Szanowni Państwo,
Koordynatorzy ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego zaprasza Państwa do współtworzenia Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych działającego przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego, które jest platformą współpracy i integracji pracowników pełniących funkcję koordynatora ds. dostępności spotykających się cyklicznie na organizowanych przez FRDL spotkaniach on-line, konferencjach, kongresach czy sesjach wyjazdowych.

Głównym celem działania Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych (dalej FKD) będzie systematyczna działalność konsultacyjna i doradcza realizowana poprzez spotkania on-line i konsultacje z ekspertami, podnoszenie umiejętności i poszerzanie wiedzy członków Forum, rozwiązywanie kwestii problemowych, możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy członkami Forum.

Spotkania w ramach forum są realizowane w formule on-line. Formuła ta pozwala Państwu zapoznać się z tematem prezentowanym na żywo przez eksperta, zadać mu pytanie i porozmawiać z innymi uczestnikami spotkania. Do Państwa dyspozycji jest również czat na którym przez cały czas spotkania możecie zadawać pytania i wymieniać się doświadczeniami z uczestnikami spotkania. 

Serdecznie zapraszamy do zrzeszenia się w Forum i udziału w organizowanych spotkaniach!

**********************************************************************************

W ramach działalności Ogólnopolskiego Forum Koordynatorów ds. dostępności na przełomie 2023-2024 zostały zebrane i opracowane postulaty podczas spotkań online z Koordynatorami
ds. dostępności - Członkami Forum Koordynatorów ds. dostępności w jsfp działającego przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego. 

Celem ww działania jest wzmocnienie roli koordynatora ds.dostępności i usprawnienie praktycznych aspektów stosowania ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Zapraszamy do zapoznania się z postulatami (do pobrania na dole strony), które w maju br. zostały wysłane do Pani Moniki Sikory, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy  i Polityki Regionalnej, Przewodniczącej Rady Dostępności.

Postulat nr 1.
Rola Koordynatora ds. dostępności i jego pozycja w strukturze jednostki
Postulat nr 2.
Włączenie Koordynatora ds. dostępności oraz Powiatowej Społecznej Rady Osób Niepełnosprawnych w proces opiniowania planowanych remontów i inwestycji
Postulat nr 3.
Standardy dostępności zapisane w przepisach a nie poradnikach
Postulat nr 4.
Wszystkie informacje o dostępności jednostki zebrane w jednym dokumencie
Postulat nr 5.
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności – jako określony przepisami rozporządzenia, zatwierdzany i egzekwowalny
Postulat nr 6.
Postulat ustawowego obowiązku badania projektów budowlanych w zakresie dostępności podczas procedowania przez organy decyzji administracyjnych 
Postulat nr 7.
Rozszerzenie przepisów art. 6 ustawy o zapewnieniu dostępności 
Postulat nr 8.
Doprecyzowanie art. 6 pkt. 1 lit. b ustawy o zapewnianiu dostępności 
Postulat nr 9.
Rozszerzenie wymogów w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej 
Postulat nr 10.
Nowelizacja przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
Postulat nr 11.
Rozszerzenie stosowania zapisów ustawy o zapewnianiu dostępności na inne podmioty
Postulat nr 12.
Procedura wnioskowania o zapewnienie dostępności
Postulat nr 13.
Jedna ustawa
Postulat nr 14.
Jeden centralny urząd (Urząd ds. dostępności lub departament w PFRON) zamiast dwóch ministerstw – Cyfryzacji oraz Funduszy i Polityki Regionalnej
Postulat nr 15.
Fundusz celowy przy urzędzie centralnym (w modelu grantowym) finansujący lub współfinansujący zadania realizowane na rzecz poprawy zapewnienia dostępności
Postulat nr 16.
Kształcenie z zakresu projektowania uniwersalnego

***********************************************************************************************************

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej RO w Lublinie należy do Lubelskiego Partnerstwa na Rzecz Dostępności”, które zostało zainicjowane 24 czerwca 2021 r.


Więcej informacji na stronie: https://liderzydostepnosci.pl/

Partnerstwo jest płaszczyzną współpracy na rzecz zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w woj. lubelskim i jest otwarte na podmioty z woj. lubelskiego reprezentujące: organizacje pozarządowe, administrację publiczną, uczelnie, przedsiębiorców oraz środowisko osób z niepełnosprawnościami i seniorów, jak też inne podmioty zrzeszające osoby ze szczególnymi potrzebami lub działające na ich rzecz.

W dniu 18 lipca 2024 r. odbędzie się XII spotkanie sygnatariuszy Lubelskiego Partnerstwa na Rzecz Dostępności, w ramach którego przedstawimy 16 postulatów opracowanych w ostatnim okresie przez Ogólnopolskie Forum Dostępności ds. dostępności ds. JSFP.

Podczas spotkań Forum w maju i czerwcu br. Natalia Gmurkowska, Koordynatorka FKD woj. lubelskiego, przedstawiła działania Lubelskiego Partnerstwa na Rzecz Dostępności, w tym  Kampanii na rzecz ustanowienia roku 2025 "Rokiem Dostępności". Planujemy zwiększyć współpracę między FKD i LPnaRD.

******************************************************************************************

Więcej informacji o idei powstania i funkcjonowania Forum Koordynatorów.

Inspiracją do utworzenia Forum Koordynatorów ds. dostępności w jednostkach sektora finansów publicznych są działające od wielu lat liczne fora działające przy Ośrodkach FRDL. Fora te stanowią opiniotwórcze grupy samorządowe oparte na wspólnocie interesów zawodowych. Obecnie przy FRDL działa 80 forów samorządowych, które zrzeszają blisko 4 000 przedstawicieli z ponad 40 środowisk samorządowych.

Od początku trwania stanu epidemiologicznego w Polsce, w formule on-line zaczęły spotykać się fora działające przy ośrodkach regionalnych FRDL. Od kwietnia 2020r. do 2021r. odbyło się w skali kraju ponad 500 on-line spotkań, w których uczestniczyło ponad 16 000 forumowiczów.

Fora samorządowe to autorski pomysł FRDL, szczególna forma pracy, integrująca środowiska samorządowe wokół codziennych wyzwań i problemów oraz propagująca dobre praktyki. Branżowe fora samorządowe są one jednym z kluczowych elementów kształcenia ustawicznego kadr samorządowych  i pracowników jednostek podległych. Fora przede wszystkim służą budowaniu wzajemnego wsparcia merytorycznego, poszerzaniu wiedzy, doskonaleniu warsztatu wykonywanego zawodu oraz prowadzenia konstruktywnego dialogu. Fora to platforma wymiany wiedzy i doświadczeń oraz możliwość zawodowej konsultacji. Fora posiadają coraz większy udział w rzecznictwie w zakresie uzgodnionych stanowisk i interesów. Fora prowadzą także działalność interwencyjną na rzecz swoich członków i świadczą pomoc w rozwiązywaniu problemów, pojawiających się podczas wykonywania obowiązków służbowych w związku z pełnionymi funkcjami i zajmowanymi stanowiskami, dlatego cieszą się one stale rosnącym zainteresowaniem wśród pracowników jednostek sektora finansów publicznych. Jest to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających form pogłębienia wiedzy zarówno tej merytorycznej jak i praktycznych sposobów rozwiązywania problemów, które pojawiają się w bieżącej pracy jednostek.