. Krajowy Systemu e- Faktur ma na celu umożliwienie skuteczniejszego przeciwdziałania nieprawidłowościom w obszarze podatków, nie tylko w zakresie podatku VAT, podatku akcyzowego, ale również w podatkach dochodowych. Według kolejnych, planowanych zmian stosowanie KSeF będzie obligatoryjne od 1 lipca 2024 r. i wtedy jest planowane wprowadzenie powszechnego fakturowania elektronicznego w Polsce, dlatego by należycie przygotować się do tego obowiązku, proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu z zakresu prawidłowego przygotowania do wdrożenia faktur ustrukturyzowanych i właściwej obsługi Krajowego Systemu e-Faktur. Podczas spotkania zostanie zwrócona uwaga na kwestie techniczne i praktyczne dotyczące m. in. ze strukturą JPK-FA, zostaną omówione podstawowe formaty i części faktury na konkretnych przykładach. Prowadząca przedstawi stosowne rozwiązania i podpowie, jak postąpić, by prawidłowo zrealizować zadania związane z rozpoczęciem pracy w ramach systemu KSeF.
*****************************************************************************
FRDL Lublin zrealizował ONLINE sesję szkoleniowo-konsultacyjną 23 listopada 2023r.
Zamknięcie ksiąg rachunkowych i prawidłowość sprawozdań finansowych za 2023 rok
Ekspert spotkania: były Zastępca Naczelnika Wydziału Kontroli Gospodarki Finansowej Regionalnej Izby Obrachunkowej, specjalista w zakresie finansów publicznych i rachunkowości budżetowej. Doświadczony i ceniony trener przez służby księgowo - finansowe JST, od lat także współpracujący z FRDL.
************************************************************************************************
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej RO w Lublinie wraz FRDL POST
zrealizowała dwudniową wyjazdową sesję szkoleniowo-konsultacyjną
23-24 listopada 2023r. w Janowie Lubelskim
Zagadnienia merytoryczne:
Pierwszego dnia rozmawialiśmy o pełnomocnictwach i upoważnieniach, zwrócimy szczególnie uwagę na kwestie związane z kontrasygnatą i odpowiedzialnością za dyscyplinę finansów publicznych. W drugiej części - o udzielaniu, rozliczaniu, kontroli dotacji, z wyszczególnieniem kwestii problemowych oraz najczęstszych błędów, wątpliwości.
Prowadzący: realizuje szkolenia od 2003 roku. Wieloletni Naczelnik Wydziału Kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, wcześniej Główny Inspektor Wydziału Kontroli RIO, obecnie Zastępca Burmistrza, autor artykułów, wykładowca i praktyk, specjalista z zakresu kontroli, finansów publicznych, budżetu zadaniowego i zamówień publicznych. Wykładowca Uniwersytecki, stale współpracuje z FRDL.
Drugiego dnia omówiono najistotniejsze aspekty związane z e-doręczeniami, które wejdą w życie już od 10 grudnia 2023 r. Wskazano, z praktycznego punktu widzenia, te kwestie, na które Skarbnik jako osoba zarządzająca finansami i podatkami w jednostce powinna zwrócić szczególną uwagę. Omówiono najważniejsze zmiany w zakresie doręczeń oraz ich wpływ na pracę Skarbnika i jego wydziału.
Prowadząca: Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a., postępowania administracyjnego, ochrony danych osobowych, do informacji publicznej, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń i kursów.
Spotkanie było kontynuacją corocznych, organizowanych pod koniec roku, dwudniowych zjazdów. Będzie ono okazją do podzielenia się w swoim gronie wiedzą i doświadczeniem z zakresu najistotniejszych wyzwań, przed jakimi stoją skarbnicy w nadchodzącym roku. W sesji również uczestniczyli Skarbnicy z woj. podkarpackiego.
*************************************************************************
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego zrealizowało HYBRYDOWE spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne 6 października 2023r. w Hotelu Ibis Styles Lublin Stare Miasto
Przygotowanie do wdrożenia faktury ustrukturyzowanej
– zagadnienia podatkowe i techniczne
Ekspertką była Prawnik, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, z ponad kilkunastoletnim doświadczeniem pracy w ogólnopolskich spółkach doradztwa podatkowego, trener z ponad 1000 godzinami przeprowadzonych szkoleń oraz publikacjami w ogólnopolskich czasopismach i eksperckich portalach internetowych. Od października 2014 r. członek Krajowej Izby Doradców Podatkowych, z nadanymi uprawnieniami zawodowymi doradcy podatkowego, specjalizujący się w zakresie podatku VAT, PIT i postępowań podatkowych.
Od 1 stycznia 2022 r. przedsiębiorcy i jednostki administracji państwowej mogą fakultatywnie skorzystać z usługi przechowywania i archiwizowania faktur. Krajowy Systemu e- Faktur ma na celu umożliwienie skuteczniejszego przeciwdziałania nieprawidłowościom w obszarze podatków, nie tylko w zakresie podatku VAT, podatku akcyzowego, ale również w podatkach dochodowych. Według kolejnych, planowanych zmian stosowanie KSeF będzie obligatoryjne od 1 lipca 2024 r. i wtedy jest planowane wprowadzenie powszechnego fakturowania elektronicznego w Polsce, dlatego by należycie przygotować się do tego obowiązku, proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu z zakresu prawidłowego przygotowania do wdrożenia faktur ustrukturyzowanych i właściwej obsługi Krajowego Systemu e-Faktur. Podczas spotkania została zwrócona uwaga na kwestie techniczne i praktyczne dotyczące m. in. ze strukturą JPK-FA, zostały omówione podstawowe formaty i części faktury na konkretnych przykładach. Prowadząca przedstawiła stosowne rozwiązania i podpowie, jak postąpić, by prawidłowo zrealizować zadania związane z rozpoczęciem pracy w ramach systemu KSeF.
*******************************************************************************************
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego zrealizował spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne 15 września 2023r.
Problemy planowania budżetu i WPF na rok 2024
Kolejne planowanie budżetu i WPF to kolejne mierzenie się nie tylko ze zmieniającymi się przepisami prawa i wynikającymi z nich konsekwencjami, ale również bardzo trudną sytuacją w kraju i na świecie. Na szkoleniu, również podczas dyskusji, spróbowano odnaleźć się w tej sytuacji, aby najbardziej rzetelnie, jak to możliwe w tej sytuacji przygotować budżet i WPF na rok 2024.
Ekspertką była wieloletnia skarbnik w jednostce samorządowej, wcześniej główna księgowa. Od 2007r. trener dla jednostek administracji publicznej. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie w zakresie: budżetu jst, budżetu zadaniowego jst, rachunkowości projektów finansowanych ze środków UE oraz innych źródeł zagranicznych, dochodów i wydatków jst, współpracy jst z organizacjami pozarządowymi, współpracy gmin z sołectwami, budżetowania oraz ewaluacji i wprowadzania zmian w organizacji.
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego zrealizował ONLINE spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne 4 lipca 2023r.
Wszystko o przedawnieniu należności i nadpłat cywilnoprawnych, odsetek od tych należności oraz rekompensaty za koszty odzyskiwania należności (40, 70 lub 100 euro) w transakcjach handlowych – procedury postępowania w jednostkach samorządu terytorialnego
Podczas szkolenia omówiliśmy zasady i aktualne zagadnienia dotyczące skutecznej likwidacji zaległości i nadpłat oraz dochodzenie rekompensaty za koszty odzyskiwania należności. Prowadząca dokona charakterystyki wybranych należności cywilnoprawnych w kontekście sposobów likwidacji zaległości, a także przeanalizuje możliwość odstąpienia od dochodzenia należności cywilnoprawnych. Omówi także rodzaje odsetek od zaległych należności cywilnoprawnych oraz wskaże, jak ujmować przedawnione należności cywilnoprawne w księgach rachunkowych.
W materiałach szkoleniowych uczestnicy otrzymali m.in. wzory: procedury dot. windykacji należności cywilnoprawnych, dokumentu dot. odpisu należności przedawnionych, pisma informującego o sposobie zarachowania należności cywilnoprawnej na odsetki i należność główną.
Ekspertką była doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego we współpracy z Zachodniopomorskim Forum Skarbników zrealizował dodatkowe ONLINE spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne 19 czerwca 2023r.
Bieżące problemy rachunkowości jednostek samorządu terytorialnego
Prowadząca: Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, ekspert w zakresie finansów publicznych oraz rachunkowości budżetowej.
**************************************************
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego zrealizowało STACJONARNE spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne 14 czerwca 2023r.
Jarmark rozmaitości w zakresie gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego i jej jednostek podległych
Szkolenie miało na celu uporządkowanie i uzupełnienie wiedzy uczestników ale również przedyskutowanie różnych problematycznych tematów gospodarki finansowej i majątkowej JST zaproponowanych przez członków Forum Skarbników.
Ekspertką była wieloletnia skarbnik w jednostce samorządowej, wcześniej główna księgowa. Od 2007r. trener dla jednostek administracji publicznej. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie w zakresie: budżetu jst, budżetu zadaniowego jst, rachunkowości projektów finansowanych ze środków UE oraz innych źródeł zagranicznych, dochodów i wydatków jst, współpracy jst z organizacjami pozarządowymi, współpracy gmin z sołectwami, budżetowania oraz ewaluacji i wprowadzania zmian w organizacji.
*******************************************************************************
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego we współpracy z Zachodniopomorskim Forum Skarbników zrealizowli ONLINE spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne 14 czerwca 2023r.
Zagadnienia praktyczne związane z funkcjonowaniem Grup VAT
Prowadzący: Współzałożyciel Kancelarii z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w obszarze podatku VAT; ośmiokrotny zdobywca tytułu najlepszego Doradcy Podatkowego w Polsce/Lidera w kategorii VAT (Ranking Rzeczpospolitej), Band I w rankingu Chambers & Partners; Przewodniczący Grupy VAT Rady Podatkowej PKPP Lewiatan. Najbardziej doświadczony w Polsce pełnomocnik w postępowaniach przed Trybunałem Sprawiedliwości UE w Luxemburgu (m.in. C313/05 Brzeziński, C-414/07 Magoora, C-318/11 Oasis East).
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego we Współpracy z Mazowieckim Forum Skarbników zrealizował ONLINE spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne 25 maja 2023r.
Przygotowanie do wdrożenia faktury ustrukturyzowanej. Zagadnienia podatkowe i techniczne
Celem spotkania było uporządkowanie i uzupełnienie wiedzy dot. charakterystyki i procesu wdrożenia faktur ustrukturyzowanych oraz Krajowego Systemu eFaktur, w tym zmian które zaczną obowiązywać od 2024 r.
Ekspertką była prawnik, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, z ponad kilkunastoletnim doświadczeniem pracy w ogólnopolskich spółkach doradztwa podatkowego, trener z ponad 1000 godzinami przeprowadzonych szkoleń oraz publikacjami w ogólnopolskich czasopismach i eksperckich portalach internetowych. Od października 2014 r. członek Krajowej Izby Doradców Podatkowych, z nadanymi uprawnieniami zawodowymi doradcy podatkowego, specjalizujący się w zakresie podatku VAT, PIT i postępowań podatkowych.
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego zrealizował HYBRYDOWE spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne 3 kwietnie 2023r.
Zmiany w VAT w JST 2023
W 2023 r. wchodzi w życie nowy vat. Zapraszamy Państwa na szkolenie poświęcone podatkowi VAT w JST z uwzględnieniem aktualnych zmian. Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, podczas którego omówimy zagadnienia z zakresu rozliczania podatku VAT w 2023 r. - przeanalizujemy zmiany i aktualne problemy w tym zakresie. Prowadząca, ekspert z kilkunastoletnim doświadczeniem w prowadzeniu szkoleń z zakresu podatku VAT, wskaże jak prawidłowo rozliczać VAT z uwzględnieniem specyfiki jst i omówi kwestie, które przysparzają samorządom najwięcej trudności w zakresie: preferencyjnej sprzedaży węgla osobom fizycznym, dotacji, Rządowego Funduszu Polski Ład. Ponadto zostaną omówione planowane zmiany m. in. w zakresie faktur ustrukturyzowanych czy opodatkowania dotacji. Podczas spotkania poruszone zostaną najczęściej pojawiające się kwestie problemowe z zakresu tematyki szkolenia, uczestnicy będą mieli możliwość zadawania pytań i wymiany doświadczeń.
Ekspertką była pawnik, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, z ponad kilkunastoletnim doświadczeniem pracy w ogólnopolskich spółkach doradztwa podatkowego, trener z ponad 1000 godzinami przeprowadzonych szkoleń oraz publikacjami w ogólnopolskich czasopismach i eksperckich portalach internetowych. Od października 2014 r. członek Krajowej Izby Doradców Podatkowych, z nadanymi uprawnieniami zawodowymi doradcy podatkowego, specjalizujący się w zakresie podatku VAT, PIT i postępowań podatkowych.
Ramowy program szkolenia:
1. SLIM VAT 3 – zmiany obowiązujące od 1 kwietnia 2023:
2. Sprzedaż węgla:
3. Opodatkowanie dotacji – planowany wyrok TSUE:
4. Rządowy Fundusz Polski Ład. Czy wolno nam odliczyć VAT od zakupów pokrytych z dofi-nansowania, co z zakazem podwójnego finansowania?
5. Faktura ustrukturyzowana – zasady wdrożenia faktur przyjęte przez Rząd
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego zrealizowało hybrydowe spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne 15 marca 2023r. w Hotelu Ibis Styles Lublin Stare Miasto
=> Co z finansowaniem własnym projektów inwestycyjnych od roku 2023?
=> Spółki gminne. Możliwości i ograniczenia - praktyczne aspekty tworzenia i funkcjonowania i finansowania spółek komunalnych
Ekspertem był Dariusz Giza, Dyrektor Generalny ProPOLIS Consulting Sp. z o.o.
Doradca samorządowy. Praktyk z ponad 20 letnim doświadczeniem w zarządzaniu finansami samorządowymi, przygotowywaniu Wieloletnich Planów Finansowych, biznesplanów i opracowań analitycznych dla JST i Spółek Komunalnych oraz finansowaniu inwestycji komunalnych.
Współautor kilkuset opracowań z zakresu analiz budżetu JST, emisji obligacji oraz optymalizacji i restrukturyzacji zobowiązań. Wykładowca na szkoleniach z zakresu finansów komunalnych. Współtwórca wydawnictwa pt. „Obligacje komunalne. Zagadnienia prawne, finansowe, praktyczne.
ProPOLIS Consulting Sp. z o.o. specjalizuje się w świadczeniu usług konsultingowych z zakresu ekonomii i finansów dla JST oraz przedsiębiorstw komunalnych. Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w doradztwie, wsparte nowoczesnymi narzędziami optymalizacji finansowej zapewnia bezpieczeństwo, stabilizację i przejrzystość w rozwoju Partnerów.
Ramowe programy:
Co z finasowaniem własnym projektów inwestycyjnych od roku 2023?
- czy stać nas jeszcze na dług?
- czy któryś dług jest lepszy?
- zmiany w sposobie naliczania oprocentowania od zaciągniętego długu.
- jak finansować projekty inwestycyjne?
Spółki gminne. Możliwości i ograniczenia - praktyczne aspekty tworzeni i funkcjonowania i finasowania spółek komunalnych
- czy w Mojej gminie spółka komunalna ma sens?
- zasady i sposoby powierzania zadań spółkom. Co można i na co uważać
- finansowanie spółek komunalnych. Możliwości, sposoby, ryzyka
- pomoc publiczna w działalności spółek. Jak nie wpaść w kłopoty
- podstawy i zasady nadzoru właścicielskiego. Jak pilnować własnego „biznesu”
*******************************************************************************************************
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego zrealizował STACJONARNE spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne w dniu 27 stycznia 2022r. w Hotelu Ibis Styles Lublin Stare Miasto
AUDYT I KONTROLA W JEDNOSTCE
oraz projektowane zmiany ustawy o finansach publicznych od 2023 roku
• Podczas spotkania omówiono kwestie związane z prowadzeniem w jednostce audytów i kontroli, wskażemy na rolę kontroli, system jej organizacji oraz sposób nadzoru nad tym procesem w jednostce.
• Przedmiotem spotkania było również przeanalizowanie planowanych zmian w ustawie o finansach publicznych w zakresie wydatkowania środków i audytu wewnętrznego.
Ekspertką była Audytor sektora finansów publicznych od 2002 roku, trener, doradca, pracownik samorządowy od 1998 roku, radca prawny. Przeprowadził liczne audyty i kontrole w obszarach działania jednostek sektora finansów publicznych na każdym szczeblu JST. Ocenia i doradza we wdrażaniu, utrzymaniu i przeglądzie systemów zarządzania w tym zarządzania ryzykiem w podmiotach administracji samorządowej tj. w urzędach gmin, starostwach i urzędach marszałkowskich a także w ich jednostkach organizacyjnych i spółkach komunalnych.
Ramowy program sesji:
- Rola kontroli wewnętrznej w organizacji a status audytora i jego zadania w jednostce.
- Rola Skarbnika w funkcjonowaniu kontroli zarządczej i audytu, uprawnienia Skarbnika wobec audytora wewnętrznego.
- Aspekty audytu finansowego w jednostce – jakie zagadnienia powinny być przedmiotem audytu w zakresie finansów.
- Nadzór i kontrola kierownictwa jednostki nad realizacją zadań w jednostce, wykorzystanie informacji systemu kontroli wewnętrznej w tym audytu wewnętrznego dla wprowadzania zmian i ewaluacji systemu
- Właściwa i bieżąca informacja oraz komunikacja w jednostce kluczem do pozytywnych zmian w organizacji
- Omówienie projektowanych zmian ustawy o finansach publicznych dot. zasad wydatkowania środków i audytu wewnętrznego.
******************************************************************************************************
SPOTKANIA FORUM SKARBNIKÓW 2022
Forum Skarbników Województwa Lubelskiego zrealzowało hybrydowe spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne 13 grudnia 2022r.
Przygotowania do zamknięcia roku budżetowego 2022.
Inwentaryzacja 2022/2023
Cele: szkolenie konsultacyjne w ramach Forum ma na celu uporządkowanie wiedzy w zakresie czynności poprzedzających zamknięcie roku budżetowego 2022 oaz otwarcie roku 2023, w szczególności w zakresie ujęcia wszystkich zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych jednostki, poprawnego przygotowania się, przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji. Omówione też będą zasady otwierania i zamykania spisu z natury, kto i za co odpowiada – w szczególności odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pracowników merytorycznych.
Korzyści: szkolenie przyczyni się do ugruntowania wiedzy na temat ważności dotrzymania terminów wynikających z aktualnie obowiązującego prawa - szczególnie w kontekście czynności przed, w trakcie jak i poinwentaryzacyjnych oraz wskaże możliwe uproszczenia i rozwiązania. Uczestnicy otrzymają obszerny materiał z wieloma załącznikami oraz wyjaśnienia i przykłady rozwiązań.
Ekspertką była ekonomistka, pedagog, absolwentka Międzynarodowego Studium Doktoranckiego „Orgmasz” w Warszawie, specjalistka z zakresu finansów publicznych, długoletnia księgowa w jst. Autorka artykułów i trener w dziedzinie finansów publicznych oraz rachunkowości. Wykładowca na uczelni wyższej. Praktyk, który dzięki swemu wieloletniemu doświadczeniu przekazuje sprawdzone metody w pracy służb Księgowych od lat współpracując z regionalnymi ośrodkami FRDL w całej Polsce.
PROGRAM:
1. Odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pracowników merytorycznych, za czynności związane z przygotowaniem jednostki do zamknięcia roku budżetowego 2022 oraz otwarciem roku 2023.
2. Plan sytuacyjny – jakie są zasady opracowania i czy jest obowiązek stosowania.
3. Czy główny księgowy ma obowiązek opracowania dokumentacji inwentaryzacyjnej, czy może poprawiać błędy w arkuszach spisu z natury i czy może być członkiem zespołu spisowego/komisji.
4. Organizacja prac i podział czynności przed zamknięciem ksiąg rachunkowych – przykładowy harmonogram,
5. Księgowania na koniec roku w tym: odsetki za zwłokę, odpisy aktualizujące wartość należności, odpisy z tytułu trwałej utraty wartości, zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego i przyszłych lat, dodatkowe wynagrodzenie roczne, umorzenie/amortyzacja.
6. Przeprowadzenie inwentaryzacji aktywów i pasywów
7. Wycena składników odpisanych w koszty, a stanowiących zapas na dzień bilansowy.
8. Zapewnienie kompletności i poprawności zapisów w księgach rachunkowych.
9. Przeksięgowania roczne.
10. Sporządzenie ostatecznego zestawienia obrotów i sald oraz trwałe zamknięcie ksiąg rachunkowych.
11. Panel dyskusyjny.
FRDL RO w Lublinie w ramach Lubelskiego Forum Skarbników zrealizowała ONLINE spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne w dniu 19 grudnia 2022r. (listopadowe spotkanie)
Kwalifikowanie wydatków oraz prowadzenie ewidencji księgowej projektu dofinansowanych ze środków UE w tym zasady kwalifikowania podatku VAT
– wymogi wynikające z przepisów krajowych i UE z uwzględnieniem zmian
Celem szkolenia było przygotowanie uczestników do prawidłowego rozliczenia finansowego projektu dofinansowanych z UE z uwzględnieniem obowiązujących zmian z uwzględnieniem zasad kwalifikowania podatku VAT.
Korzyści: Po zakończeniu szkolenia uczestnicy powinni potrafić w praktyce stosować prawo i wytyczne z zakresu rozliczania projektów m.in. sporządzenia dokumentacji przed oraz w trakcie realizacji projektu, prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu, kwalifikowania wydatków oraz zasad finansowania projektu.
Grupa docelowa: szkolenie skierowane do osób zajmujących się rozliczaniem projektu UE pod względem merytorycznym, finansowym i księgowym. Zapraszamy skarbników, głównych księgowych, kierowników projektów, osoby nadzorujące, osoby z działów finansowo-księgowych oraz inne zainteresowanych osoby. Na szkoleniu mile widziane grupy, zespoły pracujące przy rozliczaniu projektów UE.
Ekspertką była wieloletnia trenerka prowadząca szkolenia z zakresu rozliczania, kontroli, prowadzenia ewidencji księgowej, przepływów finansowych oraz monitoringu projektów UE,. Trener z zakresu podatku VAT w jednostkach samorządu terytorialnego oraz kwalifikowania podatku VAT w projektach UE.
PROGRAM SPOTKANIA:
- Podstawa prawn